selhängare

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Gatsby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 803
G

Gatsby

Jag funderar på hur ni hänger upp era selar. Jag skulle vilja ha någon typ av vägghållare. Helst någon som går att tillverka själv, så att det inte blir så dyrt. Jag har två giggselar. Just nu hänger de huller om buller på en sadelbock som står på golvet.

Tacksam för förslag. Lägg gärna in bilder på hur era hängare ser ut. :)

Sv: selhängare

Gatsby skrev:
Jag funderar på hur ni hänger upp era selar. Jag skulle vilja ha någon typ av vägghållare. Helst någon som går att tillverka själv, så att det inte blir så dyrt. Jag har två giggselar. Just nu hänger de huller om buller på en sadelbock som står på golvet.

Tacksam för förslag. Lägg gärna in bilder på hur era hängare ser ut. :)
Börjes har en super bra variant som man fäller ut vid behov. Jag har en sådan i sadelkammaren när jag skall smörja och en i stall gången som jag fäller ut när jag skall sela på. Den kostar runt 50lappen.När man inte har den så fäller man ner den så hänger den plant mot väggen.

Jag skaffade en sån där bock som man har sadlar på och tycker det funkar ganska bra. Man kan, om man är stark och har två-meters armar, bära ut alltihop i stallgången då man selar. Nu väger ju min sele 15 kg och det gör ju inte alla selar... :rofl:

Innan hade jag väggfasta men de pallade inte tyngden av den stora selen.

Köpte bocken på Bole-produkter tror jag...

Thuja skrev:
Jag skaffade en sån där bock som man har sadlar på och tycker det funkar ganska bra. Man kan, om man är stark och har två-meters armar, bära ut alltihop i stallgången då man selar. Nu väger ju min sele 15 kg och det gör ju inte alla selar... :rofl:

Innan hade jag väggfasta men de pallade inte tyngden av den stora selen.

Köpte bocken på Bole-produkter tror jag...
Våran väger bara 22kg. Inget jag bara bär ut hur som helst.

Farsan har gjort alla våra selhängare, och de består av en del av en trädstam, med en gren kvar, kapad i lagom längd. Det ger alltså en pinne att hänga selen på, och än så länge sitter min armésele kvar på väggen :) det som är ovanför och nedanför grenen behöver ha lite längd när det är något tungt som ska hänga på den, och så ordentliga skruvar, förstås.
Bakselen tar jag loss varje gång, och den hänger på tränshängaren, som består av en bräda med ett antal trätrissor fastspikade. Trissorna är skivor av trädstam med lagom diameter för att nackstycket inte ska hänga och få ett veck.
Behöver jag tillägga att farsan är bonde med egen skog ;)
Lotta

Ärs, teknik säger jag bara. :) Först bakselen över axeln, sen däckeln, sen tar man tag nedanför draglädrerna längst fram på varje sida. lätt som en plätt. Bara att lyfta upp på hästen sen. :)

Hej! Jag har tagit halvkluvna vedträ av björk, skalat av all bark och putsat till dem så den fina björkeådringen syns.sen har jag spikat fast den på en vanlig konsol av järn och spikat fast i väggen :) Blev MYCKET nöjd med detta då det blir perfekt bredd och rundning för att inte ge skav i selen. Kostade inget då vi hade allt hemma oxå.

/jenny

Jag har en bock. En jättefin med hjul och några lådor under där man kan ha alla småprylar, några trasor, extra skackelremmar osv. Den har även botten så remmarna inte kan släpa i marken. På kortsidorna sitter det tränshängare. Den är så bred att den går in i transporten på andra sidan väggan, hjulen gör det lätt att rulla den dit.

Den följde med när jag köpte den ena selen. Men selen hade jag tänkt ta hem på pendeln, och det gick ju inte med bocken så då körde hon mig till stallet med sele och bock :)

Själv har jag kapade hässjor stake i lämplig längd och spikat fast den på en bräda samt en kortare bit av hässjorstaken under som extra stöd.Lokselen väger ju mer än bröstan så förstärkningen kom väl till pass där.Vill man sen så kan man ju måla det. Hässjan är ju ganska så lagom rund för att stödja däckeln också.

Hmmm, måste väga min ;)
Jag selar först, och sätter sen på bakselen, men visst är det teknik som behövs, som karottus säger! Båda mina döttrar kan dock sela av och hänga upp selen, de är 11 och 13 år, så visst är det teknik kanske till och med mera än styrka!
Jag släpade hem min sele på tåget från Göteborg, i en kartong. Gissa om jag hade träningsvärk efteråt! :)
Lotta

Jag hade en 25-30 kg armé-sele innan (puh! vad tung den var) och jag håller med dig..det är inget man bär in och ut hur som helst...kanske två bockar...en i selkammaren och en där man ska sela?

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 418
Senast: Lyan
·
Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men... 2
Svar
26
· Visningar
1 729
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka