Segling och katt

Lager

Trådstartare
Finns det någon här som tagit med sig Missarna på segelbåt? Hur har det funkat i så fall? Tänker lite större båt med kök och kojer så att du stannar ute några nätter. En toalåda är ju inga större besvär, mer säkerhetsfrågan..? Katternas anpassning till vågrörelser? Risk för ivägsimning? ... Dunno.

images

Åh så hittar jag den här info-skriften precis efter att jag lagt in tråden: :D
https://symary.files.wordpress.com/2010/09/katt_ombord.pdf

Har hört berättas om det...
När jag inte var född ännu, eller var mycket liten hade mina föräldrar med sig katt i båten. Katten gömde sig så det var till att hitta små lagom holmar att lägga till vid. Minnena om extra besvärliga holmar att leta katt på sitter kvar än.
De hade även med katten i kanoten, den lärde sig tydligen inte att kanoten for undan under tassarna när den försökte att hoppa i land.

Tja eftersom det de facto finns skepparkatter så har väl katter funnit sig väl tillrätta och försöker inte simma iväg, iofs var det väl lite större båtar vi pratar om då :D det enda jag skulle vara orolig för är om katt inte gillar båtlivet och talar om det, ljudligt, oavbrutet... :nailbiting:

Har hört berättas om det...
När jag inte var född ännu, eller var mycket liten hade mina föräldrar med sig katt i båten. Katten gömde sig så det var till att hitta små lagom holmar att lägga till vid. Minnena om extra besvärliga holmar att leta katt på sitter kvar än.
De hade även med katten i kanoten, den lärde sig tydligen inte att kanoten for undan under tassarna när den försökte att hoppa i land.

Ah! Check. Inte låta Kattfröknarna springa på öarna utan uppsikt.

Tja eftersom det de facto finns skepparkatter så har väl katter funnit sig väl tillrätta och försöker inte simma iväg, iofs var det väl lite större båtar vi pratar om då :D det enda jag skulle vara orolig för är om katt inte gillar båtlivet och talar om det, ljudligt, oavbrutet... :nailbiting:

Tänkte typ semesterbåt storlek maxi 77:a eller liknande. Inte stena färja - inte jolle. ;)

Min första katt seglade hela sommaren större delen av sitt liv. Det gick jättebra, han älskade det! Viktigt att alltid ha flytväst och sele med koppel som är fastbundet i båten under segling/färd. Också viktigt att ha koppel på om man ligger vid land så de inte rymmer.

Det är en stor fördel om katten blir van vid båtlivet när den är liten. Sen beror det på personligheten, av mina 5 katter i dag skulle jag inte ens drömma om att ta med 3 av dem, 1 skulle kanske gå med tillvänjning, bara 1 hade gått bra att ta med utan vidare.

Min första katt seglade hela sommaren större delen av sitt liv. Det gick jättebra, han älskade det! Viktigt att alltid ha flytväst och sele med koppel som är fastbundet i båten under segling/färd. Också viktigt att ha koppel på om man ligger vid land så de inte rymmer.

Det är en stor fördel om katten blir van vid båtlivet när den är liten. Sen beror det på personligheten, av mina 5 katter i dag skulle jag inte ens drömma om att ta med 3 av dem, 1 skulle kanske gå med tillvänjning, bara 1 hade gått bra att ta med utan vidare.

Tack - en till check! Sätta fast Missarna med flytväst och koppel under segling. Låter ju logiskt så att det går att fiska upp dem om något skulle hända.

Baltic_katt.jpg

Ja det är ett måste! Nästan hopplöst att få upp ett djur ur vattnet om det är minsta vind eller sjö. Svårt nog att få upp människor...

Om katten är orolig skulle jag stänga in den i en kabin. Min katt var lugn och blev väldigt sjösjuk under däck så han var alltid uppe. Låg under sprayhooden och sov.

Våra båtar var mellan 36-50 fot men stl spelar ingen roll. Handlar mer om att vänja dem, se till att de alltid är trygga och tänka steget längre. Jag hade börjat med några dagars bryggsegling. :)

Nu har vi inte segelbåt utan motorbåt, men vi har i princip alltid haft katterna med ombord upp till fyra veckor i sträck.
De är utekatter hemma som utan problem konverterar till innekatter med kattlåda på båten.

Pejl eller gps-sändare är en bra investering ifall katten smiter iland.
Den äldre (16 år i år) fick dock lite problem med när det gungar och slår och då kissat på sig, så han har inte varit med senaste två åren. Han gillar vara på båten.....bara den inte rör på sig.
Ingen av katterna har varit sjösjuka (bilresan TILL båten är värre).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka