Sen klippning

Bullet

Trådstartare
Jag vet att det är lite sent att klippa hästen nu egentligen. Klippningen är från filtklippning till helklippning och jag vill göra det för att underlätta fällningen för honom. Går det bra om han inte har börjat fälla ännu? Har tänkt mig att klippa med 3mm-huvudet i så fall. Är orolig för att snagga ev sommarpäls. Växer det upp innan de börjar fälla eller hur funkar det egentligen?

Råd och tankar mottages gärna :)

/Bullet - nybörjare inom konsten att klippa hästar

Sv: Sen klippning

Inte är det väl för sent att klippa nu? Jag gjorde det i förrgår, visserligen inte helklippning. Har en islänning som fäller ganska rejält, men jag klipper för att han ska torka efter ridning och inget annat.

Är du inte rädd att snagga av ev sommarpäls som har börjat växa fram? Kanske bara är jag som oroar mig för det helt i onödan?

Sommarpälsen har helt klart börjat växa vid detta laget så jag skulle inte klippa såvida inte hästen LIDER av mängden päls.

Jag har haft min höst helklippt hela vintern. Klippte sista gången för ca en vecka sedan. Eftersom hon var klippt sedan tidigare såg jag att sommarpälsen INTE hade kommit än, på henne;) Jag klippte för att få bort "svinborsten" som jag kallar det och få henne snygg inför vårens tävlingar.
Vet många som säger att man inte ska klippa bara för att det är snyggt, men om hästen inte far illa av det eller känner av negativa följder av det så anser jag att man kan klippa sin häst så mycket man vill :)

Ser dock inte någon sommarpäls ännu, men hon brukar vara ganska sen. Har knappt börjat fälla gämfört med mina andra två som gått oklippta. (3åringar som inte arbetas)

Så fram med klippmaskinen om du anser att du får det lättare med hästens fällning! Och vad skulle det göra om sommarpälsens första upplaga blir lite "ful"? Jag tycker mig se att ful och skadad päls byts ut ganska snabbt...:idea:

Varför tror du att hästen har jobbigt med att fälla sin päls ? Du skrev *underlätta*. Underlätta vadå ? Hästar har alls inget problem att fälla gammal päls. Det som är jobbigt är att sätta ny päls. Det är det som brukar ta på krafterna om man inte sätter in åtgärder tidigt.

Så, vad menade du ?

Klipp om du vill och om du anser att hästen vinner på det. Inget skadligt kommer att hända, kanske blir sommarpälsen påverkad, kanske inte.. men det är väl i stort sett enbart en estetiskt aspekt. Så klipp om du vill och se hur det blir. Så kan du bilda dig din egen uppfattning och dra dina egna slutsatser inför nästa år.

hälsar Majskolven, som inte tycker att klippning alltid ska styras av datum utan hellre av faktiska behov.

Varför tror du att hästen har jobbigt med att fälla sin päls ? Du skrev *underlätta*. Underlätta vadå ? Hästar har alls inget problem att fälla gammal päls. Det som är jobbigt är att sätta ny päls. Det är det som brukar ta på krafterna om man inte sätter in åtgärder tidigt.

Så, vad menade du ?

Ursäkta att jag var aningen vag i trådstarten. Han blir väldigt svettig när jag rider och att han blir väldigt svettig i kombination med att fälla päls vet jag sen tidigare att det inte är någon hit rent utseendemässigt. Det var väl det jag menade med att underlätta fällningen. Att helt enkelt klippa bort pälsen som gör honom väldigt varm. För att förtydliga frågeställningen om den också var otydlig: Är det sent att klippa hästen nu? (med tanke på ev sommarpäls eller annat)

Jag förstår att det är svårt att svara på för dig som inte har sett min häst men tanken med trådstarten var att få råd, erfarenheter och tankar om klippning i slutet av mars.

Min medryttarponny klipptes (allt utom ben och huvud) i slutet av februari/precis början av mars.
Tyckte jag var perfekt, för hon har fortfarande kort päls, men man märker på benen att hon fäller där. Så jag tror att det blir en väldigt bra övergång nu till sommarpäls:)

Tack för trevliga svar både Marlan, Majskolven och fjordtokan.

Han har inte börjat fälla och jag kan inte se att han har börjat sätta sommarpäls. Vi bor trots allt i norrland så här är det inte riktigt vår ännu :)
Jag ska fundera på för och nackdelar, men det lutar åt att jag klipper honom så att han slipper göra av med onödigt mycket vätska under träning.

förlåt, insåg att det blev ett väldigt kort svar :p risken med att klippa nu är att sommarpälsen blir påverkad. jag skulle vara flitig med ryktningen för att hjälpa hästen på traven med fällningen, i stället för att klippa (med tanke på tidpunkten på året).
sen beror det ju på också hur tjock pälsen är och hur pass hårt arbete hästen utför. jag brukar tänka: hur många timmar hästen tränas hårt kontra hur många timmar som faktiskt hästen bara går o är häst...

om du upplever att hästen har problem vid träning pga sin päls, så kan det ju vara läge att klippa. men, ställ dig frågan hur tjock päls har hästen egentligen? det är inget farligt att hästen svettas o blir blöt - det viktigaste är att man täckar efteråt! (att hästen har tillgång till vatten är självklart)

hoppas det blir bra vad du än väljer. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 396
Senast: ako
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 503
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 602
Senast: Efwa
·
Hästvård Känner att jag nu, helst igår, borde bestämma om hästen ska klippas ngt ( ej helklippning )Egentligen tror jag inte hen skulle behöva...
Svar
12
· Visningar
849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka