Förlåt @Hyacinth för OT men Petruska vad finns det för roligt att göra i Marseille mer än att äta och dricka? Vad gjorde ni? Jag har varit där en gång i min ungdoms dagar och tyckte det var tufft.

Vi fokuserade helt klart på mat och dryck. Traska runt runt och läsa menyer, är vår gemensamma favorithobby. Därutöver finns det förstås hamnmiljöer att gå i, vilket jag gillar, och så finns det mycket historiska byggnader som partner är seriöst intresserad av medan jag tycker det är trevligt med fina vyer, ungefär. Och så var det ju november, att sitta utomhus och läsa var ju rena lyxen (om än inte så barnvänligt, men vi hade inga barn med oss).

Långa långa många promenader. Shoppade vin, nötter, ost och torkad frukt.

Jag gillade verkligen det där ruffiga, Marseille fjäskar inte i onödan, vilket tilltalar mig mycket.

Jag spånar semesterresa i present till min partner som fyller jämnt och stort i höst (mitten oktober). Det är vi och BARNET som då är 6 år som ska åka. Vad skulle ni föreslå?
Vi är mat, vin och kulturnördar, sambon naturnära- jag inte lika mycket. Hellre billigt boende och pengar till annat än betala massor för brodyr på handdukarna. Det ska vara kul för BARNET men inget familjehotell. Pool och sånt irrelevant, vi kan lika gärna åka till storstad. Inom Europa är att föredra, sol och bad är trevligt men inte högst på listan.

Gardasjön och Valpolicella. Kanske inte badväder i oktober direkt, men det finns mycket av både natur, kultur, vingårdar. I Bardolino finns det vinmuseum med vingård, man kan ta linbana från Malcesine upp till berget Monte Baldo eller titta på Grotto di Catullo i Sirmione. Inte minst finns Valpolicella och Verona på nära avstånd och vill man ta en dagstur till Venedig så går det utmärkta och snabba tågförbindelser.

Tack för alla tips! Jag är sugen på Frankrike generellt, min ärade fader rekommenderar Spanien. Jag kan lätt se mig själv sitta och smutta pastis på ett trevligt torg. Det är 8 år sedan jag gjorde det.

Om Spanien är intressant kanske Valencia kan vara ett alternativ?

Jag har själv inte vart där men det är en stad jag alltid velat besöka och det verkar ju kunna vara ett resmål som passar med tanke på era intressen :) (säkert har någon bättre koll men jag klipper in ett citat från Wikipedia om Valencia som turistmål så sliperi googla ifall det är totalt ointressant ;) )

Valencia är känt för apelsiner, fotbollslagen Levante UD och Valencia CF och paella - risrätten som räknas bland de spanska nationalrätterna. I Spanien är Valencia även känt för sitt sena uteliv och det rika kulturutbudet, samt de välbesökta tävlingshelgerna på den publikvänliga racingbanan Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo strax utanför staden.

Arkitekten Santiago Calatrava är från Valencia och har satt sin prägel på staden. Bland hans verk i Valencia återfinns en bro över den omdirigerade floden Turia som i folkmun ofta kallas Calatravabron då det var ett av hans första verk. Ciutat de les Arts i les Ciències (vetenskapsstaden) är ett stort komplex med flera futuristiska byggnader där de flesta är utformade av Calatrava. Bland dessa byggnader finns operahuset Palau de les Arts Reina Sofia, IMAX-biografen Hemisfèric, vetenskapsmuseet Museu de les Ciències Príncep Felipe, kongresshallenÁgora och det oceanografiska museetl'Oceanogràfic som är ett av Europas största och är uppdelat i sektioner efter den fauna som återfinns i vår planets största hav. Här finner man bland annatdelfiner, pingviner, valar, valrossar och över 100 000 m² havsvatten, inpumpat färskt från Medelhavet genom långa rör för att undvika eventuella föroreningar från hamnen. Det oceaneografiska museets lokaler är dock ritade av den framlidne Félix Candela. Flera höghus i samma stil som Turning Torso i Malmö har projekterats.

Bland de lokala specialiteterna finner man förutom paellan; Fartons, dryckerna Agua de Valencia samt tigernötsdrycken Horchata de Chufa, och Fideua - en pastavariant på risrätten paella. I stadens centrum finns El Mercado Central, den enorma saluhallen konstruerad i moderniststil år 1914, och kan närmast betraktas som en matkatedral med sin över 30 meter höga kupol och ljusinsläpp högt upp i taket. Saluhallen är byggd på en marknadsplats med anor tusen år tillbaka under Valencias moriska period. Där inne säljs all möjlig typ av mat och råvara, såsom fisk, frukt, kött, kryddor och örter[8]. Utanför säljs bland annat paellajärn. Mercado Central är en av Spaniens största och en av Europas äldsta saluhallar som fortfarande är i bruk[9]. Den hyser ungefär 400 näringsidkare, som med 1500 anställda driver matvarubutiker, matstånd, restauranger med mera. Ett mycket populärt tillhåll, såväl bland turister som inhemska valenciabor.

Jag spånar semesterresa i present till min partner som fyller jämnt och stort i höst (mitten oktober). Det är vi och BARNET som då är 6 år som ska åka. Vad skulle ni föreslå?
Vi är mat, vin och kulturnördar, sambon naturnära- jag inte lika mycket. Hellre billigt boende och pengar till annat än betala massor för brodyr på handdukarna. Det ska vara kul för BARNET men inget familjehotell. Pool och sånt irrelevant, vi kan lika gärna åka till storstad. Inom Europa är att föredra, sol och bad är trevligt men inte högst på listan.

Moseldalen?

Om Spanien är intressant kanske Valencia kan vara ett alternativ?

Jag har själv inte vart där men det är en stad jag alltid velat besöka och det verkar ju kunna vara ett resmål som passar med tanke på era intressen :) (säkert har någon bättre koll men jag klipper in ett citat från Wikipedia om Valencia som turistmål så sliperi googla ifall det är totalt ointressant ;) )

Saluhall:love: ärligt talat; finns det något bättre?!?
Jag ska definitivt kika på Valencia, tror dessutom min partner har goda vänner där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka