Sele till rockard?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ViggoVilding
  • Startdatum Startdatum
V

ViggoVilding

Funderar på att köpa en tyngre rockard byggd på bildäck att skritta hästarna i för att bygga muskler. Men kan man sela med vanlig remsele eller behöver jag köpa en bröstsele?

Hur gör ni?

Sv: Sele till rockard?

Bredbrösta är absolut ett måste, ännu bättre om du kan få till ett par "hjul" som bröstan kan löpa i typ tryckvagnsbröstorna.
Alt om du skaffar en dragsele med lokor men då måste även vagnen vara anpassad till det.
Bröstsele tror jag inte är nån hit ( har aldrig sett nån använt det iallafall )

En korrekt bröstsele med silettdäckel är väl det man i normalfallet rekommenderar för rockard/gigg och liknande enkelaxlade vagnar. Vagnen behöver då kompletteras med svängel och det är viktigt att se till att bröstselen är av en sådan modell att bröstan inte sitter fast med däckeln utan löper direkt via draglinor till svängeln.

Jag kör både rockard och fyrhjulsvagn med min bröstsele. Funkar toppenbra.

Maj2008004.jpg

Loksele kör du företrädesvis med vid tyngre arbeten och är inte nödvändig för att köra rockard. Allra bäst passar lokselen om du har en vagn med rekade skacklar också - som till exempel en pullert.

Nyakameran005-2.jpg

Travselen har en däckel som vanligen ger ingen eller liten frihet åt ryggraden vilket gör att den är sämre lämpad för ett lite tyngre jobb. Skall du använda en travsele är det alltså oerhört viktigt att du kontrollerar att vagnen är väl avvägd och inte ger tryckproblem över ryggraden på hästen. Det ska man förstås kontrollera i vilket fall.

Bröstan bör i sådant fall bytas mot en bred brösta som fästs i draglinor för att ge bogarna möjlighet att arbeta korrekt. Draglinor och svängel eller linor som löper via hjul så som Martha beskrivit kan funka då.

Det som blir svårast med travselen är väl att det inte går eller i vart fall känns rätt svårt att få till det med en baksele till en sådan väl? Väger vagnen lite mer och man vill kunna köra i nedförsbackar känns det rätt viktigt att man får en baksele som avlastar hästen för att den skall kunna jobba korrekt och ha en bekväm och rolig tur.

Tack för hjälpen! Nu vet jag lite mer iaf =)

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Utrustning Har nyligen inskaffat en rockard och är nu i sökandet på en passande sele. Har läst att man ska ha bröstsele till rockard men den jag...
Svar
7
· Visningar
674
Senast: lillan222
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 893
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar