Semestra i Sverige med små barn

Mitten

Trådstartare
Ja, vi har planerat att stanna i landet i sommar, och undersöka det som finns här! Dottern är 3 år, det vi kommit på hittills är

Kolmården tvådagarspaket
Vimmerby
Skara sommarland (funkar det med 3åring?)

Har ni tips och ideer? Finns det fler bra barnställen? Gärna där de får röja och springa :)

Sv: Semestra i Sverige med små barn

Ölands djurpark har både djuren, ett vattenland och ett ganska omfattande nöjesfält, om än åkattraktionerna är av äldre snitt och kanske inte i toppskick... Fördelen med nöjesfältet där är att det faktiskt finns ganska många saker som en treåring kan åka och tycka om. Och väl på Öland finns även lådbilslandet (som jag inte testat själv).

Astrid Lindgrens värld blev jag personligen mest besviken av, det motsvarade inte mina förväntningar.

Öland är en bubblare på min lista också :).
Varför var Astrid Lindgrens värld en besvikelse? Dottern älskar Pippi så jag hade ju hopp om att det skulle vara bra ... vad är dåligt med det? (Det var rätt dyrt inträde såg jag!)

på Öland finns även några bra långgrunda badstränder, typiskt bra när man har små barn...

Jag tyckte att det var alldeles för lite för barnen på ALV :eek:. Det var några uppbyggda miljöer, där de flesta bara är att gå utanför och titta på och flera av dem har inga som helst likheter med de miljöer man har sett i (de riktiga) filmerna... Pippis hus kan inte ens med bästa fantasi liknas vid Villa Villekulla, huset i Katthult går inte ens att leka sickenblås i etc. Jag hade verkligen hoppats och förväntat mig mer av ALV. (att jag sen hade migrän och vi hade blandat ösregn och gassande sol när vi var det gjorde mig kanske inte mer positiv direkt... :p)

Hm jag var lite rädd för att det är lite för lite leka/röja och lite mycket titta... Typ museum :).
Öland var jag mycket på som liten, Böda strand. Låååååånggrunt är det jag kommer ihåg, jäklar vad kul det var!

Jag håller med dig Ameo, det mina barn som i vanliga fall är Astrid Lindgren fan tyckte var absolut roligast i ALV var ... Hoppa i höet... Det hade vi kunnat gjort betydligt billigare hos granne... :angel::D
I övrigt så så var det mycket missar i husen, och vi fick hela tiden förklara för barnen vad det var vi tittade på, de kände inte igen mycket... (dessutom var det fullt av odrägliga ungar och föräldrar som tyckte att deras barn fick göra som de ville trots att de blev tillsagda av personalen)

Det finns ju mycket roligt att göra med barn, men med 3 åringar behöver det inte vara så stort för att de ska tycka att det är roligt. Mina ungar älskar akvarium, så vi har sett flera olika, Universeum i Göteborg är jättehäftigt, men Sjöfartsmuseumet oxå i Göteborg tyckte vi nog var roligare med mindre barn.
Göteborg tycker jag överlag är ganska barnvänligt med Slottskogen och mycket lekparker, ialla fall runt om Majorna.

Eskilstuna zoo är ganska så lagom stort för småbarn, och ganska så trevligt för föräldrarna oxå. :D

Funderar på vart ni vill åka och titta vad som finns i närheten! :D

Aldrig varit där och vet inte riktigt om det är nåtför en treåring, men kom att tänka på High Chapparall:laugh:

Pippis hus finns på Gotland, tror det hette typ Kneipbyn. Ett stort vattenland vi var där med skolan i 6an och 9an. Det pippihuset går att gå in ordentligt :) Sen fanns det massor av roliga saker i ett äventyrsland bredvid men det tror jag är mer för större barn.

Ska du fråga min son vad han ska göra i sommar ska han åka och kolla på raggarbilar och dragracing ;)

Kneippbyn stämmer bra, finns ett stort vattenland och ett sommarland med massor att göra inkl pippihuset :) de brukar även ha teater med pippi varje dag :)

Gotland känns intressant... vi hoppar nog Vimmerby om det inte är så likt filmerna, hon är lite liten för att koppla sånt själv.

Kneippbyn, alltså? Kollade lite på nätet, det verkar kul! Ligger Villa Villerkulla liksom i samma område som vattenlandet och det? Är det mer sagofigurer där än bara Pippi?
Funderar på att fråga om hennes kusin vill med, hon är 8 år och Elinas stora idol :D. De skulle nog ha kul där!

Är det mer saker på Gotland man skall passa på att titta på? Vi kommer ta bilen isåfall, så vi är mobila :). Har redan spanat in lämpligt hotell (ja, vi är väldigt bekväma av oss :D)

Jag har kort från när jag var liten och på High Chaparall, det hade jag glömt att det fanns! Tack för tipset, skall kolla upp det!

Pippis hus finns på Gotland, tror det hette typ Kneipbyn. Ett stort vattenland vi var där med skolan i 6an och 9an. Det pippihuset går att gå in ordentligt :) Sen fanns det massor av roliga saker i ett äventyrsland bredvid men det tror jag är mer för större barn.

Ska du fråga min son vad han ska göra i sommar ska han åka och kolla på raggarbilar och dragracing ;)

Haha, ja min dotter ville ha en motorcykel när hon fyllde år. Försökte förklara att man måste vara vuxen och ha körkort, men hon tyckte bara att hon hade visst körkort. Och hon vill ha en sån som grannen har (vinröd MC, stooor).
Vi var på spårvägsmuséet härom veckan, det var populärt! Kan rekommenderas till alla med små knoddar, barnvänligt (och billigt!)

Ja, det finns flera saker på gotland :)
Jag kan leta fram lite tips under dagen...

har ju bott där hela livet ;) utom nu!

Aldrig varit där och vet inte riktigt om det är nåtför en treåring, men kom att tänka på High Chapparall:laugh:
man ska nog vara ganska mycket större för att uppskatta High Chaparall, tror jag.
Vi har i alla fall gjort den bedömningen för våra barn, som är mellan 2-9 år.
När jag var där var jag nog i yngre tonåren och min bror 8-10 nånting. Jag tror inte vi hade uppskattat tet tidigare.

ALV tyckte vi var toppen. Alla teaterföreställningar älskade min dåvarande 3-åring. Hon pratade med skådespelarna och höjdpunkten var när hon fick sitta mellan Alma och Alfred och sjunga emilsånger. Däremot skulle jag skippa Kolmården med en så liten, de bryr sig inte ett dugg om björnar på 100 meters håll och dessutom är det långt att gå. Och hotellet känns ungefär lika fräscht som en finlandsfärja. Om inte föräldrar eller barn har ett riktigt genuint intresse för att se inhängnade vilda djur så är Kolmården meningslöst.

Sen kan jag tycka att treåringar inte behöver så mycket mer än en bra parklek med några kaniner att klappa för att det ska bli spännande. Det är bättre att utgå från vad föräldrarna gillar.

Vikingabyn - vikingatida aktiviteter
Seriegården - skulpturerade seriefigurer
Kapitelhusgården - medeltida aktiviteter
Dalhemståget - ångloksdraget tåg på en museijärnväg
Kneippbyn - sommar och vattenland, teater, uppträdanden, lek och bad
Tornerspel
Ihre Gård - 1700-talsgård med djur/mini zoo och pool, minigolf
Russparken Lojsta Hed
Veteranbilsmuseum med aktiviteter
Bungemuséet - friluftsmuseum med gårdar från olika århundraden, aktiviteter och teater
Sen finns ju fina lekplatser i Visby och massor av trevliga badstränder
Här finns mycket info om gotland

Är det mer saker på Gotland man skall passa på att titta på? Vi kommer ta bilen isåfall, så vi är mobila :). Har redan spanat in lämpligt hotell (ja, vi är väldigt bekväma av oss :D)

Lummelunda grottorna, Gotska sandön och kika på myrlejon!, raukarna, Fågelskådning är sådant min treåring hade uppskattat och inte minst bada, bada och bada lite till!

Jag känner inte alls som du (och andra), jag älskar Astrid Lindgrens Värld och har alltid gjort. tycker helt klart att det är värt ett besök. har varit där flera gånger under min uppväxt, första gången när jag var 5, sista gången när jag var 15 :D Jag bara längtar till Milton är lite större och vi kan åka dit så han får uppleva det :)

Jag känner inte alls som du (och andra), jag älskar Astrid Lindgrens Värld och har alltid gjort. tycker helt klart att det är värt ett besök.)

Var där med sonen för ett par veckor sen, första besöket men absolut inte det sista. Enda tråkiga var att inte alla föreställningar kommit igång när vi var där samt att Mattisborgen inte var öppna.

Fast Elina älskar Skansen, och titta på alla djuren. Speciellt bisonoxarna, säkarna och Björnarna. Och vi vuxna tycker att kolmården är lite roligare än Skansen, därför tänkte vi åka dit.
Har hört att hotellet är sådär och överprisat.. Men samtidigt är det lite kul med en utflykt tänkte jag 1-2 dagar är lagom för en treåring, så kan man slappa och bygga pussel och leka på lokala lekparken några dagar :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 396
Senast: ako
·
Övr. Hund En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund! Hon är en ljuvlig...
Svar
19
· Visningar
1 936
Senast: Mitten
·
Äldre Jag börjar få nog på riktigt nu.. Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
18 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka