selen- magnesiumbrist?

J

Juice

vad leder det till om en häst har brist på selen?
eller magnesium?
kan det vara en orsak till att hästen inte går upp i vikt?
hästen i fråga får tillräkligt med protein (soja) och energi, dock väldigt havrekänslig. kan olja vara ett bra alternativ? vilken sorts olja isf.?
hästen får inga tillsatta mineraler eller vitaminer, endast fosfor pga låga värden i höanalysen.

tacksam för svar!
juice
 
Sv: selen- magnesiumbrist?

Unghästar utvecklas saktare om de får för litet selen. Magnesium är framförallt viktigt för digivande ston där brist kan vara livshotande.

Linfrökaka innehåller mkt fosfor, magnesium, energi i form av fett (=skonsamt för havrekänsliga hästar) och protein.

Man bör se till att ge selen på ngt sätt extra till hästen om inget av fodermedlen är berikade med det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp