Senil eller någon infektion?

Tramptass

Trådstartare
Först och främst, kan hundar bli senila? Jag var ute med herrn i morse, tog en promenad hem till mamma och pappa och han gjorde det han skulle. Vi klev in och jag satte mig vid köksbordet, han hälsade på pappa och sen på vägen ut till hallen stannar han och pinkar på dörrkarmen! :eek:

Hunden är 5 år, har pinkat inne en gång sen han blev rumsren och det var när han var en väldigt kaxig unghund och kom in i ett hus där det bodde en äldre hane. Då gick han fram till en vägg och markerade revir. :o Men det är 4 år sedan så jag sätter det inte i samband med denna händelse.

Jag började fundera om det är så att hunden helt sonika har blivit senil. Sen funderade jag vidare om det kanske var så att han har fått någon urinvägsinfektion så att han inte kunde hålla sig men då borde det ha läckt lite hemma också eller att han sagt till att nu vill jag gå ut. Funderingarna har rullat vidare till protest - har vi gjort något annorlunda med honom som har gett honom en anledning till att protestera men jag kan inte komma på något.

Så...är han
a: senil
b: drabbad av någon infektion
c: något helt annat?

Sv: Senil eller någon infektion?

Kan dina föräldrar haft en annan hund hemma?

Min hane pinkade 3-4 ggr i en väns lägenhet, och då över dörrposten :crazy:

Tramptass skrev:
Så...är han
a: senil : För ung för det

b: drabbad av någon infektion : Då borde han skvätta även hemma och på andra platser

c: något helt annat? : Hanhundar kan till synes utan anledning märka revir på gamla välkända platser utan att det är något konstigt med det

Om hunden i övrigt är pigg, frisk och normal, så får du helt enkelt acceptera att han just vid det tillfället uppförde sig (ur mänsklig synvinkel)ouppfostrat/ illa ;)
En hanhund kan göra så där trots att den i vanliga fall är väluppfostrad.

Nixx, ingen annan hund där sen i julas. Då var dessutom en tik som var där.

Normal har han aldrig varit - kommer förmodligen aldrig att bli heller ;) men jag tycker mig inte ha noterat något avvikande i övrigt på honom.

Jag får hoppas på att det bara var tillfällig olydnad som gjorde att han var tvungen att uträtta behovet där.

Liknande trådar

Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 824
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 972
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Egentligen orkar jag nog inte alls skriva, så ni får ursäkta ifall det blir svamligt och konstigt... För fyra år sedan köpte vi en...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Zanza
·
Övr. Hund Jag har två hundar, båda pensionerade kappisgreyhound. Dvs hundar som vuxit upp med sällskap, och hela livet haft andra hundar omkring...
Svar
16
· Visningar
5 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka