Sele att lyfta hunden i?

blamecruella

Trådstartare
Min hund ska börja följa med mig till jobbet. För att åka till jobbet behöver vi åka tunnelbana. I tunnelbanan finns rulltrappor där man ombedes att bära hunden. Jag har en lhasa apso på ungefär 10 kg. Jag upplever att det är ganska svårt att på ett smidigt sätt lyfta upp hunden bland folk som rusar runt och ofta har jag själv väskor och sådant som ramlar ner när jag försöker få ett bra grepp om hundstackaren. Började därför fundera på om det finns täcken eller selar som kan underlätta själva lyftandet. Den behöver absolut inte kunna "bära hunden" hela rulltrappan, men det hade varit smidigt om jag kunnat lyfta upp honom i famnen på något annat sätt än att börja rulla runt på marken med väskor och allt. Ett handtag, typ. Finns det sådant? Och var får man i så fall tag på det?

Sv: Sele att lyfta hunden i?

När jag reser med hund har jag Y-sele på dem. En hand bakom rumpan och en som lyfter i selen. Lär hunden att hjälpa till med ett litet "upphopp" så den vet vad som väntar.

Sist jag reste hade jag en stor rullväska, en bag och en ryggsäck på mig, så då blev det till att hiva upp hunden på höften med en arm. Tur han är van att bli kånkad på:love: (22 kg hund på ena armen, tung ryggsäck och 15 kg packning på andra armen. Jag hatar rulltrappor på resecentrum).

90000143-1_400x400.jpg

Kanske en Web Master? Finns bla på Naturkompaniet. Märket heter Ruffwear. Gör även superfina klövjeväskor :love:

Dom är underbara, funderar dock på storleken till en 10 kgs vovve, jag har en smal till Leon som väger ca 22 kg, en vän har samma storlek till sin 14 kgs BC.
Dom ställs in med 5 st remmar.

90000143-1_400x400.jpg

Kanske en Web Master? Finns bla på Naturkompaniet. Märket heter Ruffwear. Gör även superfina klövjeväskor :love:

Helt fantastiskt! Det är precis något sådant här jag letar efter! Dock är ju frågan vad som händer när det blir sommar, då svettas han väl ihjäl med den på sig men ett par månader framåt borde det ju fungera. Ser att de finns i xxs så storleken borde ordna sig. Hittar dock ingen förklaring på hur stora storlekarna är :crazy:

Smart tanke!

Jag har pendlat dagligen med min hund via sthlms central sedan 2005. Oftast så har jag haft trappalternativ och då har jag tagit det men ibland så finns det bara rulltrappa.
Vid de fallen så har det faktiskt gått ganska smidigt att bara ta ett steg åt sidan och böja sig ner och skyffla upp hunden och han har lärt sig när det är rulltrappedags och hoppar ifrån lite när jag tar handen under rumpan.
De flesta pendlarna bildar oftast direkt köer så det finns nästan alltid plats precis bredvid rullbandet som man kan stå vid sidan av när man lyfter om man inte gör som jag och tar i farten.
Samma vid avstigning, ett steg åt sidan och släppa ner i farten, min får oftast bus-spunk när jag släpper ner. :)
Har en 17 kg staffe.

Men det är klart, har man massa väskor oxå blir det lite knepigare. Jag ser helt enkelt till att ha ryggsäck eller väska med axelrem så man slipper tänka på den när det är dags att böja sig.

Svettigt blir det knappast, den skall väl inte ha på sig selen inomhus? Selen täcker inte hela hunden.

large-Svans014.jpg

Man åker de där äckliga hissarna, jag undviker att åka t-bana m min för jag tycker att just de där hissarna inte är någon höjdare. Med rottis kan man ju annars lära den att hoppa upp på ryggen som en del gör med sina tjh.

Åker pisshiss när jag är grand danois-vakt. :) Eller så ser jag till att gå de uppgångar med trappa även om det är en omväg eller tar buss istället.

Sån här sele kanske? Görs av en tjej som syr upp dem helt efter vilka önskemål man har, så om du tex vill ha handtag på ryggen och något som liknar en platta under magen för att det ska vara lättare att lyfta hunden bekvämt kan hon säkert fixa det :)

dtsele.jpg

Nu väger vår rottis i och för sig bara 38 kg, men den enda gång vi har råkat ut för rulltrappor så tog sambon henne i famnen :p Såg lite fånigt ut, men det funkade. Jag tycker personligen hon är skitsvår att ha i famnen, inte så mycket pga tyngden men hon blir för lång och otymplig för mig som bara är 160 cm. Så skulle vi vara tvungna att åka rulltrappa ofta skulle hon nog fåra lära sig att sitta på ryggen.

Smart tanke!

Jag har pendlat dagligen med min hund via sthlms central sedan 2005. Oftast så har jag haft trappalternativ och då har jag tagit det men ibland så finns det bara rulltrappa.
Vid de fallen så har det faktiskt gått ganska smidigt att bara ta ett steg åt sidan och böja sig ner och skyffla upp hunden och han har lärt sig när det är rulltrappedags och hoppar ifrån lite när jag tar handen under rumpan.
De flesta pendlarna bildar oftast direkt köer så det finns nästan alltid plats precis bredvid rullbandet som man kan stå vid sidan av när man lyfter om man inte gör som jag och tar i farten.
Samma vid avstigning, ett steg åt sidan och släppa ner i farten, min får oftast bus-spunk när jag släpper ner. :)
Har en 17 kg staffe.

Men det är klart, har man massa väskor oxå blir det lite knepigare. Jag ser helt enkelt till att ha ryggsäck eller väska med axelrem så man slipper tänka på den när det är dags att böja sig.

Du har absolut rätt i att oftast kan man bara kliva åt sidan och plocka upp herrn. Jag har väl mest rest med honom nu när jag varit på väg till tåget och haft packning för flera dagar, kanske därför jag upplevt problem. Men är det nu så att han kan ha selen utan att bli för varm (jag får väl pröva mig fram om inte annat) så underlättar det ju :)

Förstår inte riktigt varför han skulle bli för varm under selen? Det är ju knappast så att hundar svettas...

Hur ser det ut med hunden på ryggen? Jag har funderat och funderat och fått otaliga bilder i huvudet...

Hittar ingen bild just nu, men med en rottweiler är det enklast att ha hundens framben över sina egna axlar, då får man bakbenen över höfterna. Precis som om man bär ett större barn alltså.
Jag har inga problem att bära vår 59 cm/38 kg tik så, dock har vi inte lärt henne att hoppa upp själv utan jag har fått hjälp att lyfta upp henne
Husse, som är den som har henne som tjänstehund, tycker dock att det är enklast att bära henne på höften "mage mot mage".

hur lär man hunden att sitta där som?! lät ju jättebehändigt!
Inte för att jag bor där man KAN åka rulltrappa med hund ... men ändå, bra å lära dom ifall det någonsin skulle bli så :)

Bara att baxa upp den :) De som har hundar som hoppar upp själva har jag sett att de sätter sig framåtlutade på huk, och så "går" hunden upp på deras rygg (inte läge att slarva med kloklippning alltså!).

Ska man ha TJH eller räddningshund är det en klar fördel att kunna lyfta och bära hunden, då de kan behöva lyftas ombord på båt, man kan behöva bära dem i trappor osv. Dana har även fått utstå att bli transporterad i skottkära :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 031
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka