Seminarium med Dr Gerd Heuschmann

Sv: Seminarium med Dr Gerd Heuschmann

Någon som läst hans bok "Tug Of War - Classical Versus "Modern" Dressage"?

Läst boken, sett filmen och var på föreläsningen och clinicen.
Mycket bra, men orkar inte skriva något längre eller mera djupgående om det nu. Huvudet är slut.

/Malin

Jätteintressant. Minns inte allt, men lite kort (Rätta mig om jag har fel) -

Sadlar man längre bak än sista revbenet blir hästen stum i ryggen och får högre frambenslyft.

Hästens överarmsben fram och skenben bak ska vara parallella i trav = hästen är i balans = förutsättning för samling?

Han förklarade samling precis som det man läser i böckerna men på ett sätt som man verkligen förstår. Skulle behöva och vill gå på 2 dagars föreläsning med honom..

Trodde att jag skulle skriva mer om detta men nu är det tomt i skallen.

Kolbeinn, du måste berätta hur det var att rida!

Jätteintressant. Minns inte allt, men lite kort (Rätta mig om jag har fel) -

Sadlar man längre bak än sista revbenet blir hästen stum i ryggen och får högre frambenslyft. Hästens överarmsben fram och skenben bak ska vara parallella i trav = hästen är i balans = förutsättning för samling?

Han förklarade samling precis som det man läser i böckerna men på ett sätt som man verkligen förstår. Skulle behöva och vill gå på 2 dagars föreläsning med honom..

Trodde att jag skulle skriva mer om detta men nu är det tomt i skallen.

Var det positivt, eller?

Jag hörde inte att GH sa att hästen får mer frambenslyft. Däremot att stumma ryggar och korta bakbensrörelser är av ondo.

Någon skulle skriva en artikel i någon tidning. Vet inte vem och vilken. Men det lär väl framtiden utvisa.

Det var intressant !! :)
Det kändes dock som om han inte ville gå in riktigt på ekipagen (jag hade gärna velat haft mera konstruktiv kritik, inte bara att han berättade vad han såg) och instruera, utan mer diskuterade bara vad han såg. Nu fick jag mest hjälp av alla tror jag :p och jag fick rida på volt och leka runt med öppna, tagen bakdel (det tycker Skuggi är det vidrigaste som finns, han är väldigt rak i sidorna men i öppnan blir han oftast väldigt mycket bättre i men han låser sig i tagen bakdel) . Det var lite diskussioner om hans form i tölten, han blir ju lång och hög. Hm, vad mer.. Vi red allra mest i trav och jag fick rida med en hand högre innerhand för att inte den skulle bli "för låg" och verka som en inspänning.

Han tyckte att många ryttare fokuserar för mycket på sits och hand, vilket gör att man blir lite spänd och stum i speciellt axelpartiet. Så jag fick även rida och bara slappna av i skuldror och hand. Det kändes mycket bättre på slutet än i början, även om Skuggi och jag brukar prestera betydligt bättre - vi hade en dålig dag. Typiskt nog inför så mycket folk :p

Skuggi som häst är väldigt vänsterstark och speciellt svag i sitt höger bak men mot slutet kändes det som sagt bättre, och det kändes som om jag kom åt höger bakben bättre.

Kort och gott - det var intressant även om jag kunde önska ännu mer instruktioner :)

Nu hoppas jag att jag inte uppfattat honom fel, jag försökte fokusera på att rida så jag hörde inte allt som han sa. Rätta mig gärna om jag sagt nåt som inte stämmer!

Senast ändrad:

Vad skulle vara negativt? Att tänka på sitt säte? Det tror jag i så fall inte. meningen var att man skulle känna hästens bakben där för att kunna inverka rätt. Eller har jag fel?
Bloggade om clinicen i går. Men de som lärs ut är inte alltid det som lärs in. Det här var vad jag hörde och såg utifrån vad jag har för förförståelse i dag och hur blodsockernivån var: http://eriksdal.wordpress.com/2011/03/18/gerd-heuschmann-pa-stromsholm-i-sifs-regi/

Längst ut till höger kan du se att Granbarrs svar var riktat till korven som frågade om det var positivt att sadling långt bak gjorde ryggen stum och gav högre benlyft.

Det var alltså inte riktat till dig. :)

Knapplån :)
Jag skulle vilja gå på föreläsning med Dr Gerd Heuchmann igen, Fast helst 4-dagars seminarium med minst 2 dagars föreläsning...

Så lite så.

Jag blev väldigt nyfiken efter att ha läst sidan du länkade till. Om jag fattat det rätt så menar du att han sa att det inte skadade att sadla långt bak?
Medan Granbarr tidigare har skrivit här i tråden att det ger stumma ryggar att sadla bakom sista revbenet, och att det är negativt.

Vem har rätt? :angel:;)

Spänningen är maximal, detta måste utredas.

(märks det att jag har legat hemma i influensa i en vecka och söker efter spänning i minsta lilla detalj? Uttråkad? Nej då inte alls. :angel: :p)

Det var givetvis negativt.

Och tillägga bör ju att GH även ansåg att islandshästen var förvånansvärt rörlig i ländryggen trots till synes lång sadel. Förmodligen kan det bero på att ryttaren använder en sadel med rundbossor vilket möjliggör ett större säte utan att detta påverkar bakom sista revbenet.

Jag gick bara på föreläsningen och där sa han att det var dåligt att sadla långt bak. Så jag antar att ingen hade fel ;)

Jag gick bara på föreläsningen och där sa han att det var dåligt att sadla långt bak. Så jag antar att ingen hade fel ;)

Visst är det dåligt för hästen att sadla för långt bak så det påverkar hästen, men fortfarande så kan man alltså ha den typen sadel med rundbossor och sadeln kommer att se för lång ut men aldrig ge påverkan bakom sista revbenet för det.

Ok, om man säger såhär istället då... belastning bakom sista revbenet är negativ?

Precis som du sa så behöver en sadel som ligger långt bak inte innebära att den ligger an och belastar.

Så belastningen kanske är mer intressant att prata om än om själva sadelns placering?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När Stina Bengtssons två hästtokiga döttrar önskade sig en egen häst kom barnens mormor Gerd Werner till undsättning. Efter fyra kvällar...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: Teilani
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Nån här som gjort tandkorrektion via Dr Smile? Istället för Invisalign? I det här fallet vill de slipa en aning i framtandens kant för...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: Kakis
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10