Selen, i vad?

sasucatu

Trådstartare
Har beräknat foderstaten till min häst. Enligt det programmet som jag använde mig av så får hon i sig mer än tillräckligt av allt, förutom selen. Förslag på vad jag kan ge henne?

Har hört nåt om E-vitamin??? O så kraffts BlåMiner...
 
Sv: Selen, i vad?

De flesta mineralblandningar innehåller selen eftersom det annars är ont om selenkällor.

Vad gäller E-vitamin nämns det ofta i sammanhang med selen eftersom de har nästan samma funktion i kroppen och är således utbytbara.
 
Sv: Selen, i vad?

finns ju flytande e-vitamin med selen att köpa...
 
Sv: Selen, i vad?

Basic E finns också. Det är selen i det, 50 g pulver eller 10 ml flytande ger vardera 1 mg selen.
 
Sv: Selen, i vad?

alpha skrev:
Vad gäller E-vitamin nämns det ofta i sammanhang med selen eftersom de har nästan samma funktion i kroppen och är således utbytbara.


Selen och E-vitamin samarbetar för att motverka fria radikaler. Brist på någondera gör att detta skydd inte fungerar och kan ex vis göra hästen mer mottaglig mot infektioner.
 
Sv: Selen, i vad?

Tack för alla svar, men en till fråga:

hade ni valt att ge E-vit, eller mineralfoder som innehåller selen?
 
Sv: Selen, i vad?

sasucatu skrev:
Tack för alla svar, men en till fråga:

hade ni valt att ge E-vit, eller mineralfoder som innehåller selen?

Du ska ge både Selen och E-vitamin! Jag ger Krafft Breed så för mig räcker det med lite extra E-vitamin i flytande form.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp