M

maisan

Finns det att köpa selen enbart åt häst? el selen o e-vitamin? Jag ska börja ge min pålle ett tillskott där det fattas o skulle behöva ge extra utav det. Nån som vet?
 
Sv: Selen

Både Krafft och Basic har flytande e-vitamin i sitt sortiment, så det borde finnas på ditt Granngården. Är selen med. Annars finns Tokosel, som skall vara receptfritt numer. Du hittar trådar om du söker här på forumet.
 
Sv: Selen

VSL. Det innehåller E-vitamin, selen och lysin. Finns i både pulver och flytande form.
 
Sv: Selen

Ja tokosel är i princip receptfritt men för att få säljas utan recept måste det finnas en förpackning med doseringsanvisn od o den dröjer ett par månader.
PL
 
Sv: Selen

Typiskt, jag som behöver nytt nu, då är det bara att sätta sig i telefonkö till vet ändå och få ut ett nytt recept. (Det räcker väl inte att visa apoteket att man redan har doseringsanvisning på den gamla spannen ?)
 
Sv: Selen

hur befogat är det att ge tillskott av selen - jag har alltid hört att en överdosering kan leda till allvarlig förgiftning? någon som vet mer hur det tas upp i kroppen etc?
 
Sv: Selen

Det är klart befogat när man har en brist på det i foderstaten. Selen är livsviktigt och när man inte ger något annat färdigfoder eller mineraler (mina hästar får i sig tillräckligt av alla andra mineraler via sitt andra foder) så blir det en brist och man måste alltså tillföra selentillskott , hur mkt vet man ju när man har en korrekt uträknad foderstat med analyserat grovfoder. Då svenska marker är selenfattiga så blir det ofta en brist hos hästarna då de inte får i sig behovet via grovfodret.
 
Sv: Selen

Har idag varit på apoteket, Tokosel är inte receptfritt och enligt dem inte på gång att bli det heller. I augusti 2003 alltså 1,5 år sedan var detta uppe på tapeten att det skulle bli det och nya förpackningar skaffas fram, detta genomfördes dock ej utan har enligt dem bara runnit ut i sanden. Vem har rätt ? Var har du fått det ifrån att det nu skulle vara receptfritt ?
 
Sv: Selen

Det står ju till och med i Fass djur att det är receptfritt....fråga apoteket igen. Jag tror dom har fel.
 
Sv: Selen

Ringde o kollade med leverantören för ett par veckor sen, finns som sagt inga receptfria förpackningar på ett tag än. Gylles apotek hade fel när de sa att det inte är på gång
PL
 
Sv: Selen

Ok, men varför står det i Fass både som receptfria och med recept ?? Det har jag aldrig fattat riktigt.
 
Sv: Selen

Inte jag heller, den jag talade med menade att LINFO helt enkelt gått på att det fanns ett godkännande på receptfrihet men det kan inte stämma, prisuppgifterna måste ju kommit från leverantören. Allmän klantighet skulle jag vilja säga.
PL
 
Sv: Selen

Hon på apoteket gick in i deras databas och kollade (såg själv också skärmen). 2003-08 gick de ut med ett brev att Tokosel skulle bli receptfritt det skulle bara tas fram nya förpackningar (alltså nu nästan 2 år sedan, de måste ha mkt svårt att få fram förpackningar.....) sedan dess har det inte kommit någon ny info och det har inte heller kommit fram några prisuppgifter för receptfri variant vilket enligt damen på apoteket brukar komma långt före produkten. De hade dessutom precis beställt hem därifrån precis och leverantören hade inte nämnt någonting. Hon sa att det hänt förr med andra läkemedel att det först kommer ut att de skall bli receptfria sedan orkar inte tillverkaren ta tag i det så det rinner ut i sanden. Deras slutsats med tanke på att brevet är 2 år gammalt är att så just är fallet här.
 
Sv: Selen

maisan skrev:
Finns det att köpa selen enbart åt häst? el selen o e-vitamin? Jag ska börja ge min pålle ett tillskott där det fattas o skulle behöva ge extra utav det. Nån som vet?

Min veterinär skriver ut det och jag köper det på apoteket. Är inte så dyrt.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
664
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp