Sele till fjordhäst, hur tänker man!

Sv: Sele till fjordhäst, hur tänker man!

Hon menar kanske, som du och jag diskuterat i en tidigare tråd att du väljer orden så det låter som att "min uppfattning är den enda rätta!
Du diskuterar lite väl hårt i "tonen" för min smak.

Ja jösses... Jag har fortfarande inte diskuterat min uppfattning om någonting utan funktionen på en loksele, det finns i klartext hur den fungerar och inte fungerar.

Där till exempel. En väl anpassad bröstsele lär ju i flera fall vara bättre än vissa "dåliga" lokselar. Men en väl anpassad loksele kanske där emot ger en bättre draglinje än de flesta bröstselar. Allt är ju avvägningar. Men när jag köper en ny sele vill jag också om mäjligt slippa lämna den till en sadelmakare och göra om den.

Men att säga att det är inte sant rakt av ger en mycket hård ton i det hela. Jag tänker både en och två gånger när jag ger mig in i en sån diskussion.

Då är det väl lika hårt att dra alla lokselar (eller bröstselar för den sakens skull) över en kam? Om man formulerar det som du gjorde nu så är det en annan sak, men det var det att Solstrimma skrev rakt av att bröstselar ger en bättre draglinje etc. än vad lokselar gör jag reagerade på, för det är inte sant.

Sen behöver man fortfarande inte lämna in dom, som jag skrev tidigare finns det flera ställen som man kan beställa en komplett ifrån från början.

I mitt första inlägg skrev jag traditionell loksele och syftade då alltså på en icke omgjord loksele som då oftast är en sådan där lokorna sitter ihop med däckeln via ett dragläder.
Men om jag ska uttrycka mig så klart jag kan så skriver jag så här: Utifrån min erfarenhet vad gäller loksele + rockard och bröstsele + rockard så har det varit enklare att anpassa bröstselarna till rockard än lokselarna. Men detta gäller rockarder med hög skackelutgång och likaså ganska högt fäst svängel. I de fall där rockarden är lägre och likaså skackelutgång och svängel, så blir det ju säkert lättare. Och nu menar jag alltså en vanlig loksele, ej en där lokorna är lösa från däckeln.

Att jag infrågasatte priset var för att TS skrev att hon hade tänkt sig en sele i 5000 kr klassen och jag trodde att du menade en komplett beställd loksele från en sadelmakare och då antog jag att det skulle bli dyrare.
Gick hela selen ni beställde på 6800 kr, eller fick ni komplettera med draglinor, baksele huvudlag och töm?

Om du läser mina inlägg noggrant så ser du att i det första inlägget skriver jag att det oftast är lättare att anpassa draglinjen rätt med en bröstsele än en loksele (alltså traditionell) och i det andra inlägget förklarar jag varför jag upplever det så. Och jag har försökt att uttrycka mig så att alla ska förstå att det är vad jag tycker utifrån mina erfarenheter. Men jag har kanske inte lyckats med det ändå verkar det som...:angel::smirk::rofl:

Jag är med på vad du menar och håller med dig i den synvikeln, men så uppfattade jag som sagt inte ditt inlägg från början.

Ja hela selen gick på 6800:- (ungefär, kommer inte ihåg exakt men det låg runt 6000:- för selen) och då var det som sagt bara lokorna som köptes lösa, resten var en komplett sele med draglinor, baksele, töm och huvudlag.

Jag tycker inte att jag har skrivit "rakt av" att bröstselar ger en bättre draglinje, utan att det rörde sig om i kombination med rockard och en vanlig loksele...men det tror jag nog att alla har fattat nu! :D
(Och det är fortfarande min uppfattning med tanke på de enaxlade kärror jag stött på). Och du har en annan uppfattning och får så ha, jag tror inte vi kommer så mycket längre i detta ämne. ;)

Men grattis till ett mycket bra pris för en komplett måttanpassad loksele! Det låter ju kanon. :)

Ja jösses... Jag har fortfarande inte diskuterat min uppfattning om någonting utan funktionen på en loksele, det finns i klartext hur den fungerar och inte fungerar.
Aha, men då kaske jag kan få källorna till det fakta du baserar det på :idea:. Så kan jag läsa och själv bilda mig en uppfattning.

Senast ändrad:

Det är bara att söka på silettdäckel och se hur dessa fungerar, eftersom begreppet "loksele" kan betyda flera olika selar (i detta fall refererar jag ju till en som är anpassad för gigg eller rockard) så har det inte med själva lokorna att göra hur resten av selen fungerar till en gigg eller rockard, utan vilken typ av däckel du har.

Liknande trådar

Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·
Körning Hej alla här på körning :bow::bow: Jag vill ha hjälp med sele. Det är så att jag ska börja köra in min 2 åring under vintern och...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: _L_
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30