Sele till fjordhäst, hur tänker man!

Cattis_E

Trådstartare
Dags att köpa en riktig sele och låta inkörningsselen vandra vidare till en stallkompis häst som fyller två i år.
Ska försöka satsa på en "riktig" sele men vill inte gärna lägga ner mer än 5000 kr: komemr till att börja med köra in och köra lätt med en tråkig gammal rockard byggd på saab-axel men så småningom blir det en bättre rockard eller en fyrhjulsvagn.

Har tittat runt hos de försäljare jag sett rekommenderas här på forumet. De verkar ju ligga en bit bort så det blir till att beställa. Lite frågor dök dock upp i mitt huvud. Hur tänker ni när ni ska köpa sele? Är det något jag behöver tänka på? Borde storlek full passa på min fjording, de är alltså så pass ställbara att det inte blir problem? (5 år, 143cm och redan ganska grov).

Jag tror jag ska ha en bröstsele, resonerar jag rätt då? Vad skulle fördelarna vara med loksele kontra bröstsele? Nackdelarna?

Alla tips på hur man bör tänka emottages tacksamt.

Sv: Sele till fjordhäst, hur tänker man!

Pga fjordingens konstruktion finlokor med giggdäckel till finkörning loksele till tyngre körning sök på tidigare trådar jag har själv en bild med tidaholmare och perfekt lokor/däckelkombination .

Tyckte jag försökte söka på tidigare trådar men inte hittade direkt något. Å andra sidan är det väl svårt att få till sökorden kanske......
En fjording "kan"/bör alltså inte ha bröstsele enligt dig?

Någon annan med idéer?

Det finns fjordingar som har plats för brösta men de är inte många. Ofta fungerar loksele bäst.
Kolla hur stort utrymme som finns (horisontellt) mellan bogbladsspets och luftstrupe, är det gott om plats kan du köpa en bröstsele!
Jag är helt "insnöad" på lokselar eftersom det passar mina hästar och gör att man kan dra tungt utan att ha sönder hästen.
Väljer du att köpa en loksele så ta god tid på dig för att leta rätt på en med bra däckel om du inte är intresserad av att "bygga om" din sele.
Lycka till!

OK! Tack för informationen! Ska kika lite till då, fast nu hittade jag en så snygg bröstsele, ska kolla lite med försäljaren med, just dem är några av de som rekommenderas flitigt här på forumet, tror dessutom de har erfarenhet av körning och fjordingar.
Ska glo på halsen imorgon då *s*.

*Drömmer vidare*

Jag tycker ( i motsats till flera andra här märker jag), att du tänker helt rätt när du tänker bröstsele trots att du har fjording!
Till en träningsvagn och speciellt rockard tycker jag att en bröstsele (alltså med lös brösta och däckel), passar allra bäst. Draglinjen är oftast lättare att anpassa rätt till en rockard med en bröstsele än med loksele. En bröstsele är i mitt tycke mycket enklare att hantera mot en loksele som ofta är otymplig och tung. Jag tycker dessutom att en bröstsele faktiskt är snyggare också (om man nu ska se till den aspekten ;)). Skacklarna kommer upp mer och ger hästen större rörelsefrihet i en bröstsele, utan att man behöver ändra och dona för att få upp skackelfästet som ju givetvis går att göra även på en loksele.
Trots att många fjordingar ofta har lite sämre plats för en brösta, så brukar det oftast funka bra ändå, det finns ju dessutom ergonomiska bröstor man kan välja och som är ett mycket bra alternativ.
En komplett mycket bra sele i den prisklassen du kollar i är t.ex. Ideal Harness De Luxe selen, den har dock vanlig brösta.
Det går ju även att kombinera lokor tillsammans med däckel från en bröstsele som Nordtravare skrev, men jag tycker att helt klart att du ska testa med en ren bröstsele först, om det är det du vill!

1. Varför skulle en bröstsele passa bättre till en rockard än en loksele?? Det har ju inte med bröstan eller lokorna att göra utan vad man har för däckel till, det finns bröstselar som inte passar till rockarder också, trots höga skackelfästen.

2. Varför skulle det bli sämre draglinje med en loksele? Det är snarare svärt om, man får oftast bättre vinkel på draglinjen med en loksele än med en bröstsele.

3. En bröstsele ger faktiskt hästen mindre rörelsefrihet eftersom den ligger på bringan, en del av hästen som rör sig ganska mycket när hästen jobbar, en loksele ger helt fria bogar och bringa och låter hästen "lägga sig" i selen på ett helt annat sätt och jobba/dra bättre.

4. Man behöver inte ändra en loksele för att få höga skackelfästen etc. om man köper en som är anpassad för rockard/gigg/maratonvagn från början, en loksele är ju inte alltid en tung arbetsele med låga skackelfästen och fasta dragläder som många verkar tro.

Svar på fråga
1+2: Därför att man på en rockard ofta har en svängel som sitter ganska högt och till en traditionell loksele blir då draglinjen bruten mellan dragläder och draglinor. Har man en lågt fäst svängel så går det ju att ordna ändå, men på en bröstsele får du i princip en rak draglinje var än svängeln är fäst.
Har du lokor som är frikopplade från däckeln där draglinorna sitter direkt i lokorna (som du har Nussikan) så är det ju heller inga problem med draglinjen, men jag menade alltså en "vanlig" loksele.

3. Rörelsefrihet är ju också hur hästen t.ex. kan vända och ställa sig på böjt spår o.s.v. inte bara om den drar med bringan eller ej och då ger bröstselen med sitt höga skackelfäste mer rörelsefrithet kan jag tycka.

4. Var köper man en loksele som är anpassad för rockard gigg eller maratonvagn från början? Jag har då aldrig sett någon sån... Är det då en specialbeställd och uppsydd loksele?

Jag menar inte att den selen som du "förespråkar" är sämre, utan en loka med giggdäckel till funkar naturligtvis utmärkt på hästar med sämre halsansättning, men vad jag vet så finns det ju inga sådana selar att köpa färdiga utan då är det att fixa och dona själv och sätta ihop en egen sele som gäller. Eller har jag fel?

Jag tycker fortfarande att man måste beakta hur hästen är byggd när man väljer sele.
Jag vill inte tjafsa om det, men det finns faktiskt många kallblod som inte har utrymme för en brösta. Antingen hämmar den bogbladen eller luftstupen. (jag har egen erfarenhet, lovar!)
Att köpa en sele är en ganska stor investering o då är det viktigt att det blir bra för hästen.
Det är inte så svårt att anpassa en loksele till körning m enaxlat.
Men fungerar det med bröstsele kan jag hålla med om att det är både snyggare och mer lätthanterligt! (och i regel lite billigare)

1+2. Då menar du en arbetsloksele med draglädren fästa i dragringen i däckeln, dessa är inte gjorda för att dra rockards/giggar/maratonvagnar, men det är ju som sagt inte de enda lokselarna man kan ha.

3. En bröstsele måste inte nödvändigtvis ha högt skackelfäste, så återigen beror detta på typ av däckel, inte om det är en brösta eller lokor framtill. Självklart ger höga skackelfästen bättre rörelsefrihet, men dessa kan man ju lika gärna ha på en loksele.

4. Tärnsjö, Svenljunga sadelmakeri och (vad jag vet) Tiljanders i Boxholm gör kompletta lokselar som är anpassade för giggar eller maratonvagnar, alltså precis som man själv vill ha dem. Man måste ju inte heller köpa en komplett sele via nätet utan kan gå genom en selmakare och får då selen som man vill ha den. Man kan även köpa lokorna på ett ställe och resten av selen på ett annat. Vill man få tag på en är det alltså inga problem, utan att man måste fixa och dona själv.

Ja, självklart måste man ta hänsyn till hur hästen är byggd (jag har också egen erfarenhet ;) ), jag är inte ute efter att "få sista ordet" på nåt sätt, jag bara skriver vad jag tycker.

Och är man inne på att man helst vill ha brsötsele så tycker jag att man helt klart kan testa det och speciellt de med ergonomisk brösta... Man behöver inte ta för givet att ens fjording inte kan ha brösta bara för att det är just en fjording. Så man behöver inte slå det ur hågen direkt, som jag tror att många gör.
Själv har vi haft flera fjordingar varav en har haft god plats för brösta och de andra har kunnat ha det även om de ej haft lika god plats. Men jag har även kört mycket med lokselar också...

1+2: Ja det är dessa jag menar och det skrev jag också.

3: En bröstsele med lös brösta och däckel som jag avsåg har alltid ett högre skackelfäste en den enklare varianten där brösta och däckel sitter ihop. Och visst kan du även ha ett högt skackelfäste om du har lokor, men så är det inte på de flesta lokselar (i grundutförande).

4.Köper man lokorna på ett ställe och resten på ett annat, så blir väl det att fixa och dona själv kan jag tycka... Och att en selmakare kan sy upp en loksele så som man vill ha den kan jag förstå, men detta är ju inga selar som finns färdiga till försäljning utan de görs ju då på beställning och det blir nog betydligt dyrare än de 5000 kr som trådkaparen ville lägga på en sele. De lokselar som finns färdiga att köpa är ju av den "traditionella" typen.

Ja, självklart måste man ta hänsyn till hur hästen är byggd (jag har också egen erfarenhet ;) ), jag är inte ute efter att "få sista ordet" på nåt sätt, jag bara skriver vad jag tycker.

Jo, men i diskussion med vissa gäller att få sista ordet, därmed är diskussionen "vunnen" och det är den sanningen som gäller. För det finns ju inga andra sanningar :crazy:. Men en lektion i detta har du ju nu redan påbörjat, ser jag.

1+2. Nej, du skrev inte att det var en arbetsloksele du menade i ditt första inlägg, du skrev bara loksele.

3. Så är det på alla lokselar vi har, utan att vi behövt bygga om dom själva.

4. Varför skulle man behöva fixa selen själv bara för att man köper lokorna på ett annat ställe? Det är väl bara att köpa de lokor man vill ha och sen lämna in till den sadelmakare som gör resten av selen. Det behöver inte heller bli särskilt mycket dyrare, våra lokor kostade 800:- och resten av selen gick på runt 6000:- har jag för mig, och då får man en sele som är helt anpassad efter hästen och håller i 50-60 år! Jag skulle aldrig köpa en sele över nätet, lika lite som jag skulle köpa en sadel på postorder utan att ha provat och kollat så den verkligen passar först.

Sen var ju inte frågan vad selen kostade utan varför du påstod att en bröstsele passar bättre och ger en bättre draglinje än en loksele när det inte är sant.

Jo, men i diskussion med vissa gäller att få sista ordet, därmed är diskussionen "vunnen" och det är den sanningen som gäller. För det finns ju inga andra sanningar :crazy:. Men en lektion i detta har du ju nu redan påbörjat, ser jag.

Vad menar du? Får man inte ifrågasätta saker man inte tycker stämmer? Detta är väl ändå ett diskusionsforum där det är meningen att man ska diskutera sina åsikter eller? Om jag inte förstår vad Solstrimma menar så måste jag väl få ifrågasätta detta? Jag ifrågasätter inte heller det faktum att hon tycker det är snyggare eller enklare med en bröstsele, det är ju upp till var och en, jag ifrågasätter bara de påståenden som jag vet inte stämmer, t.ex. att man får en sämre draglinje med en loksele, det är skillnad på att säga vad man tycker (vilket alla har rätt till, alla tycker olika) och att påstå något som faktsikt inte är sannt.

Hon menar kanske, som du och jag diskuterat i en tidigare tråd att du väljer orden så det låter som att "min uppfattning är den enda rätta!
Du diskuterar lite väl hårt i "tonen" för min smak.

Sen var ju inte frågan vad selen kostade utan varför du påstod att en bröstsele passar bättre och ger en bättre draglinje än en loksele när det inte är sant.

Där till exempel. En väl anpassad bröstsele lär ju i flera fall vara bättre än vissa "dåliga" lokselar. Men en väl anpassad loksele kanske där emot ger en bättre draglinje än de flesta bröstselar. Allt är ju avvägningar. Men när jag köper en ny sele vill jag också om mäjligt slippa lämna den till en sadelmakare och göra om den.

Men att säga att det är inte sant rakt av ger en mycket hård ton i det hela. Jag tänker både en och två gånger när jag ger mig in i en sån diskussion.

Senast ändrad:

I mitt första inlägg skrev jag traditionell loksele och syftade då alltså på en icke omgjord loksele som då oftast är en sådan där lokorna sitter ihop med däckeln via ett dragläder.
Men om jag ska uttrycka mig så klart jag kan så skriver jag så här: Utifrån min erfarenhet vad gäller loksele + rockard och bröstsele + rockard så har det varit enklare att anpassa bröstselarna till rockard än lokselarna. Men detta gäller rockarder med hög skackelutgång och likaså ganska högt fäst svängel. I de fall där rockarden är lägre och likaså skackelutgång och svängel, så blir det ju säkert lättare. Och nu menar jag alltså en vanlig loksele, ej en där lokorna är lösa från däckeln.

Att jag infrågasatte priset var för att TS skrev att hon hade tänkt sig en sele i 5000 kr klassen och jag trodde att du menade en komplett beställd loksele från en sadelmakare och då antog jag att det skulle bli dyrare.
Gick hela selen ni beställde på 6800 kr, eller fick ni komplettera med draglinor, baksele huvudlag och töm?

Om du läser mina inlägg noggrant så ser du att i det första inlägget skriver jag att det oftast är lättare att anpassa draglinjen rätt med en bröstsele än en loksele (alltså traditionell) och i det andra inlägget förklarar jag varför jag upplever det så. Och jag har försökt att uttrycka mig så att alla ska förstå att det är vad jag tycker utifrån mina erfarenheter. Men jag har kanske inte lyckats med det ändå verkar det som...:angel::smirk::rofl:

Liknande trådar

Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·
Körning Hej alla här på körning :bow::bow: Jag vill ha hjälp med sele. Det är så att jag ska börja köra in min 2 åring under vintern och...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: _L_
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30