SELEN brist = e vitamin brist?

mackan

Trådstartare
Har försökt få svar i den andra tråden om Tokosel men ingen svarar.
Om man har ett underskott på selen i grovfodret, är det ekvivalent med att det även är brist på e-vitamin?
dvs ska jag köpa e-vitamin/selen tillskott, eller enbart Tokosel?

tack för svar. Har analysen på fodret om dessa behövs för att svara.

:bow:

Sv: SELEN brist = e vitamin brist?

Selen är alltid lågt i grovfodret men det finns alltid i tillsatt i färdigfoder o mineralfoder. Ett bra hö kan mkt väl ha tillräckligt med e-vitamin hösilage har mindre.
Varken selen eller e-vit finns med i analysen.
Tokosel innehåller både e-vit o selen men relativt sett mer av selen.
PL

Selen är alltid lågt i grovfodret men det finns alltid i tillsatt i färdigfoder o mineralfoder. Ett bra hö kan mkt väl ha tillräckligt med e-vitamin hösilage har mindre.
Varken selen eller e-vit finns med i analysen.
Tokosel innehåller både e-vit o selen men relativt sett mer av selen.
PL

PL
det jag menar är att med det hö jag har, och sammansatt foderstat, så råder det ett stort underskott på selen i foderstaten.
Jag har fått rådet att köpa Tokosel för att ta hand om den obalansen.
Men nu undrar jag om e-vit/selen blandningen går lika bra att lägga till, som alternativ till Tokoselet?

:bow:

Tokosel ger mest selen för pengarna.
Ett problem är att det inte finns ngt preparat som har "rätt" balans om man räknar med att både e-vit o selen ligger väldigt lågt.
PL

Ett problem är att det inte finns ngt preparat som har "rätt" balans om man räknar med att både e-vit o selen ligger väldigt lågt.
PL

Jag har köpt något som heter VIMITAL E-VITAMIN som innehåller både selen, e-vitamin, lysin m.m. Är det någon som har erfarenhet av detta? Positivt eller negativt?

http://www.trikem.se/trikem_kem/VimitalEvitamin.htm

PL

Ok tack så jättemycket för svar, då blir det Tokoselet som någon även tidigare rådde mig till. :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 478
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar