Send häst

E

emelit

Hästen min är rätt sned i kroppen, svag i vä. sidan och tar ogärna hö. galopp och tar ogärna stöd på vänstertygeln. Vilka övningar stärker hans vä. sida?
Jag ska ev. även ta ut en massör och en kiropraktor (synpunkter på dessa människor efterlyses eftersom jag inte har tillräckligt med kunskap om dem och deras arbete). Men det kostar ju pengar, och det är en bristvara i mitt liv just nu :cry: :p

Sv: Send häst

Ja, kiropraktor låter som en bra idé. Massör är mest till för friska fräscha hästar som egentligen inte behöver det mer än för förebyggande :smirk: Equiterapueft är också en bra idé om du hittar någon med bra referenser eftersom en sådan ser till helheten av hästen, inte bara kotor och dyl. Blockeringar och snedheter hör ju oftast ihop med spända muskler så det är ganska meningslöst att bara fixa till en av pusselbitarna. En massör däremot kan oftast inte mycket om spänningar och hur man kan koppla dom till blockeringar/sneda höfter m.m.

Ett bra sätt att få hästen jämn är att böja igenom den ordentligt på volter och i öppna/sluta. Se till bara att hästen har en bra sökning framåt/nedåt och är avslappnad. Håll inte "kvar" den i tygeln utan låt den böja halsen ordentligt helst utan att överböja :crazy:
När man jobbar så på böjt spår märker man snart vart stelheten sitter. Försök att själv lära dej att strecha och massera lite lätt (massage före ridpasset och stretching efter) så märker du också vart hästen är stelare och slipper betala dyra pengar för massör:D
Sen så är det bara att jobba på och försöka gymnastisera hästen jämn genom skolor, skänkelvikningar, cavaletti och longering främst i trav.

Som en massör så roligt uttryckte det om min häst så behövde han "springa loss" en stel bog och då är det bra att trava cavaletti med varierat avstånd och att longera i rel. friskt tempo, helst med inspänningstygel iaf på utsidan så hästen har lättare att gå "rakt".
Vad gäller ridningen så är de flesta skrittrörelser bra och gymnastiserande. Ryggning och framdelsvändning t ex kan vara bra om man lyssnar på hästen när det tar emot. Skritt är underskattat :D speciellt när det gäller sneda hästar.
Galoppfattningar är också bra att öva i bägge varv. Att däremot försöka hålla galoppen när den är för ojämn eller inte har muskler till det är bara onödigt och försämrar galoppkvaliteten. Gör det då hellre i lina.
Skänkelvinkningar i trav är också super om hästen kan utföra det åt bägge håll!

Oj! Det blev långt :crazy: hoppas du orkade läsa!
Min nuvarande häst var så urshligt stel och ojämn när jag fick honom så man har ju fått gå igenom en del :p Lycka till med träningen :)

Och just det! Just att få hästar smidiga är ju lite av westernryttarnas specialitet ;) så man ka ta till sej en del övningar därifrån.
Att böja hästens huvud lite överdrivet inåt på en volt och be den korsa bakbenen = rumpan utåt på volten och flytta sej sidvärts är en bra lösgörande övning. Och tävrtom, att böja hästens huvud utåt och be hästen gå kvar på voltspåret böjd utåt är väldigt gymnastiserade för bogen om jag inte blandar ihop saker nu.
Ojämnheter sitter ju ofta i stela bakben eller stela bogar.

Driv fram hästen mot vänster tygel. Du driver hästen mot bettet, driver hästens vänstra bakben att gå fram, så att hästen tar stöd på vänster tygel. Försök att ta kontakt på vänster tygel. När du får kontakt på vänster tygel, kan du börja böja hästen innåt på en volt till höger. :smirk:

Flytta hästen innåt och utåt på volten.
Rid på rakt spår och böj och ställ hästen i hörnena.
Se till att ha en stabil kontakt på ytter tygel hela tiden.
Var mjuk i handen. :smirk:

En till sak: om man misstänker att hästen är sned och/eller har blockeringar i kroppen - undvik att trava för mycket! I traven kan hästen lättare låsa sej och gå snett än i skritt och galopp eftersom ryggen är mer "fixerad" i traven pga tvåtakten.
Så skritt i terräng och galoppfattningar är bra :)

Hästmassör - jobbar med muskler, använder tekniker som massage och stretching för att komma igenom spänningar och återställa musklernas smidighet och funktion. Framför allt friskvård, skadeförebyggande, men kan vara till en enorm hjälp för att få hästen att komma tillbaka till ett riktigt rörelsemönster.

Kiropraktor - ingen utbildning till hästkiropraktor finns i Sverige, ta referenser och kolla utbildningen. "Riktig" kiropraktor utbildning är lång, i så fall är personen mycket välutbildad. Specialitet skelettets leder och ligament. Behandlingen går ut på att korrigera leder som ställt sig fel eller dragits fel av spända muskler och ligament.

Massörer och kiropraktorer vill samma sak men har olika vägar dit. Många samarbetar med varandra. Det är ofta effektivt att låta massören jobba musklerna mjuka någon vecka innan kiropraktorn ska komma.

Equiterapeuter jobbar med flera olika tekniker. Massage, manipulation av leder, en del jobbar med laser och akupunktur.

Vad som är rätt i ditt fall går inte att säga på beskrivningen. Snedheten kan ju också komma av något helt annat, t ex ett ledproblem som du borde låta din vet titta på.
Kolla även sadeln och dig själv så att du sitter mitt över hästen.

Vill du hitta en diplomerad hästmassör nära dig så finns information här http://www.hastmassage.com

Mer info om hästmassage hittar du här: http://www.helahasten.nu

mvh
Lejonelle
Dipl hästmassör

Tack för alla svar!
Synd bara att allt med hästar ska kosta så mycket :(
Så fort jag får lite pengar i kassan så ska jag ta ut en equiterapeut, en sadelinpassare och en tandläkare. :p

Strechar hästen gör jag redan. Har också märkt några muskelknutor på halsen. Men hur får man bukt med dem själv? Är det bara att massera på eller krävs det någon speciell teknik?

emelit skrev:
Tack för alla svar!
Synd bara att allt med hästar ska kosta så mycket :(
Så fort jag får lite pengar i kassan så ska jag ta ut en equiterapeut, en sadelinpassare och en tandläkare. :p

Strechar hästen gör jag redan. Har också märkt några muskelknutor på halsen. Men hur får man bukt med dem själv? Är det bara att massera på eller krävs det någon speciell teknik?

Angående muskelknutor på halsen...är du säker på att det inte är halskotorna?

;)

Du kan massera lite lätt. Läs gärna en bok om punktmassage först. Kommer tyvärr inte ihåg vad boken heter, men det finns en där det är jättebra beskrivet om hur man själv kan förbättra hästens allmäntillstånd genom bl a punktmassage :) Det är svårt att beskriva så här, men det är inte svårt att utföra.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 658
Senast: prallan
·
Hästvård Min häst har om man tittar på honom exteriört en något "underdimensionerad" bakkärra i förhållande till övriga kroppen :meh: Han är 6 år...
Svar
18
· Visningar
3 787
Senast: Wembley
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama