Selen dosering

Boj

Trådstartare
Har en bekant som har för avsikt att köpa selenjäst från Forage, men är det så mycket lönsammare? Vad är det för dosering vi pratar om här, hästen ifråga väger runt 375 kg och står helt utan selen eftersom inga kraftfoder tillsätts. Någon som kan svara på det?
 
Ingen aning om vad det kostar andra ställen men jag ger min 500 kgs häst 1 ml/dag och det känns som att burken kommer räcka i en evighet! :P
 
0,2mg selen/100kg häst och dag.

Oorganisk selen har jag för mig att man kan behöva dubbla dosen för att hästen ska kunna tillgodogöra sig tillräcklig selen. Men sitter från telefonen så har inte tid att söka rätt på det.
 
Frakten ligger på 110 kr. Selenet på 180 kr. Har räckt i ett par år till min häst och till en ponny i den storleken räcker det ju ännu längre.
Jag har fått rådet att alltid väga och har följt det rådet. Just selenjästen blir ju mycket liten mängd, knappt ens ett kryddmått skulle jag säga.
Nu har det alltid varit ett lämpligt mått medskickat i förpackningen från Forage Plus och det är ju ett utmärkt alternativ att använda om man inte vill väga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 986
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 883
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp