Sele till stort & grovt halvblod

Spirit

Trådstartare
Behöver en sele som passar vårt grova bastanta sto.
Köpte hööks bröstsele x-full igår för att ha den när jag börjar lära henne dra däck, släpa & harv så länge. (vet att den inte är poppis, men tanken var en ren slit & släng sele tills vidare)
Men selen var alldeles för liten i bogen & gick knappt att knäppa bukgjordarna. Tror det stod måttet 120 cm på den??

Tanken var att när hon fölat i April & vi började med inkörningen på riktigt med vagn till hösten skulle köpa en typ maraton sele.

Var kan man hitta billigare selar som är större än x-full.
Känns lite onödigt att lägga 7-8.000 på en sele & hon kanske inte går att köra in med vagn.:crazy:

Sv: Sele till stort & grovt halvblod

Finns det inga selar i större storlekar? :confused:

Fick ett tips privat att använda tömkörningsgjord & en kort trav eller hoppbrösta. Kan det vara något sålänge ?
Eller helt enkelt bita i det sura äpplet & beställa en för 7.000 & hoppas hon går att köra in hela vägen?

Senast ändrad:

Om jag var du skulle jag ta en tömkörningsgjord, longergjord eller dylikt. Om det inte är på "allvar" än så länge behövs inget grövre.(huvudsyftet är ju att hålla tömmarna på plats?) Sen skulle jag försöka ta loss bröstan från din skitsele eller skaffa någon annan brösta precis som du skrivit. Men det är ju med denna som du ska dra grejer i, så den behöver nog vara lite grövre.
Sen kan du ju så gott som fästa vilka rep du vill i bröstan och hänga på grejer.

Nu vet jag inte hur duktig du är. Men det är alltid bra och ta hjälp av en duktig tränare, iaf i början. Även om det inte är så farligt enligt vissa så kan saker gå förfärligt fel.

Det kommer nog inte vara några problem att köra in din häst. Men det är alltid bra och se hur hästar reagerar på saker och ting innan man köper dyr utrustning.

Lycka till!!

Tack för ditt svar.

Då blir det tömkörningsgjord & en brösta så länge. Har en riktig i läder från globus & lädertömmar när jag tömkör.

Hon ska bara dra däck & lite annat tills hon fölat i April.
Kommer inte skakelträna förrän fölet är ute av ren säkerhet.
Har tömkört henne mycket sen hon sa ifrån hon inte längre ville bli riden, men hon är ändå arbetssugen & promenader räcker inte för henne mentalt, hon vill jobba & bli stimulerad.
Därav tanke med påbörjad inkörning.

Har kört in ponnyer tidigare, shettis & russ, men aldrig stor häst.
Kommer ta hjälp sen när det är tid för skakel & vagn. Men det ligger långt fram i tiden pga fölning. Förhoppningsvis har personen jag kommer anlita egna selar till det. Vet inte riktigt hur det fungerar där.

Jag har en dödsgammal gammal hästkarl som höleverantör, ska ringa & fråga honom förresten, han har kanske en loksele liggandes sen han födde upp halvblod & körde in.

Senast ändrad:

Såhär sitter selen på henne.

Bröstan är 125 cm, men jag tycker den är för kort, skulle vilja ha den längre eftersom den drar fram hela selen.
Nu ligger den snett i däcklet annars nådde inte bukgjoden runt hennes mage :crazy:, men bröstgjorden hänger löst som den ska.
Svanskappan brydde jag mig inte om att justera eftersom vi bara skulle fotografera.

Det går inte att plocka loss bröstan på den selen du köpt? Vet inte om du ställt in den på bilden men bröstan ska upp typ en dm. Annars tänkte jag bara säga att köper du en sele för 6000-7000 så kommer du få tillbaka i stort sett allt om du säljer den begagnat i gott skick om det skulle skita sig på nåt sätt. En bra sele i lagom prisklass är (till skillnad från en sadel :D;)) aldrig en dålig affär!

Bröstan går att ta bort helt, jag har inte ställt in selen alls på bilderna, allt är i yttersta läget, mest för att visa.
Men jag skulle vilja ha bröstan längre så allt inte blir så framdraget på henne.
Jag kan göra något hål till i selen så den går att spänna ut lite till ca 5-7 cm sammanlagt.
Och kan justera upp den med remmen över mankammen (minns inte namnet just nu)

Men jag vill inte börja modifiera en sele om den inte ens är lämplig att dra småsaker med. Kan fortfarande lämna den tillbaka till hööks.

Jag vet det är en investering att köpa en dyrare sele, men just nu känns det oprioriterat, inkörningen är mest hjärngympa tills hon ska föla. Skulle det hela gå bra & vi kan börja med skaklar, då kan jag köpa en riktig sele åt henne.
Visserligen ska hennes kommande föl köras in, men det är dumt att köpa sele innan den ens är född ;)

Jag ska pilla mer med det på lördag, hinner inte imorgon pga jobb, ta nytt foto där jag höjt bröstan.

Stor å grov? Jo kanske för vara halvblod då...

Nora har så rätt ang sele:)
Sen finns de hyffsade selar för 5000 tkr ja å, men dom e ju inte lika bra som en dyrare sele, beroende på var man köper...

Bara jag som hatar hks otroligt dyra priser på allt...?
Gillar Börjes "skitkvalite":love:;):angel:

"hon kanske inte går att köra in med vagn"

"sen hon sa ifrån hon inte längre ville bli riden"

Hm vaa e de för häst du har, eller är de din inställning?;):angel:
Men gör man ett gott jobb när man kör in, brukar dom flesta hästar gå me på noterna.
Men sen kan små saker som fel sele, fel vagn, vagn-sele-körsätt passar inte ihop, osv ställa till det om kusk el häst är kinkiga.
Men va inte rädd för ett kunnigt och ärligt inkörningsförsök:idea:
Chansa, osäker, tveka - de vet du e dömt att misslyckas när de gäller våra 4benta vänner.

Spänn första remmen, så bröstan sitter strax under strupen, sen kan du börja dra saker:idea:

Stor å grov? Jo kanske för vara halvblod då...

Nora har så rätt ang sele:)
Sen finns de hyffsade selar för 5000 tkr ja å, men dom e ju inte lika bra som en dyrare sele, beroende på var man köper...
Bara jag som hatar hks otroligt dyra priser på allt...?
Gillar Börjes "skitkvalite"
Hm vaa e de för häst du har, eller är de din inställning?;)
Men gör man ett gott jobb när man kör in, brukar dom flesta hästar gå me på noterna.
Men sen kan små saker som fel sele, fel vagn, vagn-sele-körsätt passar inte ihop, osv ställa till det om kusk el häst är kinkiga.
Men va inte rädd för ett kunnigt och ärligt inkörningsförsök:
Chansa, osäker, tveka - de vet du e dömt att misslyckas när de gäller våra 4benta vänner.
Spänn första remmen, så bröstan sitter strax under strupen, sen kan du börja dra saker:idea:

Hon hade 3 roterade ryggkotor när hon kom & har en taggig menisk i vänster framknä & sadeltvång = utdömd. Hon är ingen ridhäst längre egentligen. Utan köpt som avel.
Detta är en väldigt kinkig madam, lyssnar jag på henne så ställer hon upp. Lyssnar jag inte så tar det fan i helsike kan jag lova. (hanterar hellre hingst än henne på dåligt humör)

Madamen vill jobba & ger 110% så länge man lyssnar & respekterar henne.
Har ridit henne fram tills okt i rehab syfte, sen har hon inte släppt upp mig, (har inte ont, kontrolleras regelbundet av vet & ET) har visserligen inte provat på ett tag iheller då jag har en ridhäst sen innan att roa mig med.

Inkörnings idèn är för att aktivera henne på vettigt sätt, hon börjar bli less på bara bli tömkörd & gå promenader.

Ang sele så har jag förklarat tidigare varför jag väntar..

Tack för tipsen :bow:

Kollade Börjes först, men dom hade inte x-full.

Liknande trådar

L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V