majola

Trådstartare
Tycker ni att det här ser ut att vara en bra sele för priset 259 Euro?

0002258.jpg

Omöjligt att se. Men till det priset är det osannolikt att då får en sele i vettigt läder.

Den är inte begagnad, och det är en lädersele från Krämer. Sålunda har jag inte känt på den. Men Krämer är väl en ganska billig affär (med allt vad det innebär)?

LIA: På vilket sätt ser bakselen skum ut?

Den hänger långt ner på hästens rumpa, och vad jag kan utläsa av bilden (lite otydligt), så finns ingen rem där, som kan hålla upp den.
Inte heller kan jag utläsa hur t ex däckel och brösta är.

259 euro för en ny sele, kan väl knappast innebära ens någorlunda kvalité? Frågan är alltså hur kvalitén på läder, beslag, arbete, passform mm är.
"Tyvärr" är min erfarenhet, att man får, vad man betalar för!

LIA

Bakselen ser väl väldigt smal ut eller har jag helt fel. :confused:

Mmmm... Vet du om Krämer och Loesdau har ihop det på något sätt, eller om de bara är i samma division?

Vet inte om de har ihop det, men de är väl ungefär samma division.

Jag tror att Krämer och kanske även Robinsons i England köper grejer från ungefär samma ställe som Hööks.

Hur som helst, om jag var du skulle jag lägga ett par tusingar till och köpa selen från Ideaal som Börjes säljer. Den verkar synnerligen prisvärd.

OK, tack för tipset! Ska kolla på den i katalogen.
Om man skulle välja en loksele (nej, jag har just ingen koll som du märker :crazy:), vilket märke rekommenderar du då?

Hur pass ställbara är selar? Den ska i första hand vara till en vbl-travare som inte är jättesmäcker med betydligt mindre än min andra häst, ett hbl av ganska rejäl modell. Finns det modeller som kan passa båda hästarna?

Hej!
Får hålla med de andra om att om du köper billiga grejer, så är det ingen kvalite heller. Dessutom ser det ut som om det saknas linbärare, och det bör man ju ha. Alltså en extrakostnad för dig. Undrar om det inte skulle löna sig i längden för dig, att köpa en begagnad sele från tex Tärnsjö, då vet du att du får bra kvalite på lädret.
Lycka till med inköp av sele.

Liknande trådar

Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
505
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 008
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vart hittar man bra regnoveraller till hund med öppning på ryggen? Skall vara bra skydd under buken. Med hål för sele. Ej fodrat...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Motacilla
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar