Hyacinth

Trådstartare
Jag spånar semesterresa i present till min partner som fyller jämnt och stort i höst (mitten oktober). Det är vi och BARNET som då är 6 år som ska åka. Vad skulle ni föreslå?
Vi är mat, vin och kulturnördar, sambon naturnära- jag inte lika mycket. Hellre billigt boende och pengar till annat än betala massor för brodyr på handdukarna. Det ska vara kul för BARNET men inget familjehotell. Pool och sånt irrelevant, vi kan lika gärna åka till storstad. Inom Europa är att föredra, sol och bad är trevligt men inte högst på listan.

Rom är ofta jättefint i oktober, men hotell är ofta dyrt. Dock kan man skrika CHECK när det gäller mat, vin och kultur. Det går att göra det ganska billigt. Mycket av kulturhistorian finns ju i själva stan, d v s kostar inget. Man kan picknicka på en parkbänk och dricka ur dricksvattenfontänerna till lunch.

Men jag vet inte vad en sexåring gillar? Jag var rätt nördig redan då och älskade ruiner.

Rom är ofta jättefint i oktober, men hotell är ofta dyrt. Dock kan man skrika CHECK när det gäller mat, vin och kultur. Det går att göra det ganska billigt. Mycket av kulturhistorian finns ju i själva stan, d v s kostar inget. Man kan picknicka på en parkbänk och dricka ur dricksvattenfontänerna till lunch.

Men jag vet inte vad en sexåring gillar? Jag var rätt nördig redan då och älskade ruiner.

Vi har ett rätt nördigt BARN så det var ett kul tips:)

Jag föreslår Barcelona en underbar stad på alla sätt! Vinområde i närheten, penedes, där man kan boka vinprovning och massor av kultur och god mat.Strand finns med vet dock inte hur varmt det är i vattnet i oktober.

Jag föreslår Barcelona en underbar stad på alla sätt! Vinområde i närheten, penedes, där man kan boka vinprovning och massor av kultur och god mat.Strand finns med vet dock inte hur varmt det är i vattnet i oktober.
Barcelona har jag besökt så pass många gånger, så det blir det inte även om det är en stad jag verkligen gillar.

Min syrra var med familjen i Kroatien för några år sen, de tyckte det var bra men barnen var lite äldre. Billigt var det iaf, har jag för mig.

Hemma vid dator. Lite mer Rom, snabbt: om man vill hålla nere kostnaderna för boendet kan ett alternativ (som jag inte prövat själv men känner andra som gjort) vara att bo i ett kloster. En del tar emot barnfamiljer. Jag vet att Birgittinerorden i Rom har ett gästhem. Vet inte hur det är med familjer där. Jag var på deras julfika och då var det i alla fall gott om barn i lokalen.

Vill man bada så kan man göra en utflykt till Terme dei Papi i Viterbo. Buss går från Rom dagligen. Det är superhärliga, svavelhaltiga källor där man badar i en mycket gammal stor pool. Jag tror att vattnet är 58 grader när det kommer fram, men så blandas det upp med resten av poolvattnet (allt är från källorna), så man kan välja temperatur lite grann. Jag har varit där i december. Jätteskönt! Vi hade då med ett barn som var betydligt yngre än sex år och som badade och var glad. En sexåring bör bottna i poolen.

Jsg har en gång firat en 40-åring i Marseille i november. Underbart och ruffigt. Bouillabaise till middag flera gånger och budgetvänligt för att vara Frankrike. Jag bor alltid på asbilliga lopphotell i städer när jag betalar själv.

Undrar hur vädret är i Budapest i oktober?

Håller med om Budapest! Kom hem därifrån i söndags och skulle varmt rekommendera ett besök. Mycket billig både mat och dryck, och saker som termalbad och saluhall/marknad kan säkert tänkas intressera även en sexåring. Vädermässigt är det nog rätt okej i oktober - min bror var där sista veckan i september förra året och gick runt i t-shirt och shorts.

Jsg har en gång firat en 40-åring i Marseille i november. Underbart och ruffigt. Bouillabaise till middag flera gånger och budgetvänligt för att vara Frankrike. Jag bor alltid på asbilliga lopphotell i städer när jag betalar själv.

Vaeder-i-Budapest-289x300.jpg

Förlåt @Hyacinth för OT men Petruska vad finns det för roligt att göra i Marseille mer än att äta och dricka? Vad gjorde ni? Jag har varit där en gång i min ungdoms dagar och tyckte det var tufft.

@Gabbi ja det förstås! I stan menar du eller tänkte du på någon trevlig tour-sträcka? ;)

Budapests termalbad är en intressant och behaglig aktivitet både för sexåring och vuxna. Sätt av en halvdag för det! Ta er till en saluhall och köp hem kilovis med Picksalami.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka