semsterresa med 6mån barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

elbereth

Trådstartare
Jag är grymt sugen på att åka iväg inom kort, innan Elvira blir så stor att hon inte nöjer sgi med bröstmjölk och innan hon kryper/går så hon är behändligare att resa omkring med.

Men frågan är vart?

Jag är mest sugen på Thailand, men det är inte direkt bästa klimat där just nu tror jag och sambon tycker det är för långt att flyga med Elvira. Har ni erfarenhet av långflyg med småbarn?

Vad finns det för andra alternativ?

Det ska vara billigt att leva på resmålet, snorkelvänligt, naturligtvis barnvänliga omgivningar så man kan ta med sig henne på restaurang tex. Helst inte allt för turistifierat, jag gillar att få möjlighet att beblanda mig med lokalbefolkningen då och då.
Gärna vacker natur, regnskog kanske eller liknande.

Har ni åkt med bebisar och vart?
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Vi har mest åkt till Medelhavsländerna med våra barn, från de var runt 7 månader och äldre. Dit landar flygresan på fyra timmar vilket jag har tyckt varit lagom. Speciellt med den yngre av våra barn som var livlig redan om bebis...
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Vi åkte till Californien när dottern var bara 5 månader. Det gick hur bra som helst. Vi har varit där varje år och hon har alltid följt med. Visst flygresan kan bli lång men vi har alltid med oss lite leksaker så hon kan leka lite och då är det inga problem.
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Vi var i Grekland när vår son var sex månader. Det var kanonskönt att fortfarande amma då det var supervarmt och han inte var så förtjust i vatten/vätskeersättning.
Flygresan tog väl 3h 45min och gick jättebra.
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

elbereth skrev:
Jag är grymt sugen på att åka iväg inom kort, innan Elvira blir så stor att hon inte nöjer sgi med bröstmjölk och innan hon kryper/går så hon är behändligare att resa omkring med.

Men frågan är vart?

Jag är mest sugen på Thailand, men det är inte direkt bästa klimat där just nu tror jag och sambon tycker det är för långt att flyga med Elvira. Har ni erfarenhet av långflyg med småbarn?

Vad finns det för andra alternativ?

Det ska vara billigt att leva på resmålet, snorkelvänligt, naturligtvis barnvänliga omgivningar så man kan ta med sig henne på restaurang tex. Helst inte allt för turistifierat, jag gillar att få möjlighet att beblanda mig med lokalbefolkningen då och då.
Gärna vacker natur, regnskog kanske eller liknande.

Har ni åkt med bebisar och vart?

Malta är snorkelvänligt (ön Gozo!) - jag vet däremot inte hur prisläget är nu. Undviker man de brittiskinspirerade restaurangerna och tar de sicilieninspirerade så är det god mat. Ingen regnskog men en hel del historiska sevärdheter och som sagt öar att utforska med båt.
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Malta ska jag genast kolla upp! Tack för tipset :)

Tyvärr lite för kallt nu, lite varmare än 15 grader får det nog gärna vara om jag ska bada!
 
Senast ändrad:
Sv: semsterresa med 6mån barn

Jag har inte barn, men jag har precis kommit hem från Brasilien - en ganska rejäl resa alltså, precis som Thailand. Vi väcktes på planet hem av barnskrik, flera gånger. Förstår inte varför man åker så långt med så små barn. Dels för att det stör de andra passagerarna under långflygningarna, dels drabbas man ofta av förseningar (6 timmar för vår del) och kan fastna utan mat/sömn ganska länge och det är tillräckligt jobbigt utan att ha en liten bebis med sig.
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Barn skriker ju var man än är, hemma eller på bortaplan. Visst är det jobbigt för utomstående men man kan ju inte isolera sig hemma bara för att man har barn.

Men kanske är det onödigt att flyga för långt i ett sträck?
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

jag har varit i gambia och jag skulle inte rekommendera att åka dit med småbarn om man inte är den extremt öppna multikulti-typen. Det är väldigt fattigt i gambia, det är ju ett u-land (så fattigt att man inte kan vara säker på att det finns blöjor i affärerna) + att jag tror att man skulle oroa sig en del för sjukdomar, man måste ju äta malariatabletter och ta havrixsprutan tex.
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Nu tjatar jag lite, men även om det låter trist så är Kanarieöarna ett väldigt bra resmål med små barn. Inga farliga sjukdomar, bra sjukvård och "lagom" klimat. Ofta rena och varma barnpooler. Och uthärdbar resa.
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

aniara_lenson skrev:
Jag har inte barn, men jag har precis kommit hem från Brasilien - en ganska rejäl resa alltså, precis som Thailand. Vi väcktes på planet hem av barnskrik, flera gånger. Förstår inte varför man åker så långt med så små barn. Dels för att det stör de andra passagerarna under långflygningarna, dels drabbas man ofta av förseningar (6 timmar för vår del) och kan fastna utan mat/sömn ganska länge och det är tillräckligt jobbigt utan att ha en liten bebis med sig.

Och när vi flög hem från Kina så hölls vi vakna av en spyende 25åring som inte hadde lärt sig hantera spriten, sådan borde inte heller få vara ute och flyga...
Nu har inte vi flygit längre än dryga fem timmar med barn, men jag kan konstatera att vi har stört minst...
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Snurrfian skrev:
Och när vi flög hem från Kina så hölls vi vakna av en spyende 25åring som inte hadde lärt sig hantera spriten, sådan borde inte heller få vara ute och flyga...


:rofl: :rofl: :rofl:

E: Ifall du fortfarande funderar på Thailand så säger jag bara att thailändare är helt underbara mot barn. Om vi bara kunde komma iväg hela 2 veckor skulle vi åka dit (vi funderar ju också på att resa och vår dotter kommer också vara ca 6 mån då).
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Ja men man kan inte bara kliva ut ur flygplanet när man lessnar, däremot kan man lämna affären eller gå av bussen om man är på hemmaplan, därför tycker jag man ska undvika långflygningar med små barn.
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Och vad har det med saken att göra? Jag vet mycket väl att det finns andra störningsmoment än ledsna barn...
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

mino skrev:
jag har varit i gambia och jag skulle inte rekommendera att åka dit med småbarn om man inte är den extremt öppna multikulti-typen. Det är väldigt fattigt i gambia, det är ju ett u-land (så fattigt att man inte kan vara säker på att det finns blöjor i affärerna) + att jag tror att man skulle oroa sig en del för sjukdomar, man måste ju äta malariatabletter och ta havrixsprutan tex.


Blöjor är ju lätt att ta med sig ett paket, så stor plats tar de inte. Och så mkt mer än så behöver hon inte.

Jag har inte läst någonstans att man måste ta sprutor, annat än gammaglobulin. Elvira ammar ju och är således skyddad lika bra som jag är så det behöver hon nog inte. Om jag fattat rätt? Och malariarisken är visst störst innåt landet, inte vid kusten. Fast myggnät lär jag ju ta med!
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

ulda skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:

E: Ifall du fortfarande funderar på Thailand så säger jag bara att thailändare är helt underbara mot barn. Om vi bara kunde komma iväg hela 2 veckor skulle vi åka dit (vi funderar ju också på att resa och vår dotter kommer också vara ca 6 mån då).

Jo thailand är underbart, jag har varit där förut. Men det blir en längre flygning och tidszonbyte. Fast helt ute ur bilden är det inte.
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Silverkedjan skrev:
Nu tjatar jag lite, men även om det låter trist så är Kanarieöarna ett väldigt bra resmål med små barn. Inga farliga sjukdomar, bra sjukvård och "lagom" klimat. Ofta rena och varma barnpooler. Och uthärdbar resa.

Men så trist :angel: Då går jag nog hellre på sambons linje = lägger pengarna på bröllop istället. Han är en hemkär typ:)
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

Jag säger Brasilien. Vi var i Sydamerika en månad när sonen var ca 10 månader, och det gick kanon. Costa Verde mellan Sao Paolo och Rio är jättevacker, mycket snorkelvänlig, det är en hel del turister men mest brasilianska så man får ändå umgås med landets invånare ;) och folk är galna i barn. Och flygresan gick hur bra som helst, det var tre bebisar på vår ena atlantflygning och det lät inte särskilt mycket. Flyger man på natten så sover de ju mest.

Hyfsat billigt är det också. Och mycket vacker kustregnskog :love: Åh Gud vad jag längtar tillbaka nu...
 
Sv: semsterresa med 6mån barn

elbereth skrev:

:D Ja visst är det?

Fast faktum är att just när man åker med barn så uppskattar man en del "trista" saker. Om man vill koppla av och bara njuta av ett lagom klimat i en barnsäker miljö är det suveränt.

Men kanske allra bäst när man som vi har två barn och ett lite större som är svårare att passa.

Så keep in mind tills du har en vild 3-4-åring OCH en bebis :D :cool:

En så liten som din kan man ju ha med sig även på äventyr. Om man är upplagd för mer aktiv semester.

Jag vet familjer som åkt till Marocko med barn och gillat det skarpt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp