Seg häst på dressyrtävling

W

Whiplashr

Ska debutera i dressyr, en blåbärsdressyr program LC:1 :)
Täänkte rida en häst jag ridit väldigt mycket, dock lite mer sällen senaste året. Det är en halvblodsvalack som är väldigt seg. Han är inte pigg för 5 öre och om man driver honom för hårt hinner kan knappt sätta fötterna i marken vilket inte heller är någe bra så det gäller att hitta ett bra tempo där han går fram men ändå har energi i steget. Rider honom med spö men eftersom man inte får det på tävling så vill jag jättegärna ha tips från dig som också rider en seg/långsam häst i dressyr.

Hur gör du som har en seg häst på dressyrtävling?

Vad gäller på framridningen och vad gäller på banan? Ska man rida på väldigt mycket på framridn. eller inte?

Berätta hur DU går tillväga på dressyrtävling!

~

När jag ändå är i farten; Hästen i fråga har lite svårt att fatta höger galopp. När jag rider med ett spö kan man peta lite på höger bog och då fattar han oftast rätt. Hur ska jag gå tillväga inne på banan? ställa åt ett specifikt håll när jag fattar höger galopp eller liknande?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Seg häst på dressyrtävling

Min nuvarande häst har inte dessa problem, vi har lite svårare att ha lugnt tempo :) Men förra hästen var onekligen ganska seg. På henne slutade jag träna med spö. Jag tycker det är bättre att rida på samma sätt hemma som på tävling. Jag kan förstå att lite slöa hästar "bara dör" när man lämnar spöet på framridningen och kliver in på banan.

Det är individuellt hur mycket man bör rida fram på tävligen. Men ca 20 minuter bör vara minimum tycker jag.

Jag hade nog ridit mycket övergångar för att få den att svara SNABBT på hjälperna antingen det är förhållningar eller drivningar. Hästen skall tränas att svara direkt på hjälperna.

Angående högergaloppen. Jag hade testat med att ha hästen lätt vänsterställd (gärna på volt) och fatta galopp genom en tydlig ytterskänkel något bakom sadelgjorden, ge tydlig eftergift med höger tygel (inner). Då ger man optimal hjälp att få till just höger galopp. Målet blir att ha den mindre och mindre utåtställd vid fattningen för att till sist vara helt rakställd (eller inåtställd om det är på böjt spår).

Övergångar hela tiden. Felet man gör är ju ofta att man sitter passiv en hel tex långsida. Jag fick träna massor på detta men min ena häst var tredje steg skulle det hända något. Det tog inte lång tid innan jag insåg att min häst inte alls var seg :o

känne rigen problemet, det värsta är "pigga2 hästar som dör inne på dressyrbanan (har haft en sådan..)

Svårt med häst som du inte vet exakt hru den funkar på¨tävling.. men mina tips är:
rid INTE fram förlänge.
rid i friskt tempo "busa" lite..kanske finns det ngn grusväg eller något du kan va på och mjukgöra istället för att tråka ut i paddock?
Rid FRAMÅT i först ahand, speciellt i LC så är ju inte formen största kravet utan lagom tempo.. hellre en allert häst en halvseg men krökt nacke)
Sporrar får man ju ha..
för mindre dåliga poäng, om hästen inte är superkänslig, drig lite extra på den sidan av hästen som är från domaren :devil:

angående galoppen, rid i en sluta.. Dvs, håll stadigt kontakt/lite mer i yttertygeln, ta bak ytter skänkelså hästen flytter in baken lite, och tryck till precis när hästen ska ta fram ytterbak- det är det benet den ska fatta galoppen på. vist du lär få "skjuter in baken" som kommentar, men bättre det och en korrekt fattning än t.ex. slängtrav och fel galopp.

viktigast av allt! HA KUL, det smittar av sig på hästen, och ger lite plus i domartornet!

Brukade rid och tävla (hoppning) en urlat b förut. Han gick på dressyrspö och sporrar, och ändå var det kraftig, aktiv ridning som gällde. Därimot har jag hört, ifall du har möjligt het träna och busa i galopp i skogen utan spö och gör om dressyr där. Och skiippa ridbanan. Så letar du upp en äng och tränar programmet där, sista veckan inna, när du e i skogen och så skippar du spöt. =) Det kan jag tänka mig iaf =) Ev. på framridning busa och gasa lite försiktigt så han blir tänd och samla precis innan.

vid tävling ska du undvika att rida fram med spö, då dör hästen bara ännu mer när du sedan ska starta.

rid vartannat pass hemma med spö, o vartannat utan. Måste börja vänja av hästen med spöet.

sitt inte och driv hela tiden. ge en KRAFTIG hjälp vid behov och släpp allt när hästen reagerar. Gäller att svara lika snabbt tillbaka som hästen.

jag tycker inte du ska skippa ridbanan och "ut och busa" det hjälper dig inte. givetvis ska du rida varierat, men du ska inte undvika ridbanan bara för att den bjuder dåligt där inne. Ska man ta tag i problemet så ska det göras där det finns problem. Men se till o rida korta pass. Om det så känns bra och du bara ridit 15 min, fine, avsluta då. sitt inte och nöt. tillsist kommer styrkan och orken efterhand.

du ska inte busa och gasa på framridningen (dom andra tävlande ekipagen uppskattar det inte)

Tack för alla svar!
Om jag kunde så vore ju skogsridning ett bra alternativ då han brukar piggna till lite i skogen, men det är ju som sagt en ridskolehäst.
Framridningen är max 35 minuter om jag inte minns fel. Tänkte köra såhär;

~10 minuters skritt på lång tygel utan stigbyglar, kolla att han vänder för vikthjälper och ytterskänkel. Lite små ökningar/minskningar med hjälp av vikten. Ca 5-6 minuter på lång tyglel, plockar sedan upp den men börjar inte såga och trixa med halsen utan satsar på en god kontakt. Sista minutrarna blir det lite framdelsvändningar.

~10-15 minuters trav i båda varven. Ställer ordentligt, halvhalter, öka-minska. Kör även lite trav-skritt övergångar och rider lite stora volter så att det inte bara blir fyrkantsspåret. Efterhand börjar jag rida lite skänkelvikning längs långsidan och kanske även halvt igenom (skänkelvikning).

~10 minuters galopp i båda varven. Ser till att han kan öka-minska och själv driver jag så mycket med vikten/sitsen som möjligt. Galopp-trav och galopp-skritt övergångar så att han vaknar. Får dock se hur mycket galopp man vågar köra, så att han inte blir för trött.

Sedan är det dags att gå in, planerar alltså att köra galoppen sist så att han är vaken när jag går in på banan. De brukar tyvärr göra så att man går in gruppvis. Det betyder att det är 2-3 stycken som skrittar medans 1 rider. Men jag får försöka aktivera honom så mycket som möjligt om det är så att jag får skritta därinne på banan en stund..

Någon som tycker att det låter vettigt?

Min ponny som jag tävlar dressyr med gör precis likadant, i början så kunde jag inte enns fatta galopp på honom och om jag väl fick honom i galopp så kunde jag inte hålla den. På träning så gick han jättebra. Det gick bättre sedan, men jag kommer fortfarande sist på varje tävling för att han bara latar sig. Men vi sålde honom för en månad sedan efter att jag kommit sist på varje tävling i 3 år.
Ett tips är att rida utom tävlan en gång med spö, hästen vet då inte om du har spö eller inte på nästa tävling.

Ska debutera i dressyr, en blåbärsdressyr program LC:1 :)
Täänkte rida en häst jag ridit väldigt mycket, dock lite mer sällen senaste året. Det är en halvblodsvalack som är väldigt seg. ... Rider honom med spö men eftersom man inte får det på tävling så vill jag jättegärna ha tips från dig som också rider en seg/långsam häst i dressyr.
Men är han verkligen redo för en dressyrtävling då?:confused: Om han inte ens är framme för skänkeln, menar jag... Annars är väl standardtipset vid en häst som inte lyssnar, både het och seg, att rida mycket övergångar och halvhalter. Att verkligen KRÄVA att hästen går fram/ökar tempot/minskar tempot. Håll det enkelt i början och träna att start och stopp fungerar OMEDELBART.

När jag ändå är i farten; Hästen i fråga har lite svårt att fatta höger galopp. När jag rider med ett spö kan man peta lite på höger bog och då fattar han oftast rätt. Hur ska jag gå tillväga inne på banan? ställa åt ett specifikt håll när jag fattar höger galopp eller liknande?

Jag tycker att det låter som att du ska försöka ta en annan häst på tävlingen. Det verkar av ditt inlägg som att du har andra till hands.

Om du bara är med för att miljöträna hästen tycker jag att du inte ska kräva sådant du inte krävt av den tidigare, t.ex. galoppfattningar till höger. Trava bara igenom den delen av programmet och bråka inte med den oerfarna hästen.

Lycka till! :banana:

som dom andra sagt, rid fram utan spö!
sen är det väldigt svårt att "ändra" på riktigt sega ridskolehästar, även om du gör ett jättebra jobb och hästen är ordentligt framme i slutet av ditt ridpass så är det troligtvis inte kvar nästa gång du rider. beroende på hur ofta du rider den och vad för slags lektioner hästen går såklart, men dom sega hästarna brukar väl oftast inte vara dom som bara går mer avancerade lektioner ;) jag rider "min" ridskolehäst så ofta så när jag sitter upp så vet han vad som gäller och det är väldigt skönt.
i galoppen kan du satsa på att göra en ordentlig fattning, du har ju ganska lång tid på dig att göra fattningen (mellan två bokstäver väl?) så det viktigaste är inte att den sker på ett speciellt ställe utan det är bättre att satsa på att få rätt galopp.

det är svårt att planera sin framridning i förväg tycker jag eftersom man inte vet hur hästen är just den dagen, men jag försöker rida igenom det vi inte är så bra på (trav-halt, minska galoppen, mellantrav, vända upp i trav tex) och se till att han är ordentligt framme för skänkeln men ändå lyssnar på förhållande hjälper, inte bara tygeln utan även sitsen.

tipsa ridskolan om att ha med dressyrryttartest ibland på tävlingarna också, då får du rida med spö och om du har ridit med spö ett par gånger på dressyrtävling så kanske hästen lär sig vad som gäller :)

Senast ändrad:

Jag tycker att din framridningsplanering låter alldeles för tok på lång för en seg häst. Träna massa övergångar, jag brukar ha ett spö och peta till med på rumpan de första gångerna för att verkligen få en snabb reaktion på framåtdrivande hjälper så hästen förstår vad det går ut på. Dela inte in din framridning i de olika gångarterna så mycket, växla mycket mellan dem hela tiden. Var gärna lite extra snabb med din skänkel också, lite picka, picka tänk, inte konstant trycka. Om hästen fattar höger galopp med hjälp av spö på bogen är han antagligen inte tillräckligt böjd i höger bog, det brukar ofta vara felet när de fattar fel. I LC fattar du ju galoppen när du kommit ut ur hörnet, tänk ordentlig böjning i bogen (men tappa inte yttersidan). Jag brukar "fuska" lite och fatta något tidigare än vid bokstaven så jag verkligen kan utnyttja min ställning från hörnet, det brukar funka.
När jag rider fram inför tävling brukar jag rida så kort som möjligt för de ska vara pigga på banan, 15-20 min effektiv ridning. Allt ska ju onekligen redan funka när man är där så det enda syftet framridningen har är att checka läget och att hästen ska bli varm.
Ge dig inte på rörelser (skänkelvikning m.m.) om hästen inte går fram först, det kommer bara göra att han segar ännu mer.
Lycka till och ha riktigt roligt!!

Tack för alla svar, men jag ska troligtvis rida en annan häst på tävling. Red den tänkta hästen men det gick väldigt dåligt. Har inte ridit honom på kanske ett halvår så det känns inte bra. Ridlärarna tycker att jag ska ha sporrar men jag har aldrig hft det, så det känns dumt att börja med det på själva tävlingen liksom..

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 314
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 461
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA