Senior skall byta namn

Vad tycker du att Senior-forumet skall döpas om till?

• Vuxen

Röster: 68 27,0%
  • Människa

Röster: 5 2,0%
  • Något annat, föreslå nedan

Röster: 48 19,0%
  • Allmänt

Röster: 56 22,2%
  • 25år-

Röster: 23 9,1%
  • Livet

Röster: 18 7,1%
  • Mänskligt

Röster: 15 6,0%
  • Generellt

Röster: 8 3,2%
  • Agora

Röster: 5 2,0%
  • Prat

Röster: 6 2,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    252
Jag är dels inte superaktiv på Senior, har dels inget klockrent förslag på namn, men tänkte ändå bidra med lite tankar.

Trots att jag har uppnått medelåldern kan jag inte se mig själv som speciellt förändringsobenägen. Snarare har jag blivit mindre sådan med åren och accepterat och lärt mig trivas med att allt har sin tid och plats. Gårdagen må vara insvept i ett rosigt skimmer eller nattsvart förtvivlan, men den finns inte mer. Framtiden har jag inte varit i. Nu är nu och det är då jag lever.

Just nu upplever jag Senior som ett forum som faktiskt - trots förekomst av dikeskörda trådar - är något helt fantastiskt. En plats där rasism, homofobi och misogyni bemöts direkt. Och där användare kan föra fram kritik mot dessa företeelser utan att bli hatade och hotade (sen kan alla, oavsett åsikt, få sin åsikt kritiserad, men de är något annat). Det kan låta konstigt år 2016, men jag känner inte till så många platser på nätet som är så tillåtande när det gäller ämnen som är så laddade att många debattörer (och framför allt kvinnliga) blir utsatta för näthat. För dessa diskussioner upplever jag att Senio är en fristad. Och i en fristad föds och vässas tankar och argument som kan föras ut bredare.

Därtill kommer det otroliga engagemang som visas personer i utsatta situationer. Någon behöver komma bort från en kontrollerande partner. På några dagar finns en plan för det där människor som aldrig har träffats (och aldrig kommer att göra det) alla är små kuggar i ett stort maskineri. Någon har skriande behov av något. En insamling är arrangerad på timmar. Listan på sådana insatser kan göras lång.

Det finns en otrolig kraft i forumet. Som jag skrev i inledningen är jag numera ganska förändringsbenägen av mig. Senior har utvecklats till vad det är inte pga namnet. Ett internetforum är ett samhälle i miniatyr, det förändras hela tiden. Det ligger i sakens natur. Jag tänker bara att när man aktivt går in och ändrar något ska man vara på det klara med vad man har så att inte konsekvenserna blir sådana man inte förutspått. En namnändring kommer naturligt att göra att forumet ändras. Hur ska det ändras? Vad är målet?

Men Gunnar, du genomför ju ändå alltid förändringarna oavsett om användarna tycker de är bra eller dåliga, varför ens fråga? Gör som du brukar och kör bara, bestäm själv?

MBL :up:
Förändringsarbete är svårt. Och gör ont. Men när väl förändringen är genomförd är det få som tycker det var bättre förr (under förutsättning att det är en genomtänkt och vettig förändring såklart).

Jag trivs också med Senior. Och hade gärna sett Junior/YR som ett eget forum.
Men om förändring ska ske så röstar jag för Hästfritt och en utveckling av kategorier.

Om ungdom blir kvar tycker jag vuxen kan fungera om inte ungdom blir kvar så känns vuxen "fel". Om ungdom ryker så tycker jag allmänt, vardag, livet eller ordet är fritt eller liknande kan fungera :)

Jag är dels inte superaktiv på Senior, har dels inget klockrent förslag på namn, men tänkte ändå bidra med lite tankar.

Trots att jag har uppnått medelåldern kan jag inte se mig själv som speciellt förändringsobenägen. Snarare har jag blivit mindre sådan med åren och accepterat och lärt mig trivas med att allt har sin tid och plats. Gårdagen må vara insvept i ett rosigt skimmer eller nattsvart förtvivlan, men den finns inte mer. Framtiden har jag inte varit i. Nu är nu och det är då jag lever.

Just nu upplever jag Senior som ett forum som faktiskt - trots förekomst av dikeskörda trådar - är något helt fantastiskt. En plats där rasism, homofobi och misogyni bemöts direkt. Och där användare kan föra fram kritik mot dessa företeelser utan att bli hatade och hotade (sen kan alla, oavsett åsikt, få sin åsikt kritiserad, men de är något annat). Det kan låta konstigt år 2016, men jag känner inte till så många platser på nätet som är så tillåtande när det gäller ämnen som är så laddade att många debattörer (och framför allt kvinnliga) blir utsatta för näthat. För dessa diskussioner upplever jag att Senio är en fristad. Och i en fristad föds och vässas tankar och argument som kan föras ut bredare.

Därtill kommer det otroliga engagemang som visas personer i utsatta situationer. Någon behöver komma bort från en kontrollerande partner. På några dagar finns en plan för det där människor som aldrig har träffats (och aldrig kommer att göra det) alla är små kuggar i ett stort maskineri. Någon har skriande behov av något. En insamling är arrangerad på timmar. Listan på sådana insatser kan göras lång.

Det finns en otrolig kraft i forumet. Som jag skrev i inledningen är jag numera ganska förändringsbenägen av mig. Senior har utvecklats till vad det är inte pga namnet. Ett internetforum är ett samhälle i miniatyr, det förändras hela tiden. Det ligger i sakens natur. Jag tänker bara att när man aktivt går in och ändrar något ska man vara på det klara med vad man har så att inte konsekvenserna blir sådana man inte förutspått. En namnändring kommer naturligt att göra att forumet ändras. Hur ska det ändras? Vad är målet?
Word!

Senior är ju ett helt vedertaget i de flesta sporter och oftast något man blir typ vid 25. Har jättesvårt att se kopplingen till pensionärer faktiskt? Jag är 25 själv. :p

Det är ju inte som när man tävlar i jaktskytte där medelåldern är hög och de äldre (gubbarna) blir indelade i Yngre Oldboys och Äldre Oldboys...

Vad tror ni om Vardagsliv? Eftersom de flesta andra forumen innehåller nägot med häst borde man fatta att det inte är hästvardagen det handlar om. Det kan däremot bli svårare att skilja från Förälder, men det problemet finns ju isåfall redan. Det är seniorerna som är föräldrar.

Liknande trådar

• Låst
Äldre Läs mer här: http://www.bukefalos.com/threads/forumet-senior-sedan-forra-seklet.1407120/ och rösta här...
Svar
0
· Visningar
2 245
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning Omröstning
Äldre En del som röstat om nya namnet på Senior har föreslagit att Ungdom och Senior slås ihop till ett forum. Jag tänkte att det kunde vara...
Svar
13
· Visningar
1 921
Senast: kryddelydd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vet inte exakt när forumet Senior skapades, men det fanns i alla fall 1999: Att det blev Senior hade att göra med att forumet för de...
Svar
0
· Visningar
1 788
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama