Sv: Send häst
Ja, kiropraktor låter som en bra idé. Massör är mest till för friska fräscha hästar som egentligen inte behöver det mer än för förebyggande :smirk: Equiterapueft är också en bra idé om du hittar någon med bra referenser eftersom en sådan ser till helheten av hästen, inte bara kotor och dyl. Blockeringar och snedheter hör ju oftast ihop med spända muskler så det är ganska meningslöst att bara fixa till en av pusselbitarna. En massör däremot kan oftast inte mycket om spänningar och hur man kan koppla dom till blockeringar/sneda höfter m.m.
Ett bra sätt att få hästen jämn är att böja igenom den ordentligt på volter och i öppna/sluta. Se till bara att hästen har en bra sökning framåt/nedåt och är avslappnad. Håll inte "kvar" den i tygeln utan låt den böja halsen ordentligt helst utan att överböja
När man jobbar så på böjt spår märker man snart vart stelheten sitter. Försök att själv lära dej att strecha och massera lite lätt (massage före ridpasset och stretching efter) så märker du också vart hästen är stelare och slipper betala dyra pengar för massör
Sen så är det bara att jobba på och försöka gymnastisera hästen jämn genom skolor, skänkelvikningar, cavaletti och longering främst i trav.
Som en massör så roligt uttryckte det om min häst så behövde han "springa loss" en stel bog och då är det bra att trava cavaletti med varierat avstånd och att longera i rel. friskt tempo, helst med inspänningstygel iaf på utsidan så hästen har lättare att gå "rakt".
Vad gäller ridningen så är de flesta skrittrörelser bra och gymnastiserande. Ryggning och framdelsvändning t ex kan vara bra om man lyssnar på hästen när det tar emot. Skritt är underskattat
speciellt när det gäller sneda hästar.
Galoppfattningar är också bra att öva i bägge varv. Att däremot försöka hålla galoppen när den är för ojämn eller inte har muskler till det är bara onödigt och försämrar galoppkvaliteten. Gör det då hellre i lina.
Skänkelvinkningar i trav är också super om hästen kan utföra det åt bägge håll!
Oj! Det blev långt
hoppas du orkade läsa!
Min nuvarande häst var så urshligt stel och ojämn när jag fick honom så man har ju fått gå igenom en del
Lycka till med träningen