Sekretess för klinikbesök

BernT

Trådstartare
Får en veterinär prata om en häst hen behandlat till andra utom hästägaren? Jag hade inte gett någon tillåtelse till det. Som jag fattat det omfattas hästens klinik-besök av sekretess? Jag tycker det känns olustigt när en veterinär som jag inte känner alls (behandlat min häst en gång) pratar om hästen och varför den befunnit sig på kliniken till en person som jag inte heller känner (står i samma stall så personen berättade att veterinären berättat).

Är inget hemligt vi varit inne för utan en rätt standard sak men jag tycker ändå det känns fel och fruktansvärt oproffsigt. Ju mer jag tänker på det desto surare blir jag över detta. Ska absolut ta upp det med veterinären.
 
Får en veterinär prata om en häst hen behandlat till andra utom hästägaren? Jag hade inte gett någon tillåtelse till det. Som jag fattat det omfattas hästens klinik-besök av sekretess? Jag tycker det känns olustigt när en veterinär som jag inte känner alls (behandlat min häst en gång) pratar om hästen och varför den befunnit sig på kliniken till en person som jag inte heller känner (står i samma stall så personen berättade att veterinären berättat).

Är inget hemligt vi varit inne för utan en rätt standard sak men jag tycker ändå det känns fel och fruktansvärt oproffsigt. Ju mer jag tänker på det desto surare blir jag över detta. Ska absolut ta upp det med veterinären.

Nej aldrig utan din tillåtelse.

Borde gå att anmäla så kan veterinären varnas (kommer inte på nu vad stället heter)
 
Självklart kan en veterinär i allmänna ordalag redovisa tidigare fall generellt . Däremot får de inte identifiera /diskutera en specifik häst .

Det är inte möjligt att din stallkollega uttryckte det som så att denne var införstådd med din situation som stallvän och frågade om din häst i samband med sin egen ? Skulle ju kunna vara så att veterinären utifrån det släppte på skacklarna så att säga och uttalade sig i god tro att ni var införstådda med varandra ? Även om det också är fel iof om man ska vara noga .
 
Här har veterinären diskuterat just min häst med namn, ägare, varför vi var på klinik osv. Inte minsta anonymt. Inte i stil med "ja en gång fick vi in en häst med blabla då gjorde vi blahablaha så blev den bra" utan mycket ingående.

Jag tycker det är så sjukt oproffsigt. Som sagt inget hemligt eller så men mitt förtroende för kliniken är ju noll. Tänk om det nästa gång är något jag/vi inte vill ska spridas, kommer inte på något exempel men finns säkert känsliga saker som man gör på klinik med.
 
När den som hade hand om vår häst en period ringde till kliniken (efter överenskommelse med oss) för att diskutera träningsupplägg så skickade kliniken hem journalen till oss med ett medföljande brev att xx hört av sig men att de inte lämnat ut några uppgifter. Vi fick journalen för att ge till xx om vi ville, ville vi att xx skulle få prata direkt med dem så måste vi lämna vårt tillstånd. Vilket vi förstås borde tänkt på.
Till saken hör att xx känner både behandlande veterinär och övriga på kliniken samt var närvarande vid klinikbesöket. Trots det så höll alltså kliniken hårt på att inte lämna uppgifter till någon annan än hästägaren utan uttryckligt tillstånd. Tycker att veterinären inte har hanterat @BernT korrekt
 
Får en veterinär prata om en häst hen behandlat till andra utom hästägaren? Jag hade inte gett någon tillåtelse till det. Som jag fattat det omfattas hästens klinik-besök av sekretess? Jag tycker det känns olustigt när en veterinär som jag inte känner alls (behandlat min häst en gång) pratar om hästen och varför den befunnit sig på kliniken till en person som jag inte heller känner (står i samma stall så personen berättade att veterinären berättat).

Är inget hemligt vi varit inne för utan en rätt standard sak men jag tycker ändå det känns fel och fruktansvärt oproffsigt. Ju mer jag tänker på det desto surare blir jag över detta. Ska absolut ta upp det med veterinären.

Man kan ju tycka vad man vill men vad säger lagen? Gäller samma sekretess som t ex inom humansjukvården?
 
Man kan ju tycka vad man vill men vad säger lagen? Gäller samma sekretess som t ex inom humansjukvården?

"Generellt sett är svaret dock ja, vi arbetar under tystnadsplikt/sekretess. “Djurhälsopersonal och medhjälpare till djurhälsopersonal (t ex praktikant eller assistent) har tystnadsplikt. Tystnadsplikten innebär att du inte får röja eller utnyttja vad du i din yrkesutövning har fått veta om enskildas affärs- eller driftsförhållanden. Uppmärksamma att även sådant som inte uppenbart rör affärs- eller driftsförhållanden kan omfattas av sekretess.” Du kan alltså inte få upplysningar ur någon annans journal.
Sekretessen skiljer sig dock något från den inom humanvården och detaljerna kring detta hänvisar jag till jurist för mer utförligt svar."
---
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/juridikfraga-tystnadsplikt/

Ovanstående svar hänvisar till Lag (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård samt Statens jordbruksverks föreskrifter (2009:85) om operativa ingrepp samt skyldigheter för djurhållare och personal inom djurens hälso- och sjukvård.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 429
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt häst både av privatperson och företagare, är rätt insatt i vad som gäller när man som privatperson av näringsidkare - men...
Svar
7
· Visningar
1 566
Senast: Masse
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 362
Senast: Silkisif
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 644
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp