selen behovet

J

Jenni73

Halloj,

Min hjärna håller på att gå i loopar :confused:

Jag använder vitafor vital som mineraltillskott till våra hästar. I den så är det 30 mg selen per kg foder.
Det är 0,030g per kg foder eller hur?

Jag har räknat ut att min häst som väger 800 kg ska ha 1,6 mg selen eftersom den ska ha 0,2 mg per kg häst(det stämmer väl?)
Enligt doseringen(som jag iof inte har för avsikt att följa slaviskt) ska min häst ha 2 mått, 150 g, det borde väl innebära att hon får i sig 4,5 mg selen, det är ju alldeles för mycket!!!

Har jag räknat fel? Ska jag byta mineralfoder? eller ska jag minska mineralerna? Min stackars hjärna börjar snart brinna

//Jenni
 
Sv: selen behovet

pys1 skrev:
du har räknat fel på en decimal :)

Nej, hon har inte alls räknat fel. 150 gr är 0,15 kg

0,15 kg * 30 mg = 4,5 mg

Kraffts mineraler innehåller hälften så mycket selen och man ger mellan 50 gr och 100 gr av dem beroende på vikten på hästen (och självklart vad grovfoderanalysen säger), vilket stämmer bättre.

mvh Jessica
 
Sv: selen behovet

Tack för svaren, jag ger ett mått i stället, kvoterna ser ut att stämma ändå, om jag ger lite Biomag

//Jenni
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp