Semester? Hur göra?

_saga_

Trådstartare
I vinter åker jag och sambon bort i nästan en månad.
Min katt kommer att vara nästan 8 månader då vi åker, och han kommer bo hos mina föräldrar under tiden vi är borta.
Kan tillägga att han då kommer vara kastrerad.

Mamma har en kastrerad hankatt på 3,5år, som är ganska speciell då han kom till dom som 5 veckors bebis och vet inte riktigt hur han ska bete sig.
Eller han vet inte alls...

Nu till frågan.
Hur ska jag göra när jag lämnar min katt? Ska jag bara lämna honom någon dag innan vi åker?
Ska jag komma över med honom vid flertalet tillfällen innan och sova över tex en helg så dom hinner bekanta sig innan?
Mamma tror på det senaste, eller vill, att vi ska komma över flera gånger innan och se hur det går men jag är osäker.

Vid tidigare tillfälle då mammas katt träffat annan katt så gick det sådär, han är ganska feg, men den andra katten hade tålamod från början, men sen blev han riktigt sur på honom för att han stirrade ut honom osv men det hann inte bli nån fight.

Om nån tar sig tid att svara och ge mig synpunkter blir jag ytterst tacksam, känner mig villrådig och orolig...

Sv: Semester? Hur göra?

Jag tycker att det låter säkrast att låta kissarna träffas några gånger och bekanta sig med varandra eftersom att den andra inte vet hur han ska bete sig ;)

Har du möjlighet så åk över med honom och sov över. Så hade i alla fall jag gjort och katten kan bekanta sig lite försiktigt med omgivning samt annan katt och ändå känna trygghet i att du finns där.

Jag håller med de andra. Så har jag gjort med mina katter, och de hade inga problem med varandra när de träffades sedan. Har funkat jättebra! Men man får vara beredd på att ge dem tid, och plats att gå undan, om de inte kommer överens direkt.

/Erica

Tack för svar allihop.
Ska man räkna med att dom kommer bråka? Hur mycket bråk kan vara okej? Ska man lägga sig i på en gång?

Jag tror att det bästa är att låta dem sköta bekantningen så mycket som möjligt själva och bara ingripa om det ser ut att gå överstyr.

....men samtidigt. Vart drar man gränsen för överstyr liksom? Lite fäktning med benen, morr och klös eller hur mycket kan dom liksom få... skada varandra?
Jag hoppas du/ni förstår vad jag menar..

....men samtidigt. Vart drar man gränsen för överstyr liksom? Lite fäktning med benen, morr och klös eller hur mycket kan dom liksom få... skada varandra?
Jag hoppas du/ni förstår vad jag menar..

Lite fäktning, morr och klös kan accepteras, men visst, jag förstår att det är jättesvårt att bedöma och kan gå "överstyr" med blixtens hastighet.
Lås in er i ett begränsat utrymme och va minst en man/katt första gången då borde ni kunna få isär dem om det skulle bli så illa.

Jag har läst någonstans lite råd om hur man flyttar ihop två katter. Det ena var att ge den nye katten ett litet utrymme i början o inte att man nödvändigtvis presenterar dom två katterna för varandra direkt, dom vet om varandra ändå genom lukten. Sen kan man låta dom äta ihop, till en början var o en på var sin sida om dörren, då förknippar dom varandra med något positivt. Sedan kan man låta dom vara ihop på ett "neutralt" ställe i hemmet, tex balkongen eller vardagsrummet. Antagligen anser den gamle katten att hans revir är köket o kanske sovrummet, så undvik dom ställena i början. Mitt råd är att alla måste vara lugna o inte skrika om dom råkar sloss, då blir dom bara ännu mer stressade. Ha inte för brottom, antagligen kommer dom att efter ett tag komma mycket bra överens, det brukar katter göra om man ger dom tid! Lycka till!!

Min upplevelse är denna: Det är i regel själva introduktionen som är mest kritisk. När de möts och när de lär känna varandra - alltså när de talar om vart skåpet ska stå. ;)

Det kan vara stressigt för dem att uppleva denna introduktion flera gånger. Jag har inte provat att sätta ihop och ta isär två för varandra helt okända katter upprepade gånger inom en kort tidsram. Däremot om det går relativt långt mellan gångerna kan de behöva upprepa hela processen med introduktionen.

Jag hade nog tagit med lillkatten över en dag eller kanske dag+natt och sovit kvar för att se hur de hanterade det. Verkade det gå dem förbi och ingen av dem upplever obehag (alltså att hela besöket känns negativt) så är det kanske ok att ta med lillkisse fler gånger innan semestern. Men verkar de väldigt arga/oroliga kanske de behöver få vara tillsammans under en längre tid på en gång istället.

Oftast tar det minst 1 vecka innan en ny katt kan gå smärtfritt i ett hus som tillhör någon annan. Den nya katten kan behöva lite stöd från människan så att den har nånstans att fly och har tillgång till mat/vatten/kattlåda.

Personligen tycker jag isf att du sover kvar de första dagarna och låter dem behanta sig lite och sen lämnar honom när han är mer trygg med tillvaron och låter honom stanna där tills ni kommer hem från semestern. Jag skulle undvika att upprepa introduktionen. Däremot kanske man vill att han lär känns huset och omgivningen innan, men det kan man ju göra när herren i huset är ute eller så isf.

Så hade jag gjort. Det är inga flockdjur och irritationen de upplever är mest grundad på att nykomligen inkräcktar och därav ska jagas bort.

Ang att veta när det "går över styr". Jag anser att det går överstyr när det blir en jakt eller när bråket inte upphör ganska omgående. Att de fräser, jagar bort, eller slåss några sekunder innan den ena går undan utan att den andra följer efter i full kareta, det är helt naturligt och absolut ok! Det kan flyga en tuss eller två, men sällan skadar de varandra.

Man måste låta dem låta. De kommunicerar så. Däremot ska de inte ge sig på varandra - ffa inte i människans närhet. Jag har som regel att hos mig bråkar man inte. Den som ligger hos mig kan känns sig trygg. Så om någon ger sig på den andra i min famn eller i sängen när vi ligger där, den åker ner med huvudet före. I övrigt lägger jag mig inte i. De sköter det bäst om de slipper bli störda.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar