Sele till minishetland

G

Geisli

Hejsan, jag behöver tips om vart jag kan få tag i en lämplig sele till min minishettis på 75 cm i mankhöjd.

Han kan inte ha bröstsele, då utrymmet mellan hals och bogspetsar är obefintligt. Har försökt få en bröstselse att passa på honom, men jag ger upp. Har inte kört in honom än, utan bara tömkört.

Travsele?
Loksele?

Eftersom han är så ruskigt liten ska han enbart köras med lätt sulky.

Tacksam för svar!

Sv: Sele till minishetland

Jag skulle absolut satsa på travsele med så liten häst, eftersom bröstan är lös blir det mycket lättare att få selen att passa bra!

Travsele till minishettis? VAR hittar man det? :smirk:

Ja, det låter som en bra idé, frågan är bara var man hittar en dylik tingest...

Har aldrig tillverkat en travsele eller knappt sett en på nära håll ens, men annars gör jag det mesta själv - av naturliga skäl i det här fallet... Sidepull, täcken osv...ja även bröstselen som visade sig vara en hopplös modell till hans exteriör. De grimmor jag köpt i fölstorlek har jag fått sy in på alla håll..... En fruktansvärt söt häst helt enkelt! :-)

Hade gärna visat en bild om jag kunde lägga ut nån...men åke har minsann sett Ragge live!!

Jag är inte säker på hur du menar när du beskriver hans kroppsbyggnad, så detta förslaget kanske inte passar:
Köp en vanlig bröstsele - ta bort bröstan - ersätt med en lös brösta.

Jo jag menar att han får bröstan nere på eller nästan under bogspetsen. Höjer jag den mer så är jag rädd att jag stryper den stackaren.....

Har du kollat hur den sitter när du kör? Ofta hamnar de bättre då än när man bara hängt på selen. Tänkte annars tipsa om bröstselar för minishettisar på Shettisshopen, stuteri Jäboruder. Men du kanske har löst det vid det här laget :) !

Sadelmakare är en bra uppfinning som kortar av och syr om saker som inte passar. Eller så kan man måttbeställa en sele då får man verkligen något som passar!

Tack för tipset, jag har annars en kattsele här... :p

Nu är jag inne på loksele, så jag verkligen kan använda all hans kapacitet. Men jag får nog sy om och justera tills det passar honom. "Sadelmakare" är jag själv så det är ju bra, bara att sy på. :banana: Men lokträna funderar jag på om jag kan anlita grannen som är möbelsnickare till... Har ju lokselar i större storlekar som han kan titta på och förminska till mindre skala.... ;)

Vi får se vad det blir!! Har en lätt sulky som jag kan sätta barncykel-hjul på, eller nåt, så den kommer i rätt höjd. Den är perfekt till min shettis på 96 cm i dagsläget... :idea:

Hej!

Kul att du funderar på loksele!
Med en sån kan han ju ordentligt bra, utan att strypas av en brösta :eek:!

Lokor är inte så svåra att göra, spec inte om nån som är duktig på trä har en modell att titta på. Sen är det väl bossorna som är lite klurigare, men det kan man ju ha en dyna el dylikt under, hårtagel och läder bossa, nä det behöver inte vara såå avanserat! Bara det passar så!
På min loksele har jag tagit bort draglädren och satt draglinorna direkt till loken! En nackdel kan väl vara att de hänger ner när ponnyn bromsar men då spänner man upp dom med elastiska bensnören som man har till täcken! :idea:

Mvh Lisa

Liknande trådar

Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·
Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 155
Körning Hejsan! Jag har en Pfiff bröstsele till min shetlandsponny. Det här är den första sele jag haft med draglinor, har tidigare bara kört...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Exit
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 544
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka