selen- magnesiumbrist?

J

Juice

vad leder det till om en häst har brist på selen?
eller magnesium?
kan det vara en orsak till att hästen inte går upp i vikt?
hästen i fråga får tillräkligt med protein (soja) och energi, dock väldigt havrekänslig. kan olja vara ett bra alternativ? vilken sorts olja isf.?
hästen får inga tillsatta mineraler eller vitaminer, endast fosfor pga låga värden i höanalysen.

tacksam för svar!
juice

Sv: selen- magnesiumbrist?

Unghästar utvecklas saktare om de får för litet selen. Magnesium är framförallt viktigt för digivande ston där brist kan vara livshotande.

Linfrökaka innehåller mkt fosfor, magnesium, energi i form av fett (=skonsamt för havrekänsliga hästar) och protein.

Man bör se till att ge selen på ngt sätt extra till hästen om inget av fodermedlen är berikade med det.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
3 008
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar