liden

Trådstartare
Gick till apoteket för att köpa tokosel. Men det hade utgått ur sortimentet och det fanns ingen ersättare. Någon som vet nått annat bra perparat jag kan ge för att tillgodose selen behovet?

Sv: Selen

Selevitan är än receptbelagt, men det kommer en 500 g förpackning som kommer vara receptfri precis som Tokosel var. Det skulle kommit i dec, nu är senaste budet januari, men än har det inte dykt upp. Det godkändes som receptfritt i november, så snart kommer det förhoppningsvis ut i 'butik' med =)

Selevitan, men det måste en veterinär skriva ut. Hämtade ut en hink på 1250g för ett par dagar sen.:o

Vet inte om det räcker för din del men det är ju alltid något, det finns ju saltstenar som är berikade med selen :idea:.

Selevitan, men det måste en veterinär skriva ut. Hämtade ut en hink på 1250g för ett par dagar sen.:o

ojoj, stor hink! :D ringde du bara veterinär och fick det utskrivet eller måste man göra något mer? har ju bara distriktare i närheten och vore ju smidigt att kunna ringa in en "beställning". är det ungefär i samma prisklass som tokosel?

Ingen aning. Ring och fråga det apotek där du tänkt hämta ut det så kan de ju tala om priset. (Prissättningen är fri, så kan skilja lite från apotek till apotek)

Fick reseptbelagt, behöver bara ge en gång/månad. oerhört praktiskt!

Det är inte lämpligt att ge hästen selen bara en gång i månaden. Dels kommer hästen att ta upp en mindre mängd selen om hela månadsbehovet ges vid ett enda tillfälle, dels finns det risk för att hästen får selenbrist i slutet av “månaden”.

Hästen är visserligen bättre på att lagra mikromineraler (spårämnen) än makromineraler men längre än ca. 2 – 4 veckor ska man inte räkna med att selen eller andra spårämnen lagras.

Det är bättre att ge hästen selen åtminstone en gång i veckan och helst varje dag.

ojoj, stor hink! :D ringde du bara veterinär och fick det utskrivet eller måste man göra något mer? har ju bara distriktare i närheten och vore ju smidigt att kunna ringa in en "beställning". är det ungefär i samma prisklass som tokosel?

Jag pratade med min klinikvet.

Selevitanet är billigare, men man ska ta mera. Min jättehink gick på knappt 500, om jag inte minns fel. Och det är ett mått till 250kg 1-2gånger i månaden, vilket gjorde att mina skulle ha 3½ mått 1-2gånger i månaden* 2 hästar. Jag ger ett mått/vecka/häst nu. Sä det är utspätt jämfört med Tokoselet.

KL

Litet tillägg.

Enligt Vet FASS så är selevitan i 500 g förpackning receptfritt men de större förpackningarna receptbelagda.

Fast nu har de ändrat sammansättningen, hälften så mycket Se och hälften så mycket E-vit men en tia dyrare! :mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
410
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden