Seniorfoder - foder till äldre hästar

L

LindaK

Alla ni som har äldre hästar, vad ger ni dem för mat? Vilken sort, alltså vilket märke och hur mycket utav just det? Jag vill veta vilka olika sorters seniorfoder det finns. Och gärna vad ni tycker om de olika, hur de funkar för er. Vet att Krafft har Rehab och att D&H har Sixteen Plus. Men det måste väl ändå finnas fler!
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Min 23-åriga halvblodsdam, 162 hög och cirka 580 kg, som dressyr och motionsrids i skog och mark, samt enligt Akademiska principer 4-7 dagar i veckan sommarhalvåret och något mer sporadiskt så här års... äter:

9 kg hö
0,25 kg lucern
2-4 kg välaxad vetehalm, står på halm i boxen

0,7 kg helhavre
1,2 kg mustang fiber müsli original
0,100 kg betfor (innan blötning)


Stallkompisens 26-åriga halvblodsvalack, 167 hög och ca 800 kg, som dressyr och motionsrids 4-5 dagar i veckan varav en ridlektion med husse där hoppning kan ingå, får:

9 kg hö
1 kg lucern
2-4 kg välaxad vetehalm, står på halm i boxen
0,200 kg betfor (innan blötning)

3 kg helhavre
periodvis 400 g vetekli
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Eggersman Vital Senior müsli äter min gammling. Det är kanon! Har gett det i många år, han är 26 nu och i jättefint hull trots att han äter ganska dåligt med hö.

Får även andra müsli-sorter från Eggersman då han inte vill äta samma foder till varje måltid. Fruktmüsli är en stor favorit!
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Det beror på vad hästen används till. Jag har ett varmblodssto född 1985 alltså 22år nu. Hon är 150 hög och "normalbyggd". Hon rids i princip varje dag i minst en timme, mest ut, 1-2 dagar i veckan bara skritt. nån gång i veckan dressyr/gymnastikhoppning/longering(hon skulle kunna tränas mer men jag är lat:angel: och hon är lite "paddocktrött")
Hennes foderstat: (per dag)
9kg hö (dammfritt med ok näringsvärde.svårt att hitta bra hö iår)
2 mått greenpower lusernhack:love:
2kg hippo bas basic(med vatten i)
1/2 tsk vitlökspulver(ren vitlök.1 tsk sommartid)
1/2 dl sojaolja
ca 1/4-1/2 kg morötter

Jag har som princip att inte krångla för mycket. lagom mycket Bra hö, ett bra fullfoder(= müsli lr pellets) och sen ev nåt komplement. Oljan är bra för hud, päls,matsmältning/ mage o tarmar och ger energi.Lusernet ger mycket protein och gör det lättare att hålla hullet.Min häst äter inte ens allt hö hon får nu, så utan lusernet skulle hon sannolikt magra snabbt. Protein är jätteviktigt att gamla hästar får, annars bryts deras muskulatur ner.

(detta är egentligen självklart men jag skriver det ändå)Det är oxå jätteviktigt att de pysslas om ordentligt, mycket rykt för blodcirkulationen och hud/päls, Samt att de motioneras så mycket som möjligt. Nu är ju inte alla hästar lika fräscha som min, men en timmes lugn skritt om dagen bör alla få. En gammal häst som inte får motion så gott som varje dag tynar bort snabbt. många timmar (minst 8-9!)i en stor och bra hage där det går lätt att springa och på så sätt motionera sej själv är oxå bra. oj det blev ettLångt inlägg men jag fick sagt vad jag ville;)

Vill bara tillägga att detta är mina åsikter, erfarenheter och kunskaper. Det finns säkert gott om människor som gör helt annorlunda med sina äldre hästar och jag menar iNTE på något vis att de gör fel. Individanpassning är nyckelordet;) men detta har funkat bäst för de veteraner jag haft hand om. så snälla hoppa inte på mej för jag menar inte att provocera. hade bra :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Min 21-åring står för närvarande bara på hösilage med en kvot på 7. De gånger han har fallit ur fodrar jag helst med lucernhack eller krafft rehab som har funkat jättebra.
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Vår gammleman islänning får förutom grovfoder, lucern i riklig mängd samt 1 kg Hestekraft och olja.
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Mitt 23-åriga halvblod får nu ca 13-14 kg bra hö med kvot ca 7. När det blir kallare får de fri tillgång, då äter han ca 18 kg. Hans tänder är i bra skick får åldern och han äter hö med god aptit.
Dessutom 0,6 kg Krafft Lucern pellets + 1 kg helhavre + mineraler.

De är vi haft sämre hö har jag även gett ngt kg Krafft Pluss Grön.
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Min 24-åring äter:

15kg hö varav 5kg är Horse Hage
0,5kg krosshavre
0,25kg hel havre
4nävar betfor med 1/2 -1dl olja
å 3-4 stora nävar fibergi låg eftersom han ÄLSKAR det.
Står på halm

Får också fodertillskotts för leder och äldre hästar.
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Mitt svårfödda fullblod/halvblod på snart 29 år äter 20 kg hösilage:d och inget mer. 44 i protein och 6 i mj per kg foder. Hon är fin i hullet på detta.
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

TACK för alla svar! Vad härligt att höra att det finns så många "gamla" hästar vid god vigör!:bump:
Problemet jag har med min pålla, är att de idioterna som ägde henne innan mig, inte har vetat nånting om utfodring!:( Hon hade inte en enda muskel när jag köpte henne och var mager. Detta var för ca 3 månader sedan. Hon gick alldeles ensam och fick bara gräs och havre att äta. Gräset var inte ens dugligt till en lättfödd shettis! Så jag brottas både med att försöka få upp henne i vikt och att försöka bygga upp lite muskler. Och det MYCKET försiktigt. Älskar min häst och vill så gärna att hon ska få ett roligt liv! Hon har bra tänder och äter hyfsat bra med hösilage. Men hon orkar inte med mer än ca 20 minuters träning i skritt, sedan talar hon om att hon är trött!:) Så jag försöker variera motionen med promenader, markträning och ridning.
Har Eggersman någon hemsida? Om man får lov att lägga ut en länk till en sådan!?:angel:
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Jag citerar härnedan en text med information om vad det gäller utfodring utav äldre hästar:


"Det finns några näringsmässiga problem som är speciellt framträdande hos äldre hästar. Förmågan att ta upp näring avtar som regel med åren. Det beror dels på att matsmältningssystemets upptagningsförmåga försämras, men också på att många äldre hästar tuggar sin föda allt sämre. En del av födan kommer då att passera matsmältningskanalen utan att smältas.

Många äldre hästar får problem när det gäller upptagningen av protein. En framskridande minskning av muskelmassan är vanlig hos äldre hästar, och om tillräckliga mängder protein inte tillförs kommer den processen att gå mycket snabbt. Följden blir ofta minskad användbarhet och minskad vitalitet hos hästen. Äldre hästar behöver således ofta en relativt hög giva av fullvärdigt protein.

Extra tät kontroll av tänderna - minst två gånger om året - är att rekommendera när det gäller seniorhästar. Dålig tandstatus är en ganska vanlig orsak till foderstrupsförstoppning hos äldre hästar. De tuggar inte fodret tillräckligt innan de försöker svälja, och fodertussen blir då heller inte tillräckligt genomblött av saliv. "
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Vidare bör du alltså kontrollera hästens tänder minst två gånger per år, har den några problem med tänderna kanske man behöver kontrollera munstatusen ytterliggare någon gång per år.

Och man bör alltså vara noggrann med att se till att hästen får i sig mängd protein eftersom den annars kan tappa mycket utav sin muskelmassa. Många äldre hästar klarar av att stå på ett bra hö men vissa menar att hösilage i vissa fall kan vara bättre för hästen och att den kanske tillgodogör sig det bättre eftersom det är lite blötare = lättare att tugga.

Vidare kan det vara intressant att veta vad det är för analys i grovfodret eftersom det alltid är en avgörande faktor för att veta hur man ska balansera upp det övriga fodret, även om det är viktigare att "fodra med ögat" .

Sedan finns det flera foder på marknaden som man kan ge en äldre häst även om det inte är stämplat som "seniorfoder". T.ex. Krafft Rehab är ju egentligen framtaget till konvalecenthästar men har visat sig utmärkt även till äldre hästar, skriver Krafft i information om deras Rehab foder. Detta beror ju antagligen på att det är ett ganska så proteinrikt foder. Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på att det står "seniorfoder" på säcken utan se till att hästen får i sig vad den behöver, detta i kombination med god ridning och att hästen är frisk och kry i övrigt, samt att den kan tillgodogöra sig fodret (munstatus) är receptet till en häst som förmodligen håller i flera år och som är i god vigör med hull och muskler.

Se till att det du betalar för när du köper fodret är Innehållet i säcken och inte dyra transportkostnader där fodret har färdats lång väg. De som marknadsför fodret i Sverige och är återförsäljare är ju tvugna att ta ut en viss kostnad för att gå plus och få ut en slant för att de sälejr fodret, så att stirra sig blind på att ta det dyraste foder innebär inte alltid att det är det bästa. Oftast är dessa foder inte ens anpassat för våra svenska förhållanden och man får tillsätta både det ena och det andra (oftast brukar man få tillsätta åtminstone ett selentillskott) för att fodret ska vara komplett. I sverige har vi redan tillräckligt bra foder på marknaden så jag skulle stödja de svenska foderföretag
som finns i första hand om du har en återförsäljare i närheten. Dock kan jag tänka mig att det lönar sig för egen plånbok om man har en återförsäljare av ett importfoder intill "husknuten" s.a.s . Men många hästägare inom branschen tycker jag verkar otroligt korkade och tänker inte ett skvatt på miljön när de köper importfoder som färdats lång väg när de kunde ha fått ungefär samma innehåll både billigare och svensktillverkat.
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Min halvblodskille på 15 år äter Eggersmann Vital Senior. Han är ju inte lastgammal men har haft det lite svårt tidigare, och har svårt att ta upp näringen i fodret. Till det äter han hö av bra kvalité, samt havre och Steel Joint för lederna. Funkar jättebra och han är i fint hull nu :)
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Tack för "citatet", har redan lärt mig det, men som sagt, tack ändå!:bow: Hästen får just nu ca 10-15 kg hösilage, ingen exakt analys, men ungefär "normalvärden" (7-8 MJ och 30-40 g SmRP/kg foder) Och utöver det så 2 kg lucrnpellets, 2 kg Dodson & Horell Sixteen plus mix, 1 kg havrekross, och mineraler och salt. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det där med transportkostnader och så, vad gäller foder. Men köper inte bara det dyraste, utan brukar läsa om produkten innan jag köper den. Funderar på att ge lite olja oxå, men har inte bestämt mig än. En sak jag är lite konfunderad över är att revbenen syns liksom på sidan av buken, inte uppe vid manken, utan längre ner. Hon har i alla fall satt lite muskler på rumpan och låren nu, så hon ser inte ut som en pinna-häst där längre.
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Jag hade en gammal svårfödd häst, som var tunn trots att han knappt reds och hade fri tillgång på grovfoder. Testade tusen olika kraftfoder kändes det som tills jag pluggade på ordentligt och kom underfund med vad som passade en gammal häst. Han fick:
Lusernpellets - För att det är ett proteinrikt grovfoder. Funkade inte på hack eftersom han troligtvis hade svårt att mala sönder maten ordentligt.

Linfrökaka - Smörjer tarmarna, är bra för mage och hårrem. Proteinrikt.

Olja - Lättillgänglig energi som är lätt att ta upp om det ges i rätta mänger.

Betfor - Innehåller bakterier som är nyttiga för magen. Har fibrer som liknar grovfodrets.

Med en foderstat innehållande dessa fodermedel. Blev han otroligt fin i hullet och då slapp jag också ge en massa svindyra kraftfoderblandningar.
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Min "gammeltant" är 31 år och har just nu lite problem med att äta hö eftersom hon har en tand som sitter löst. Bakom denna tand finns även en "ficka" där hö och annat kan fastna och måste "petas bort" vid behov.

Sedan snart en månad vägrar hon att äta något annat än Kraffts lusernpellets (uppblötta) så nu äter hon c:a 6 kilo sådana per dag, och mår bra. Det är en haflinger på 140 cm i mankhöjd. Hon får även "sköljd" betfor, c:a ½ kilo (torrt) per dag. Eftersom det lilla livet även nyss har diagnosticerats med Cushings så måste betforn "bada" tills allt socker är borta. När hon har "en bra dag" vill hon också gärna ha lusernhack, så då får hon det. Jag har även klippt hö manuellt åt henne ... Ja, jag älskar denna häst ... :love:

Bara så att ni inte tycker att jag är knäpp som "håller liv i" en gammal krake som är sjuk (Cushings) och håller på att tappa tänderna så klistrar jag in en bild så ni ser att hon är en fräsch gamling. Veterinärerna på Ultuna tyckte hon var otroligt pigg, och fin i munnen också för att vara så gammal. Och ja, hon får medicin mot Cushingen, och den verkar MYCKET bra!

Så här såg hon ut i somras (står och äter sin medicin)
sindy07.jpg
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Va fin hon är!!!! :love:
Och alla ni andra: Tack för svaren!:bow:
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Min 28 åriga arab äter

morgon
4 kg hösilage
1,5 kg lucern
1 kg krafft grov
2,5 dl betfor som blötläggs

kväll
7 kg hösilage
2 kg lucern
2 kg grov
2,5 dl betfor som blötläggs
kalk
glucosamin
foderjäst

han får väldigt mkt mat då han totalt hö strejkar i mallan åt (extrem kräsen) men han är super i magen å fin i hull å det har han ej vait de senaste 5 åren innan jag fick honom
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Jag har ett halvblodssto,som under de första åren jag hade henne såg tämligen anskrämlig ut, jag hade inte så stora kunskaper om foder då, så jag gick kurser om foder och läste plancks bok tills jag kunde den utantill:angel: Jag insåg att just denna häst kräver ca 20 % mer i rent underhåll, och efter att jag insett detta har hon aldrig varit tunn. Nu är hon snart 23 och högdräktig och rund och go. Just nu äter hon:

Fri tillgång på hö, äter ca 8-10 kg om dagen
1,5 kg krafft 125
1 kg lusern
0,5 kg (torr) betfor
0,2 kg vetekli
0,1 kg soja
e-vit med selen
b-vitaminer
glukosamin
MYCKET morötter:angel:
 
Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar

Äger en 22 årig fjordkille som inte har problem med tänderna än *peppar peppar*
Han rids/promeneras alla dagar i veckan, med trav en gång(vi sätter igång honom efter en hälta). Höet är analyserat, med bra värden. Han väger ungefär 450 kg

Han får:
7,5 kg hö
0,25 kg (innan blörläggning) betfor
0,3 kg havre
2 dl mineraler
B-vitamin
1 mått Glukosamin
1 kunk linfröolja, han har lätt soleksem
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 980
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 516
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp