sekretariat

Tajger

Trådstartare
Med anledning av vet.kostnadstråden. Det är inte lätt att vara sekr.personal. Håller man på reglerna får man skit för det, gör man inte det blir någon annan irriterad, för listorna inte stämmer eller nåt annat. Förstår de som tröttnar på att jobba ideellt. En härlig kommentar vi fick en gång var en kille som kom och strök sig under pågående klass, tar en startlista, vänder sig om och undrar"Stämmer den här listan nu eller?" Ehh, han strök sig för tre sekunder sedan... Men han såg faktiskt lite generad ut när jag påpekade det för honom. En annan kul grej är när någon anmäld ringer tre dagar före tävling och byter häst. På tävlingsdagen kommer man sedan och byter ryttare och vips, har man fått in kompisen som slipper betala efteranmälningsavgift! Men ibland är det ju samma personal som faktiskt vet om bytena. Har ni varit med om andra "kul" grejer? Brukar säga att man skulle inte få licens innan man jobbat i sekretariat en tävlingsdag! Och ja, jag vet hur det är på "andra sidan" också.

Sv: sekretariat

:rofl:
Har suttit i sekr ett antal år. Håller benhårt på reglerna. lättast så.
Och jag förstår inte hur dom tävlande (notera inte alla)(tävlar själv) kan med att bete sig som dom gör ibland
Bli sura på oss för att vaccinationen gåt ut!:crazy: eller ta väldigt illa upp om man säger till dom att det är träns inte grimma som gäller när man lastar.
Värst är nog dom som stryker sig efter avanmälningstiden som inte vill betala och göra rätt för sig:cry: alla möjliga ursäkter men inget sjukintyg
Är det ingen som läser TR undrar man ibland:eek:
Och ibland är det jättetrevliga männskor som glömt sina papper, då känns det hemskt att skicka hem dom .

Så till alla som tävlar, -Det är inte klubbarna som satt reglerna som gäller på tävling, vi måste bara följa dom, Även vi i sekretariatet kan tycka reglerna är onödiga i vissa fall men man får bita ihop;)

Å andra sidan undrar man ibland om de som jobbar i sekretariatet någonsin tävlat själv?

Varför är det ibland helt omöjligt att få ut startlistor 20 minuter innan klassen startar? Strykningar och efteranmälningar ska ju göras senast 30 minuter innan klassen startar. Man behöver ju veta när man ska ta ut hästen.
Speciellt om det är tredje och sista klassen för dagen. Då är de flesta ändringar faktiskt gjorda. Jag har varit med om att startlistorna kom när första b-ponnyn skulle in på banan. jippi. Ingen visste vem som skulle hoppa fram.

Kan ju bara tala för vår klubb Och ja, jag tävlar aktivt själv.
Vi brukar ha koll på startlistorna, men ibland kan det strula och det är då man ser skillnaden i hur folk uppför sig.
Det blir inte bättre/går fortare av att alla blir irriterade,
En del ler förstående:) och andra svär högljutt :( över dålig planering.
Hur kul är det för arrangörerna? Vi jobbar ideellt och gör vårt bästa.
Och ja, vi gör många fel, vi är inte mer än människor. Men man känner sig betydligt mer motiverad att anordna en ny tävling när man blir trevligt bemött än av att höra hur värdelöst allt va.
Men 99% procent av dom tävlande på våra tävlingar är helt underbara!:love: vilket gör det till en fröjd att sitta i sekr.

Från en tävlingsarrangör/tävlingsryttare
Håller med trådskaparen, sitt i sekr en gång innan man börjar tävla själv;)

Snuffsan skrev:
Å andra sidan undrar man ibland om de som jobbar i sekretariatet någonsin tävlat själv?

Ja..
- Varför ska jag få sura gnälliga kommentarer när jag stryker ett ekipage? (jag betalar... så gnäll inte!)
- Varför ska jag betala igen för att den som stämt av listan inte prickat av rätt? Jag visar kvitto på att jag betalt men det tror man inte på. *suck* Vilken värld lever de i? ÖD fick komma och tala om för sekretariatet att jag hade betalt. :o
- En annan gång hade jag inte kvitto med. Då fick jag betala. Sedan dröjde det 4 månader innan jag fick tillbaks pengarna. :devil: (Då hotade jag med kronofogden)
- Startlistor var ett bekymmer ibland, när vi red ponny. Numera funkar det oftast riktigt bra.
- Om jag ställer en fråga i sekretariatet ska jag kunna få svar alt. kallar man på/frågar någon som kan svara.
- Ryttaren startar 2 hästar. Önskar starta häst A först i anmälan inne i god tid. Inga startlistor ute innan. Väl framme står häst B först. Så frågar jag om det går att skifta, om de vill höra med ÖD. *suck* vilken utskällning jag fick. Jag var inte vatten värd. Jag förklarade att jag kan visa dem hur man gör. :angel: om de bara frågar ÖD om det är ok. (Just då hade vi enhäst som var väldigt speciell, han mådde inte bra av att ryttaren red den andre först. Stressade upp sej jättemycket.) ÖD bytte utan knorr eftersom vi önskat det i anmälan. Gissa om jag fick gå omvägar förbi sekretariatet sen och jag gömde mej på prisutdelningen.:eek:

Istället för att "gömma sej" bakom TR eller annat så brukar jag föra fram till folket i "mitt" sekretariat:
Försök tänka er in i att vara i deras situation. Hur skulle du vilja bli behandlad?
Självklart finns det knäppisar men långt ifrån alltid är det bara den enas fel.

Jag anmä'lde en 5 åring till avd B (naturligtvis) och när startlistorna dök upp på nätet står den i avd A. Jag ringde och påpekade att jag anmält till avd B, hade kvittot, och de lovade att rätta till det hela. jag har då betalt 2*60 kr för avd B två klasser. Kommer till tävlingsplatsen och ponnyn står fortfarande i avd A. Påpekar det i sekretariatet där de blir skitsura, men flyttar ponnyn. Men de kräver mig på 90 kronor eftersom avd A kostar mer. Jag påpekar att den ju var anmäld till avd B dvs 2*60 kr och att de har gjort fel. Då blir de skitsura och tycker att jag minsann ska betala mellanskillnaden så får de utreda saken ocxh ev skicka pengarna i retur. Tror inte det nej....

En annan gång: Har anmält ponny till lördagens lokala tävling, ringer i god tid och flyttar honom till söndagens regionala. Hon jag ringer blir glad eftersom de har massor av starter på lördagen och få på söndagen. Denna tävlingen ska betalas på plats. När jag är i sekretariatet vill de ha betalt för två klasser på lördagen + avgift eftersom jag inte kom då + avgift söndag + efteranmälningsavgift söndag. Jag berättar att jag ringt i början av veckan och bytt klasser, inte satt in extra klasser. Det går inte hem. Utskälld och de hävdar att jag ska betala allt. Jag får hämta överdomaren som tycker att det borde ni väl fatta att ni gjort fel? Under tiden får min då 10-åriga dotter rida fram b-ponnyn själv och hitta en funktionär som får hålla ponnyn då hon går banan eftersom jag fastnat i sekretariatet.

och de ansåg säkert att de följde TR :angel:
Sunt förnuft? Vad är det?

Visst jag har också en lång lista på idiotgrejor som folk försökt med i sekretariatet. Några...
1) Bara mitt nummer stod med, jag hade allt ansvar för listor mm. På tävlingsdagen stod en mamma i sekretariatet och sa att hon blivit lovad att starta först, i sista klassen, av den hon ringde till. Hon ville alltså hem. Hon förde väsen osv. Jag visste att jag hade rätt men samtidigt vill vi ju försöka göra allt bra. ÖD gav tillstånd att hon hopade in på en strykning i början av klassen. Så blev det em och klassen började. Barnet nollade och låg på placering till sista ryttaren red in och petade ner barnet på första utanför placering. DÅ kom mamman och skällde igen. Hon undrade varför vi inte följde TR ang antalet placeringar. Hon hade väntat så länge så det så.
Vi följde TR, hon lämnade in en protest. ÖD skrattade. De körde nästan sist från platsen. :devil:

2) En pappa protesterade för att en banpersonal hade en gul jacka. Hästen blev skrämd. Inte särskilt skarp gul, vara vanligt gul. Hans dotter kunde inte rida om funktionären var på banan med den jackan. Funktionären var ovetandes om klagomålet och precis när tjejen red gick hon på toa. Dottern vägrade ut sej på 1:a hindret (LA) trots att den gula jackan var borta.

3) En mamma kommer och ska ändra i startlistan. 2 döttar, byte av ponnyer och klasser. Hon är allmänt otrevlig och stressad. Tjejen i sekret. gör vad hon kan för att få rätt på det och mamman har en lapp i handen med antecknigar som hon lägger i sekretariatet. Jag tar lappen och checkar att det blivit rätt. En timme senare kommer mamman röd i ansiktet och skäller ut oss efter noter. Bara fel allting. Då var det skönt att kalla på ÖD och samtidigt trycka lappen i ansiktet på henne. Idag rekommenderar jag att ändringar noteras på papper helst av besökaren i sekretariatet. (iallafall om det är regional ponny dr/hopp)

...

Kul och kul, ryttare som ringer och startanmäler sig på min hemtelefon 00.15 och 02.10 dagen innan tävling (jag brukar sova då och gjorde det även denna gånegn), tydligen inte dessa. :crazy:

Fått skäll för att någons häst inte kvalat till SvenskHopphäst.. öhhh.. jaha, vad jag vet så är det inte jag som ridit och försökt kvala din häst, det är väl inte mitt fel att ni inte klara er på tidigare tävlingar.

Fått skäll för att det regnar uta.. ööhhh vad kan jag göra åt det??

Fått skäll för att alla sittplatser är fulla i kafeterian.. jaha.. ska jag bygga en ny kafteria eller ska jag gåoch slänga ut folk eller?

Fått skäll för att någon fick en box "långt bort", ja men efteranmäler man sig dagen innan så blir det de boxarna liksom, jag flyttar knappast runt andra för "din" skull.

Andra på klubben har råkat ut för misshandel utförd av ponnyföräldrar, en fick näsan omvriden och en annan fick faktiskt poten avsparkad av en ponnypappa (inte samma ponnypappa som utfört båda misshandlingarna).

Fått skäll för att det "bara" var 22 hästar emellan någons två hästar, jag erbjöd att flytta upp den första hästen så det blev fler mellan (enligt TR), men nej de ville starta den sist startande senare, jag sa nej, när klassen fär färdig "startanäld" så visar det sig att det "bara" är 18 st mellan, då kom gubb:devil: infarande och var vansinnig, jag bad honom faktiskt fara och flyga, jag hade gett dem ett erbjudande om flytt tidigare, de hade de inte tagit och nu var startlistorna klara så det var inte mer med det.

En ryttare betalde inte, det gick vidare till förbundet, ryttarens mamma ringer vansinnig och hävdar att vi gjort fel, jag backar då och låter det gå igenom för jag kan inte bevis att det inte är fel hos oss, hellre fria än fälla, men när det händer samma sak året efter med samma ryttare så backade jag inte, den gång hade jag full koll på den här ryttaren och dess betalningar.

En lagledare kommer in helt galen för att startlisorna till lagen inte är klara... nähäää.. alla andra lag har lämnat in sina lag för länge sedan och listorna hade varit klara för två timamr sedan om just den här lagledaren hade anmält sitt lag, det är väl inte vårt fel att gubben inte hade gjort det trots att det ropats ut flera ggr i högtalaren dessutom.

Det är lite smått och gott vad som kan hända... :smirk: och det är väl delvis detta som bidragit till att jag inte hjälper till ideelt längre.. man tröttnar..

Senast ändrad av en moderator:

Det är därför vi har satt våran gräns till 60 min innan klassen startar, och dessotom burkar gränsen vara till första klassen så att efteranmälingar, byten, strykningar vara gjorda per telefon kvällen inn senast kl 21, det är stressigt som det ändå speciellt på morgonen i sekretariatet, så är det skönt att ha första klassen färdig redan dagen innan (visst det kan komma någon strykningn ändå senare, häst som tappat sko, blivit halt under natten, men det är väldigt få).

Vi får ofta strykningar, mest på hästtävlingar, väldigt sent, ofta när klassen redan börjat. Då kommer ryttaren och säger "Är det för sent att stryka?" Jag kan ju inte tvinga någon att rida! Och då blir det fel i listorna, någon annan kanske får tätt emellan. Att de får betala är en helt annan sak. Stryka sig måste de ju ändå få, om de inte vill rida. Sedan hör man ofta nu att det är ju så lätt med de här nya dataprogrammen att ändra, så "det fixar ni väl lätt!" Men reglerna med att flytta hästar, byta plats på sina hästar mm gör vi bara med överdomarens tillstånd. Däremot om man anger önskemål i anmälan försöker vi tillgodose det.

Kom på en till..
jag och en annan tjej satt i speakertornet och pratade till prisutdelningen som pågick. Då kom en mamma inrusande och började skrika. Vi fick stänga av micen. (skulle vi INTE gjort :devil: )
Hon ville ändra reglerna för en cup. Hennes son borde vunnit.
Iallafall fick vi vänta med prisutdelningen för just den cupen tills ÖD kommit och kontrollerat. Givetvis inget fel... Prisutdelning hölls en timme försenat pga henne.

Året därpå kom mamman till sekretariatet och gormade om att vi måste ha prisutdelning medetsamma för att de har långt att åka. Om vi inte kunde ordna det kunde hon tänka sej att ta priset med sej direkt. Då fick jag till det och sa riktigt lugnt och sakligt att - det är ju synd om er som åker så långt. Ifjol fick några stackare vänta över en timme för att en mamma tvunget skulle försöka ändra några regler i en cup. Jag förstår om det är frustrerande. (Låtsades alltså som att jag inte visste att det var hon. :devil: )
Hon sa inte mer...

En annan gång var det en mamma vars barn tävlar mycket lok/reg här omkring. De startade en ponny i lok LC som bla vi hade för oss var uppklassade. ÖD slog på internet, ringde och kollade och sen meddelades mamman att de var uteslutna. Mamman förde ett himla väsen och visade på TR. ÖD visade på annan plats i TR. Då blev det sekretariatets fel. Givetvis.

Annars är det lite svårt ibland att tillgodose alla som önskar sen starttid när det är fälttävlan. Senast hade vi 70 % i 90-klass som önskade sen starttid. Enkelt att tillmötesgå. :angel: (Speciellt när det var ca 30/klass, 3 klasser och alla klasserna började 8.) Några sura mail kom det då. :crazy:

Lägger till:

Jag fick veta att jag var en idiot som inte ställde en viss person hästar i "inne stallet", det stod helt klart i proppen att där ställs hingstar i första hand, i andra hand går delas de ut till dem som betalar först helt enkelt, resten får uteboxar.
Personen som klagade hade naturligtvis inte betalat alls, för de hade ju inte kvalat förrän dagen för anmälningstidens utgång, men fortfarande till dagen före tävling inte betalat (tre veckor däremellan).
Näha och det ska de som nu har kvalat och betalat långt tidigare lida för eller?
Gubben började gorma om att de skulle stryka sig, när jag sa att det tyckte jag lät som en bra idé så blev han tyst.:angel:

På nummerlapparnas tid så hade vi ganska höga depositonsavgifter för att få tillbaka nummerlapparna (50:-) då hände det att några få hade samlat ihop lappar från alla möjliga klubbar (där det troligtvis hade lägre dep.avg.) och försökte lämna in dem till oss, några slank säkert igenom men inte alla, det roliga var att alla de som försökte sig på att lura oss var sådanna som man brukar kalla "sånna som skiter pengar".
Tack och lov att det till slut blev ryttarens egen uppgift att hålla med nummerlapp :bow: .

Man får ta så mycket skit av en del i sekretatiatet så man måste kunan säga ifrån, tyvärr kan tåla modet ibland tryta och någon stacker som bara krånglar lite kan också få sig en liten skopa, det är inte bra men jag anser det ibland vara mänskligt, vi är alla ideellt jobbande människor som försöker få tävlingen att flyta på smidigt och på bästa sätt för alla, och att en del då bara slänger onödigt skit omkring sig gör att man blir frusterad.

Jag själv kan också bli en räpa när jag kommer någonstans och de har gjort fel, men jag börjar trevligt och går bara på dem om jag är helt 100% säkert att de har gjort fel och de inte försäker rätta till det, då ger jag mig inte.
Jag tar mig gärna en dust med ÖD som inte har koll på vad h*n håller på med heller, tro mig dessa finns det gott om :p .

Sen så finns det helt underbara människor också som kommer till sekretariatet det får man inte för glömma, (de allra flest är det inget som helst "fel" på), en av dem finns/fanns här på Buke, den kära "Gunvor", hon är underbar i sekretariatet (men när jag var liten var jag rädd för henne:o ), hon vet nog inte vem jag är men jag vet vem hon är :p men skulle hon veta det så tror jag att hon skulle säga att jag har varit både trevlig och tillmötesgående också :D .

Vilka sjuka historier:eek:

Nog för att jag mött många otrevliga människor på tävlingar, men att det var så här illa visste jag inte, ljuga och luras och försöka slippa betala...

:bow: till alla frivilliga funktionärer. jag har aldrig någonsin stött på otrevlig personal på en tävling, tvärtom. Alla har alltid ställt upp, och om de någon gång inte har gjort det har jag bara tänkt nähä då gick det väl inte att fixa då!

Det värsta är att det så många gånger är föräldrar som gör sånt här... stackars barn...

Efter att ha läst dessa historier tänker jag le tre gånger extra åt all trevlig tävlingspersonal!!!

Tack! Då har den här tråden fyllt nån funktion! Men visst är det för det mesta trevligt att vara i sekretariatet, men överallt finns det de som förstör för andra. Jag fortsätter nog ett tag till iaf. Fast jag har planerat att den dagen det kommer en riktig idiot och skäller för något konstigt som inte vi kan rå för, då kommer jag att be dem komma in i sekretariatet, lämna över nycklarna och be dem ta hand om resten av tävlingen, för jag kan ha roligare saker för mig på min fritid än att bli utskälld när jag jobbar ideellt. Men så hemskt har det inte varit än...

nu har ju inte allt detta hänt på en enda tävling som tur är, då hade jag nog bommat igen, slängt telfonen i en sjö och åkte och gömt mig under täcket hemma ;) sen så är det så att en del "folk" har ståt för mer än av sakerna jag skrev, iofs har jag bara tagit med det "värsta" som jag kom på på rak arm, det finns så mycket mer :eek: . kanske kommer på lite mer om ett tag ;)

Men jag kan tillägga något som jag fick berättat för mig på en kurs jag gick av en annan deltagare något som dock är flera år gammalt:

Domaren stänger av en ryttare för att ha använt spöet för mycket, ryttarens pappa kommer då infarande in i domartoren och handgripligen slänger tag i domaren och slänger ut denna, där lyckas några andra då bort pappan från domaren, på denna tävlingen var det en fuktionär som filmade alla ritter (som kunde beställas), denna fuktionär filmar naturligtvis hela händelsen, pappan kommer på detta och far iväg och klättrar upp i den "ställningen" där filmaren stod och slänger ner denne med kamera och allt, sliter tag i kameran och tar filmen som han förstörde väldigt fort...:crazy:

Jag vet flera domare om låste dörren till domarbåset när den här familjen var på tävling efter detta ;) .

(Samma pappa, ligger bakom en av "sakerna" som jag har berättat om..:angel: )

Kom ihåg när du berättar om dessa våldsamheter... vi hade en nationell tävling med dressyr och hoppning ponny, och då ville en hopp-pappa köra ut med lastbilen under pågående dressyrritt. Funktionären som bad honom vänta fick ställa sig framför transporten och höll på att bli överkörd!!! Det var tre centimeter ifrån henne när han stannade lastbilen. Visst har vi hängivna funktionärer! Den här pappan var en "kändis"pappa...

Men jag måste också berätta att vi fått vykort efter tävlingar av ryttare/föräldrar som vill tacka för att de haft så trevligt. Så alla sorter finns. Men det är ett tips till ryttarna. Har allt fungerat (menar ej resultatmässigt) så avsluta gärna med att gå till sekretariatet och tacka för tävlingarna. Det kan uppväga för alla de andra!

Tajger skrev:
Kom ihåg när du berättar om dessa våldsamheter... vi hade en nationell tävling med dressyr och hoppning ponny, och då ville en hopp-pappa köra ut med lastbilen under pågående dressyrritt. Funktionären som bad honom vänta fick ställa sig framför transporten och höll på att bli överkörd!!! Det var tre centimeter ifrån henne när han stannade lastbilen. Visst har vi hängivna funktionärer! Den här pappan var en "kändis"pappa...

Varför får jag en känsla av att det kan rör sig om samma pappa :angel: , "min kändis pappa" är ökänd överallt,
Ett av de senast jag stötte på honom var på en framridning, han plockade ner ena hindret till dottern för nu skulle de ha travbommar utlagda på framhoppningen av någon anledning, INGEN av de andra på framhoppningen sa ett ljud utan allihopa hoppade fram på det hindret som gubben inte domderade över just då, sen bytte han emellanåt och de andra ryttarna bytte snällt hinder också, jag pratade med ÖD om detta, hon ansåg att hon inget kunde göra så länge det andra inte "gnällde" över det (men det är jag tveksam till, jag tror inte hon vågade, det gäller ju att hålla sig väl med vissa..:mad: ), så det hade kanske räckt med att EN enda hade öppnat käften och klagat till ÖD så hade hon varit tvungen att sätta stopp för honom.. fan att jag inte red själv...:devil:

Så får hon ju inte göra! Det spelar ingen roll om de andra ryttararna klagar eller ej, om det finns regler så ska dom följas även om dom andra inte säger ngt. Visa överdommar är lite "lata" vart med om mkt sånt:mad:

Synd att man inte kan stänga av medhjälpare till dem tävlande (eller kan man det?), för i de fallen du skrev så är det ju inte ryttaren som betet sig illa utan medhjälparen. Stänga av idioten från tävlingsplatser borde man göra.
O det som han gjorde mot ÖD och filmaren borde väl gå att polisanmäla eller ngt. Usch man blir arg när man hör sånt:mad:

Olympus skrev:
Så får hon ju inte göra! Det spelar ingen roll om de andra ryttararna klagar eller ej, om det finns regler så ska dom följas även om dom andra inte säger ngt. Visa överdommar är lite "lata" vart med om mkt sånt:mad:

Synd att man inte kan stänga av medhjälpare till dem tävlande (eller kan man det?), för i de fallen du skrev så är det ju inte ryttaren som betet sig illa utan medhjälparen. Stänga av idioten från tävlingsplatser borde man göra.
O det som han gjorde mot ÖD och filmaren borde väl gå att polisanmäla eller ngt. Usch man blir arg när man hör sånt:mad:

Jo man kan stänga av medhjälpare, den som spakade av benet på en funktionär blev anmäld till polis och dis.nämd, hur det gick med polisen minns jag faktiskt inte (det här är flera år sedan), men han blev avstängd på ponnytävlingar ett år (kan ha varit två, mitt minne är inte helt klart vilket), dvs att han fick inte sätta sin fot på de PONNYtävlingar dottern tävlade, men vad gjorde han då.. jo han sålde alla ponnierna och köpte hästar till henne, på HÄSTtävlingar var han ju inte avstängd :crazy: .

Den som vred om näsan på en funktionär blev avstängd från det meetinget, han fick sitta i sin lastbil och uggla och beklaga sig resten av tävlingen (och hyra en medhjälpare till dottern).

Vad som hände med filmaren och det vet jag inte, den tävlingen var jag inte själv med på.

Liknande trådar

Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka