seg,trött!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 847
S

spindel_17

mitt fullblod 23år är hängig.hmm:confused:
jag håller på att sätta igång henne och har skrittat henne ca 3-4veckor(inkl.klättring.skrkitt varje dag ca 30-60min)
hon får havre,korn,lusern.och äter som hon ska,ej avmaskad än har funderat på att det kan va parasitangrepp.
hon är liksom seg när man rider,trött liksom typ.
jag hade henne oskodd innan och då var hon öm så jag skodde på henne fram(har alltid haft bara fram på henne)trodde det skulle bli bättre.
orolig är jag men vad tror ni och vad har ni för erfarenheter utav parasitangrepp??:confused:

hade en fundering på borrelia med.hade en ponny som fick det och hon blev seg och trött,men hon åt ju inte riktigt heller.det gör ju min gammla dam som jag har nu.hmmmm

vad tror ni

tacksam för svar:bow::p

Sv: seg,trött!!!

Hon kanske behöver vila lite.

Gör nåt kul:) med henne, löshoppning eller nåt

hej

hon har ju stått hela sommaren och vintern.
har bara ridit henne 3-4veckor i skritt.
men ja jag tror du har rätt.
hon är nog bara lite deprimerad ovch behöver springa av sig lite.
men jag kan ju inte rejsa elr löshoppa elr nåt kul förens hon är imgång och jag rider henne som vanligt igen.

Visst kan du väl köra ett minirace, hon har ju vart igång ett tag.

Om du ridit nästan varje dag, så tror jag hon kan behöva en paus, även om hon inte gått i vintras och somras.

Hon kanske har gått och fått en infekton, förkyldning etc.?
Min herre fick det. Blev väldigt trött, seg och slö. Tog ut vet. och hon tog ett blodprov som visade att han hade en infektion i kroppen.

Hon kanske har gått och fått en infekton, förkyldning etc.?
Min herre fick det. Blev väldigt trött, seg och slö. Tog ut vet. och hon tog ett blodprov som visade att han hade en infektion i kroppen.

ja jag har haft funderingar åt det hållet oxå.vet ska ju ändå ut och kolla tänderna nästa vecka SÅ hon kan ju ta ett blodprov.

Visst kan du väl köra ett minirace, hon har ju vart igång ett tag.

Om du ridit nästan varje dag, så tror jag hon kan behöva en paus, även om hon inte gått i vintras och somras.

ja men hon kan ju sträcka sig jag vill ta det lungt med henne hon är ju gammal och stel så.....

Det kan inte vara så att åldern tar ut sin rätt? Hästen är ju dock 23 år gammal o stel som du själv säger. Skulle nog be en veterinär titta på den så den inte går o bär på nån infektion. En häst med infektion ska inte rejsas runt på som någon tipsade om.

om hon nu är stel och så, skulle jag inte rida en timme om dagen. kanske läge att ha en-två bestämda vilodagar i veckan, då hon inte rids (mne kanske promenad, lättare longering elr så?). det kan ju också vara så att hon är lite överansträngd (??), med tanke på ålder och att du säger att du sätter igång henne igen nu..kroppen kanske inte hänger med riktigt. tror hon mår prim av att få "jobba", men skulle nog ta det i lugnare takt. lycka till!!

ja precis jag tänker absolut inte rejsa runt med henen jag fattar inteb hur hon tänkte.
hon är gammal och jag sätter igång henne försiktigt.men hon ka fakstiskt vara lite seprimerad

Kanske hon behöver lite B-vitamin? På hösten kan ju hästarna bli lite slöa när de sätter vinterpäls, då lär ju det hjälpa m B-vitamin!

om hon nu är stel och så, skulle jag inte rida en timme om dagen. kanske läge att ha en-två bestämda vilodagar i veckan, då hon inte rids (mne kanske promenad, lättare longering elr så?). det kan ju också vara så att hon är lite överansträngd (??), med tanke på ålder och att du säger att du sätter igång henne igen nu..kroppen kanske inte hänger med riktigt. tror hon mår prim av att få "jobba", men skulle nog ta det i lugnare takt. lycka till!!

hon vilar ju då o då.men hon mår ändå bäst av att hålla igång varje dag.just nu står hoin 2-3dagar.
hon blir ju pigg om jag ska gå över en äng o så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka