Ketrawzc

Trådstartare
Har precis fått analysen på mitt grovfoder i nya stallet. Har varit hästlös ett år o därinnan stått ett år utan analys, innan det haft hö utan mineralanalys så det är säkert 4 år sen jag behövde räkna på mineralerna så kommer inte ihåg hur jag löste det då..

Nu till problemet! Har ett jättebra hösilage med en kvot på 9,5 och CA/P kvot blir bra när jag fodrar med 11kg foder, resten av mineralerna också så behöver inte ge varken kraftfoder eller mineraler. Men just selen står inte med på analysen.
Kollade på hästsveriges foderstatsprogram och där står selen med, men man kan inte fylla i nått värde där?
Är det bara spårmängnder de behöver? Har för mig att jag har räknat med selen förut! Ska jag ge ett selenrikt tillskott, kolla om jag kan ge mer mineraler utan att det blir för mycket av allt annat eller strunta i det? Kan hästar få selenbrist?
 
Generellt så har vi selenfattiga marker i Sverige och det behövs tillskott, det finns rent selentilskott. Selen är ju giftigt i större doser men bara man följer utfodringsanvisningarna (på de tillskotten jag har sett, ska jag lägga till) så är det ingen fara även om man har ett selenrikt grovfoder med svenska mått mätt.Personligen så ger jag nästan alltid lite mineraler i alla fall även om det inte ska behövas enligt analysen eftersom det ofta är rätt duktig mätosäkerhet på analysvärdena och jag hellre ligger i överkant än underskott på behoven. Tycker folk ofta är lite för säkra på att deras analysresultat är en absolut sanning och inte tänker på att värdena inom det partiet grovfoder man analyserat kan variera rätt så kraftigt och att man därtill har mätosäkerhet från själva analysen.
 
Senast ändrad:
Skä
Generellt så har vi selenfattiga marker i Sverige och det behövs tillskott, det finns rent selentilskott. Personligen så ger jag nästan alltid lite mineraler i alla fall även om det inte ska behövas enligt analysen eftersom det ofta är rätt duktig mätosäkerhet på analysvärdena och jag hellre ligger i överkant än underskott på behoven. Tycker folk ofta är lite för säkra på att deras analysresultat är en absolut sanning och inte tänker på att värdena inom det partiet grovfoder man analyserat kan variera rätt så kraftigt och att man därtill har mätosäkerhet från själva analysen.

Självklart är det inte 100% säkerhet att varje strå har exakta siffror som analysen. Men inga av mineralerna (som står på analysen) ligger i nederkant av hästens behov vilket gör att jag känner mig hyfsat säker på att hon får i sig de mineraler hon behöver, men har inte kollat om det finns utrymme för mer. (Att även ge ett mineralfoder) Vill ju heller inte hälla i henne för mycket. Sanningen är väl också att lika väl som det kan vara för lite näring i vissa delar kan det vara för mycket i andra. Men det var inte vad tråden handlar om utan det är just selen jag är tveksam på då det inte står med alls.
Är det fler som fått analyser utan selenvärdet?
 
Fast mätosäkerheten ger ju också att om man ger extra mineraler för säkerhets skull så riskerar man att en ev obasns blir ännu större. Svår nöt.
Ang selen krävs vanligen att det tillsätts. 0,2 mg per 100 kg häst är minimibehovet.
 
Fast mätosäkerheten ger ju också att om man ger extra mineraler för säkerhets skull så riskerar man att en ev obasns blir ännu större. Svår nöt.
Ang selen krävs vanligen att det tillsätts. 0,2 mg per 100 kg häst är minimibehovet.
Ja det är det jag menar. Blir ju lika åt båda håll om man ska tänka så.
Ska kolla på selentillskott.

Kl.
När börjar det bli risk för att hästen får för mycket selen? Att det i regel är selenfattigt vet jag, men hur mucket törs man ge utan att det blir skadligt? Ifall det faktiskt är så att det finns selen i hösilaget?
 
Enligt "Hästens näringsbehov" av Planck så är behovet 0,2 mg/100 kg kroppsvikt och maximala toleransgränsen 5 mg/100 kg kroppsvikt. Så om din häst väger tex 500 kg så är maximal dos som den tål 25 mg Se per dag och underhållsbehovet 1 mg per dag. Om du då ger underhållsbehovet 1 mg Se per dag så borde du vara på säkra sidan även om ditt hösilage faktiskt innehåller selen för sådana mängder selen innehåller det knappast i Sverige att du kommer i närheten av 25 mg per dag.
 
Enligt "Hästens näringsbehov" av Planck så är behovet 0,2 mg/100 kg kroppsvikt och maximala toleransgränsen 5 mg/100 kg kroppsvikt. Så om din häst väger tex 500 kg så är maximal dos som den tål 25 mg Se per dag och underhållsbehovet 1 mg per dag. Om du då ger underhållsbehovet 1 mg Se per dag så borde du vara på säkra sidan även om ditt hösilage faktiskt innehåller selen för sådana mängder selen innehåller det knappast i Sverige att du kommer i närheten av 25 mg per dag.
Tack för ditt svar!
Lite spelrum iallafall! Ska kolla på selentillskott.

Kl
Är det bäst med selen + e-vitamin eftersom dem samverkar eller ska jag kolla på så rent selen som möjligt?
 
Nu på vintern kan du ta nåt selentillskott med hyfsat mycket E-vitamin, tex. SeloE. Under sommarhalvåret funkar det med tex Selevitan som finns på Apotek.
 
Nu på vintern kan du ta nåt selentillskott med hyfsat mycket E-vitamin, tex. SeloE. Under sommarhalvåret funkar det med tex Selevitan som finns på Apotek.
Har kollat på seloE och tänkt köpa det!
Dum fråga men är det nått doseringsmått med?
 
Det
Har kollat på seloE och tänkt köpa det!
Dum fråga men är det nått doseringsmått med?
Det ligger ett mått i hinken. Lita inte på doseringen som står på hinken dock. Enligt hinken så skulle min storhäst ha 22 gram dvs ett mått. När jag räknade på mängden selen som min häst skulle ha i sig så behövde den bara 10 gram för att täcka upp, dvs ett halvt mått. Det kändes väldigt onödigt att stoppa i hästen dubbelt så mycket som den behövde.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
268
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 225
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp