Sele hur på för vis?

_L_

Trådstartare
Såg denna däckel, bukgjord, dragläder och tömmar på horze.se. Hur ska man använda denna sele? Nån som vet?

12921_M.jpg

"Selettdäckel, del av sele till arbetshäst"
Jag har då aldrig sett denna däckel på en häst!?

12927_M.jpg

"Lös bukgjord till selettdäckel"
Bukgjorden brukar ju sitta fast på däckeln (loksele - arbetshäst!)

12939_M.jpg

"Framstycke till arbetstömmar"
Tycker dom ser verka ut o liknar mer travtömmar!

12966_M.jpg

"Dragläder, för att spänna skaklarna i lokorna"
Vem spänner skaklarna i lokorna!? :eek:
Inte ett spänne elr nått ska man knyta??

Jag har mailat dom men inte fått svar än!

Mvh Lisa

Sv: Sele hur på för vis?

Det är inte lätt att köpa sele när inte ens försäljarna kan NÅGOT om körning, tex hööks o börjes, de kan inte ett skvatt om deras selar, knappt fram o bak :) Jag har fått gå in på deras lager och pekat på vilken sele som är maratonsele. att horze inte kan är lite mera självklart eftersom det är internet försäljning. Hoppas ingen köper denna "sele" till sin ardenner!

Dragläderna ser smått ofullständiga ut, eller?

/j* ser fram emot deras svar..

Hej!

Jag får nog vänta på svar tills mån-tis tror jag läste nått om att de inte svarade på helger! :p

Ja du har nämt ett antal gånger att du kikat på Börjes selar!
Du var altså in på lagret? Berätta så mycket du vet! Pm:a eller skriv här! Jag tycker deras selar på bild ser rätt fina ut, prisvärda och nylonförstärkta på vissa ställen!
Jag köper ju på postorder i så fall, om jag inte vill ta semestar nån dag o åka ner dit vilket är mer än 50 mil :( Fast det kanske det är värt :)?

Jo visst dom som säljer detta lär ju inte fatta mycket, men grejerna måste ju ha uppfunnits för sitt specifika område? hehe kanske inte i hästväg :D
Det är väl tillverkat för en arbetshäst på nått vis liksom, det är väl bara det att jag inte får ihop det?

Glömde att lägga upp bakselen vilket till min stora förvåning ser riktig ut! Att remmarna kanske är smala o lädret kasst är ju en annan femma! ;)
12963_L.jpg

Men den går ju bara att använda på däcklar som har en öggla för svanskappan, dom däcklar som har delad rem (mkt typiskt på bågdäcklar men förekommer även på "skitsele" däcklar) passar den ju inte för :(.

Och draglädren ja hur i allsin dar ska man bete sig! Vem är snillet eg? :eek: :D

Mvh Lisa (lite kul att folk på vissa håll undertecknar med sin hästs namn, det kanske man ska börja med?)

Mvh Humlan :) :bump: :D

Bakselen såg jäkligt klen ut!! Jag skulle möjligtvis kanske använda den på en shettis vid dressyr...

Ja visst är det lustigt att sånt här ska användas av arbetshästar!
Fast dom kanske menar en shettis som gör dagligt arbete för sin höranson :)

Vekt o krångligt på en ardenner i skogen däremot! :eek:

Mvh Lisa

Ni vet väl om att det är olagligt att ta bilder från en sida och lägga ut här..
Jag själv blev hotad med att betala 10 000:- bilden för de 3 bilder jag hade lagt ut.. :cry:

Jag visste faktiskt inte om att det var så..så nu skriver jag detta i all välmening bara så att ni inte råkar illa ut! Eller förarga/såra den som äger rätten till bilderna...
Man tror att dom kanske vill att deras bilder ska synas här men det är mycket bättre att länka!!!

Senast ändrad:

Joo... är det inte ens egna bilder får man länka!! Men du slapp betala??

Ja tack o lov så godtog de min ursäkt! :D

Men handen på hjärtat, visst är det mycket bilder som läggs ut här på Buke som folk inte har lov till egentligen :confused:

Jag kommer i alla fall aldrig mer lägga in en bild som jag själv inte har tagit...visste inte att det var olagligt (dumt va.. :crazy: )..och ta tex bilderna i denna tråden. Det är ju också helt olagliga!

Så jag ville inte vara någon moraltant men dels kan man förarga/såra den som har rättigheten och dels så kan man råka illa ut själv..

Jag har själv funnit "mina" bilder här inne men inte brytt mig ett dugg då jag har haft en hemsida där de ändå ligger till allmän beskådning..skillnad är om folk skulle tjänat pengar på dom (gjort vykort tex) eller använt dom i ett syfte som var moraliskt oförsvarligt..

Men oj, nu spårade verkligen tråden ut..men tänk på det alla ni fd. vi ;) ) som lägger in bilder på vagnar, utrustning, hästar osv..

Lånar knapp

Såg en sele inne i deras butik i väsby som jag inte sett på deras hemsida som jag iaf tyckte såg trevlig ut... men jag kan inget om körning..

men jag har planer på att köra in min lilla madam å då vill man ju ha en billig men bra sele..

men men... tyckte iaf den såg bra ut

Liknande trådar

Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 396
Senast: Zarro
·
Körning att förstöra en jättefin loksele :crazy: Jag har beslutat mig för att testa loksele till mina B-ponnys modell mindre. Hittade en...
Svar
1
· Visningar
1 033
Senast: matador
·
Körning Jag blir inte klok på detta :confused:. Till våra nordisar har vi den gamla sortens lokselar, dvs lokorna är fästa i däckeln med ett...
Svar
12
· Visningar
4 918
Senast: Tore90
·
Körning Jag har precis köpt en loksele (öppet köp kanske ska tilläggas) som bara har en bukgjord. Jag har läst nånstans att det bör vara två...
Svar
10
· Visningar
1 305
Senast: Madelene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka