Selar, körning mm (källhänvisning)

Sv: Selar, körning mm (källhänvisning)

Rompan skrev:
Vad har ni för källmaterial ni som dömer ut selar?
Jag förstår inte vad du menar riktigt. Jag dömmer bara ut selar som är fel tillpassade. Annars så kör vi med lokor och tösa har en brösta till ponnyn som hon tömkör med.

Jag har provat flera olika selar men kommer alltid tillbaka till travselen. Har både standard och QH.

Då har jag rockard som passar till givetvis.
Hade jag haft tyngre rockard och lättre hästar så hade jag kanske tagit lokselen som används till 4-hjuliga vagnar men jag är väl så hjärntvättad av mig själv så..därför tycker jag att hästen blir störd av att skaklarna och selen rör sig fram och tillbaka eller upp och ner..

Obs! MIN åsikt som bara står för mig och mina hästar..förnuftet säger att det inte är så utan det är mina hästar som fjäskar med matte och tycker likadant så länge de är hos mig..annars får de inga morötter!:D
Jag antar att det är jag som tankeöverför..för sitter jag och tycker..
-Nä FY vad irriterande..stackars dig osv..så snabbar dom upp det.
DET däremot är jag helt övertygad om!

Skulle jag märka att mina hästar inte trivs med sin utrustning så skulle jag givetvis köpa någonting annat att testa.

Så min källa är mig själv..
Dömmer inte ut en enda sele faktiskt! Utan tror att man har den utrustningen som krävs annars blir inte Pålle glad och därmed inte ägaren glad heller!

I mitt fall så är det mkt jag har läst, provat och sen fått erfarenhet av själv :smirk:
Läst böcker, läst på internet, träffat erfarna människor mm.

Dömer ut selar gör jag i sånt fall för att jag tycker o vet att selen har en dålig inverkan på hästen. Även om inte hästen talar om det!

Vissa seltyper passar inte alla hästar, tycker man ska veta att den sele som verkligen sitter bra på en häst, sitter illa på en annan häst beroende på exteriör!

Men jag försöker förklara, hänvisa till sidor med info om körning och ger förslag till bättre sele o om jag inte gör/gjort det så ska jag iaf göra! :)

/Lisa

Praktisk erfarenhet upp till SM-nivå i körning och brukskörning, inklusive den undervisning man får av domarna där vid funktionskontrollen.

Liknande trådar

Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: Sel
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka