Semifinalen Vinslöv ifjor (2004)

gylle

Trådstartare
Någon här inne som var där ifjor ? Alltså såg banorna behöver inte ha tävlat. Hur var hindermaterialet, var där några spektakulära hinder eller var det ganska snällt ? Såg att de hade kvällshoppningar för 4-åringarna där nu (i proppen stod bland annat för att få en chans att vänja dem vid deras hindermaterial). Då det är en liten kul resa på närmre 2 timmar enkel väg (alltså nästan 4 timmars resa tor för en 1 meters hoppning) så funderar jag på om det är till någon nytta, killen är ju inte speciellt tittig (han har en grym matte som stoppar in bla vattenmatta med vatten i och andra mkt egendomliga saker redan mkt tidigt i utbildningen så han är ganska härdad :devil: )
Så ni som såg semifinalerna har Vinslöv några hästätande monster till hinder :eek: ?? Har de mur ? (Har missat att hoppa det kom jag på :o )
Eller kan jag utan ångest skita i denna lilla tripp och låta lillkillen spara på krafterna till kvaliteten (så att vi förhoppningsvis slipper Vinslöv helt ;) )
Vet ni föresten vem som dömde där i fjor eller vem som skall vara domare i år både på semi och senare i Flyinge så är det också mkt av intresse !!

Sv: Semifinalen Vinslöv ifjor (2004)

Dom har ett par st spektakulära hinder... Beroende på hur de står också naturligtvis. Jag var itne där på 4årschs kvalet men många andra ggr.... Ett hus är alltid lite utslagsgivande...- där brukar en del äldre stanna. iaf på reg nivå. Kanske inte så ofta nat. Det är ju inte värre än i Flyinge... Ingen aning om mur... men det tar jag för givet...
Jag hade nog åkt- mest för utflyktens skull... hihi... Det är alltid trevligt när arrangörerna anstränger sig lite...

Ska dit på Tisdag... Kommer jag ihåg denna tråden sedan så kan jag informera om vad det är med och så...

Jag kan rapportera, var oxå där...
Det var tre klasser, samma bana (!)
Iofs en bra bana, men ingen vattenmatta och inget hus. Inga titthinder alls. Framhoppning endast i lilla ridhuset (som verkligen är jättelitet).
Så, var glad att du inte åkte långt med hästen för det...

Var du där nu i tisdags eller förra ? Läste på deras hemsida att de från och med nu i tisdags skulle plocka in lite mer titthinder (på begäran av ryttarna) för att nästa tisdag bygga det snarlikt semifinalen.
Sitter här i valet och kvalet om jag skall köra upp på tisdag eller inte har kvalitet nästa lördag och måste dessutom köra ner honom en gång innan dess till bollerup så han som skall visa exteriör skall träna att springa med honom.
Vattenmatta bryr han sig inte ett spår om det hoppar han glatt både med och utan vatten, hus har han ju aldrig stött på men han brukar hoppa det man ber honom om men är det extrema saker så vet man ju aldrig hur de reagerar. Sedan är ju min känsla att det kan ju inte vara så extremt iom att det är för 4 åringar, tittar man på Flyinge så är de ju väldigt snälla mot 5åringarna och har inte hälften så mkt konstigt inne som de har för 6 åringarna och då tycker man att det kan ju inte vara extremare för 4 åringarna logiskt. Hade det inte varit så förbaskat långt att köra plus att min medhjälpare behöver ta ledigt från jobb för att vi skall hinna dit så hade jag inte tvekat men nu velar jag mkt irriterande om man får ett onödigt stopp för att man inte kört dit....usch hur skall jag göra ???

Jag var där denna tisdagen. Jag blev rätt besviken och tänker inte åka dit nästa tisdag. Får hitta nåt annat ställa o träna vattenmatta...

Var där oxå i tisdags och är fruktansvärt besviken på arrangemanget.
Hästen gick iofs ok men på det hela taget tycker jag det var dåligt.

På semifinalen, är det endast framhoppning i lilla ridhuset då?
Funderar allvarligt på att skita i det i så fall...
Det kunde ju vara lite framhoppning på någon av utebanorna, kanske?

På proppen står framridning i ridhus 17 x 36 m antar att det är detta ni kallar lilla ridhuset, har inte reagerat på det förrän nu. Jag tycker vårt eget är litet att hoppa i men vi har i alla fall 20x40 så framförallt att det är 3 meter smalare måste göra att det blir väldigt trångt, man kan ju hoppas att de i alla fall sätter ut hinder ute också. Inte kul att trängas så med hingst dessutom (även om han brukar vara snäll så brukar det ju inte vara så trångt).

Hejsan hoppsan va jag glömde svara på denna tråden... Men rapport så här efteråt kan du ju få... :smirk:

2:a omg av dessa kvällar var det snällt byggt om man jämför med 3:dje... Många var färdigkvalade så Fredrik (banbyggaren) ställde in det mesta som gick att titta på...
Huset, vattenmatta och murplank...
Många dubbelnollor vägrade ut sig och fick flertalet fel än förut men var nog ganska nöjda med att ha "provat" det svåra...

Framridningen är katastrof om du inte har en välriden 4 åring. 5 st i det lilla ridhuset... Tur att man inte behöver värma så länge när man inte ska hoppa högre... missförstå mig inte här tack...
Det är lätt att springa in i väggen typ...

Vi slipper vinslöv och deras dåliga framridning, idag kvalade lillkillen direkt till FINALEN via kvalitet istället :banana:
Så se nu till att göra bra ifrån er i Vinslöv så ses vi i Flyinge

Jippie!!! Grattis!!! Va roligt! Hur många går vidare på det? Har inte så bra koll just nu...
Är det bedömningsdomare redan i vinslöv eller bara i finalen? Hörde att det var Hultberg och Lindelöw men är intehlt säker...

Tack, numer är det inte ett fast antal utan de som har lägst 8,0 i snitt på hoppbetygen kvalar till semifinal och de som har lägst 8,5 kvalar direkt till final, det är nytt numer då det ofta tidigare slog mkt snett om det var många bra hästar på ett ställe och bara dåliga på ett annat. De flesta domare strör inte de höga betygen omkring sig så det har hittills bara varit några enstaka som kvalat till finalerna från vart ställe (finns något undantag men förrän man sett hästarna vet man ju inte om det var ovanligt bra hästar där eller om det var generösa domare). Får se imorgon hur många fler från Bollerup som lyckats kvala, när vi körde hem så var det några stycken som kvalat till semin men lillkillen var då den enda som kvalat till finalen men det blir säkert några till, var en del i alla fall härstammningsmässigt bra hästar anmälda som skulle gå senare.

Glömde frågan om domare, det är domarbedömning redan i semin. Har faktiskt ingen aning om vem som dömmer har inte hittat det någonstans verkar nästan vara hemligt.

Det ända jag har hört är en som muttrade något om domarna för något år sedan och då fick jag för mig att det varit några tyskar som dömde (eller var med och dömde) vet inte om det var i semi eller i final eller om det överhuvudtaget stämde.

Kanske någon annan här inne som vet, vem dömmer ???

Kom på nu och letade i gamla ridsport, hittade den från 2003 års final och då var domarna Åke Hultberg samt 2 domare från tyskland och 2 domare från Holland. Skall fortsätta och leta och se om jag även hittar fjorårets.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka