sele för att dra en skrinda...

F

FjantaZ

råd o tips mottages glatt...

Jag gar en rottistik på 15 mån som jag ska lära att dra en skrinda till sommaren... men nu är det dags för ett inköp av en bra sele...

Det finns en uppsjö olika selar för att dra med o jag behöver råd av kunniga vilken som skulle passa min dam bäst...

# ska bara dra för skojs skull max 30 kg
# ska inte bygga muskler av dragandet

sista problemet är att hon gillar inte tryck på bringa som selar av denna typ ger http://www.jenshundartiklar.com/product_info.php?cPath=2&products_id=40

är dessa bara att dra skrinda med??
http://www.jenshundartiklar.com/product_info.php?cPath=2&products_id=34

snälla hjälp mig....

Sv: sele för att dra en skrinda...

Jag rekomenderar en segebaden sele
9214.jpg

Den andra selen, nomesele med skakelfästen passar utmärkt till att dra en skrinda med. Tycker Segebadenselen blir onödigt dyr och nomeselen är minst lika bra.

Albert skrev:
Den andra selen, nomesele med skakelfästen passar utmärkt till att dra en skrinda med. Tycker Segebadenselen blir onödigt dyr och nomeselen är minst lika bra.
har du testat denna sele själv??
Läste på sidan att man kan få den med maggjord oxå så man minimerar risken att den ska glida fram...

ngn mer som testat??

Javisst har jag testat, har nomeselar både med och utan skakelfästen beroende på vad jag ska använda dom till. Magrem kan vara bra om det finns risk för att selen ska skjutas fram i nerförsbackar. Hade även en Segebadensele men har lånat bort den för flera år sen och minns inte till vem...

Hej,

jag använder Segebaden sele vid skrinda, nomesele vid drag av mig (skidåkning t.ex). Visserligen ska min dra mer än 30 kg så småningom, därav inköp av en loksele.

Bj**kis har även en modell gjord för skackel som har samma utformning som nomeselen fram, men har sedan maggjord istället för att gå längs hela ryggen bakåt, den skulle jag rekomendera (utan att ha testat) om man inte vill ha en loksele. Dock vet jag inte vad priset ligger på.

Hoppas att det går bra, be om att få prova selen storleksmässigt innan du köper - gärna med någon som vet hur de ska sitta. Vi gjorde misstaget att gå på måttangivelserna på segebaden när vi köpte - den var för liten! :eek: Så nu har vi bytt. ;)

Håller med om att lokselen är bättre om man skall dra med skacklar.
Redan för 30 år sen när vi köpte vår första segebaden var måttangivelserna helt fel.
PL

Apropå storlekarna - nu har vi största (nr 4), men kommer ju behöva att gå på större så småningom. Vad göra då - finns det andra leverantörer av likvärdig loksele? Pma gärna om ni vet.

Vad använder man om man har en större ras, tex leonberger, st bernhard eller dylikt??

Liknande trådar

Övr. Hund Ska införskaffa en sele och skrinda till min rotta. tänkte han skulle få dra lillhusse till och från dagis nu i sommar. Och få jobba...
Svar
7
· Visningar
4 019
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama