sega unghästar

S

__Stilett__

ge mig lite hopp, säg att era unghästar (främst 3-5 åringar) är seeeega, lojja och återigen sega :confused: :crazy:

eller är dom pigga o framåt alltid :confused:

(i skog, bana o dylikt)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: sega unghästar

nästan alla unghästar "går med handbromsen i" i början....det tar ett tag innan de fattar det här med framåtbjudning

rid ut i skogen å busa me nån annan häst så löser det sej!

Det är fullt normalt att de är sådana när de ställs inför en ny uppgift. Därför går min ridning av unghästar enbart ut på en enda sak - de ska lära sig bjuda fram. Tar några gånger sen så går de iaf alltid framåt, bjudningen kommer efter ett litet tag (efter ca 10 gånger på ena treåringen). Hellre jaga lite i början så de fattar och sedan inte behöva driva ngt mer i framtiden (menar då den här dagliga tjatiga drivningen för att få rätt tempo, det ska inte behövas enl mig).

Så tyvärr kan jag nog inte säga att de är sega NU. Men den ena var det första gångerna. 5-åringen (fölat och vart på utbildning - men vi red nog inte likadant :D ) tog någraveckor och nu efter ngn månad så bjuder hon fram till bettet som jag vill. I början fick jag inte fram henne alls (krullade ihop sig, trampa luft typ..) sen gick hon fram i ett satans tempo ngra veckor och nu kan hon gå lugnt från början utan att tappa bjudningen framåt-nedåt (dvs bara springa). När 3-åringarna rids igen i höst/nästa år efter fölning så kommer det nog inte vara ngt problem alls med segande, de har fattat att de ska fram under dessa ca 15 gånger vi ridit dem i vår (galopperade och ena hoppat ett skutt, den som hade bjudning från första stund;) )

För övrigt så får ingen häst vara loj i mitt sällskap, de ska alltid vara uppmärksamma och kvickt gör vad man ber dem om (stanna, trava, flytta sig osv). Det tycker jag tillhör grundhantering och är för mig en säkerhetsfråga. Det tänkandet tar jag med upp på ryggen.

"För övrigt så får ingen häst vara loj i mitt sällskap"

hur kan man bestämma det? det är lite svårt att påverka en stor kluns till häst som tycker "livet är att lukta på blommorna under sin korkek" ;) :D

min andra unghäst är alltid pigg, glad o framåt i alla sitationer.

Men dom har ju olika personligheter.

Min systerdotters 4åring går gärna och småsover.
Hennes instruktör bad henne att försöka "rejsa" efter långsidorna i galoppen och det stackars barnet fick kämpa sig blå innan hon längde steget och sträckte ut, annars galopperar hon mer uppåt än framåt :smirk:

Har blivit bättre nu efter några månader dock, bara att kämpa på ;)

Galopp, vad är det? måste kolla i ordlistan :D

nejmen, galoppen har vi inte jobbat med, började för ngn månads sen med det, pga at det helt enkelt vart omöjligt att galoppa då det vart så mkt broms i han. (och är...)
vi har försökt i snart 10 månader att få väcka upp segisen, i alla möjliga former men han verkar vara ett levande sömnpiller :angel:
Idag ökade han skritten liiie extra i skogen iaf :bump: så nu sitter man här o :D för lite skritt. *knepiga hästmattar*

ge inte upp, härda ut ! en vacker dag kommer det nog...

min 5-åring kan vara sjukt seg, speciellt på banan. om jag ber om att han ska följa fyrkantsspåret i trav, eller gudförbjuda, galoppera där inne, då kommer jag inte kunna gå dagen efter :D

men om man bara fortsätter kräva framåtbjudning på ett humant sätt och får hästen att se det från den roliga sidan, så brukar de segaste också komma till skott... :smirk:

*skratt* Ja det lät ju som en riktig segpropp ;) Antar du redan provat busiga rejs med andra hästar ute, funkar på ovan nämda 4åring, dock likadan när hon ska galoppera själv igen :smirk:

svarar båda.

ja träningsvärk, jag har nog aldrig fått så mkt träningsvärk av ngn häs tidigare som denna segis :D att rida 15 min på denna är som att tävla i 2 timmar på en annan...typ :angel:

jadå. vi har försökt rejsa med kompisar, varav han ofta skitigt fullständigt i om hästarna dragit iväg och han fortsatt skritta i sin takt bakom. *hum* Den enda gången han blev pigg (ja den enda gången) var när jag bestämde mig för att rida 2,3 mil distansritträning i feb månad. Då va han pigg från start till mål :confused: tycker att han borde vart TRÖTT på en sån ritt.
För övriogt var det den dagen pålle lärde sig galoppa (!!) o har tack vare denna lyckats klämma in 4-5 steg galopp när han offrat sig ibland :angel:
men 10 min på ridbanan är jäääääääättejobbigt. (eller tråkigt)
detsamma skogspassen hemma. Mkt roligare på nya ställen tydligen.
Jag kanske borde klippa av pannluggen så han ser något :angel:
han är pigg när hans skyddsängel är med på ridtur också föresstebm enda gången vi märkt skillnad. med skyddsängeln är bara 3 år o kan ej hänga med på flera ridturer ännu tyvärr.

*knapplån*

till alla:
sitt inte å driv till ni blir blåa.....hästen ska svara direkt på drivningen! peta lite med spöet istället....

Min pålle var världens trögaste i flera år... jag var konstant tokig.. :devil: :devil: men det bättrade sig i och mad att han fick bättre å bättre balans.. nu är han en framåt häst, inte het på något sätt men helt lagom framåt... :rofl: :rofl: bara att kämpa på å hålla modet uppe!!

Håller med Agda här, bättre att använda spöet enstaka gånger än att trycka fram med benen hela tiden.

Men just den här unghästtrögheten tror jag ger med sig av sig självt för dom flesta hästar, gäller nog snarare att se till att hästen tycker det är kul att gå framåt, använda draghjälp i början och ha en ängels tålamod :smirk:

Är tyvärr beroende av spöet på min häst (istället för att banka)
så den punkten har jag tänkt på också.

haha sån var min Zappa när han var fem också. Särskilt inne på banan. Han visste också hur man stegrade sig lite småfarligt med ryttare på ryggen :idea: Han trodde väl han kunde skrämma mig :devil: :cool:
Numera har han jämn framåtbjudning :) Förutom igår, då var det rejs utahellskotta :eek:
Men det är bara kul när han "hottar" upp sig ibland, han som är så jäkla lugn för det mesta

Hmm.. ett-öres smällare att futta på och kasta över axeln när det går segt? :devil: ;)

Haha, jag vet inte faktiskt, nog bara att fortsätta och hoppas på att bjudningen kommer..

Börjar bli nyfiken nu, vad är det för häst? Ålder, ras och övrig fakta tack! :)

min häst är tvärt emot en fyraåring så mkt energi så man blir mörkrädd ibland, han har energi så det räcker och blir över för två...

Jag har ridit in många olika hästar/ponnyer av olika typer och aldrig haft problem med bristande framåtbjudning som varat efter det att de fått skor på sig. Innan skoning har dock flera av dem varit lite småtröga och gått och "tryckt". Jag har inte alltid uppfattat dem som korta i steget eller ömma, men skoningen har gjort underverk ändå. Så har du inte skott så kan det ju vara idé att testa.

Min är också seg...ibland...när det krävs saker av honom. Han har dessutom gått ett steg längre och reser sig på bakbenen när något inte passar.
Jag håller med flera här att man måste nog hitta bjudningen med hjälp av uteritter och andra hästar som draghjälp. Jag har nog gjort en liten miss med min eftersom han har vart så bockig och tjafsig så har det blivit mycket ridning inom väggar. Det har gjort att han är ännu svårare nu så var envis och rid ut, det lossnar säkert med tiden. Min försvarar sig mot spö med bakutspark och tvärnit ibland men jag tror ändå på att använd hellre spö än tjat med skänkeln.
Nu verkar det ju inte vara så med dig men OM man känner att man inte riktigt vill släppa och låta hästen sträcka ut p g a rädsla för brall så kan man kanske låta någon annan, vildhjärna :D sitta upp och rida hästen under en tid. I mitt fall har jag god hjälp av medryttare som inte är så fega som somliga :angel: rida några ggr i veckan.Det har inte löst problemet med förbättrat det helt klart.

svarar lite alla möjliga här :)

han va barfota när jag fick han o han ömma främst fram, bak gick bra barfota, så efter ett tag slog vi skor på fram o sedan bak.
liiite bättre blev det ju av skorna, det är ju bra iallafall, men det var inte mycket skillnad.

det är en frieser född 2001.

Andra ryttare har fått prova men han lyckas bli ännu trögare med dom :confused: eller så exploderar han rät upp med dom..i luften..inte framåt :angel: Men det tror jag hör till testing testing mest.
han kan faktiskt gå lite mera om man ryter till honom, men man kan ju inte gå o skrika på sin underbara pålle :D :love:

Är mest i naturen föressten, invigde paddocken för bara ett par veckors sen :) (fast ngn enstaka pass i ridhuset blir ju ibland oxå, fast korta o okrävande)

min kickade (o kickar) mot spöet o så också om man vill ha fram han, rejäla språng eller nitar i början. Passar inte herrn riktigt :D
men nu han har blivit mkt bättre på den biten! och börjar faktiskt lyssna lite.

måste även tillägga att han faktiskt är en väldigt snäll och tillgiven häst också :love:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat