Seg cavalier...

R

Ruben Salte

Jag vet inte om det finns någon liknande tråd men jag orkar inte leta.

Jag har en cavalier tik på 2 1/2 år som jag tränar mkt lydnad och agility med.
Nu till frågan, när jag kör lydnad kan jag nästan träna hur länge som helst utan att hon tröttnar på momenten och det går jättefortr att lära henne nya saker. Men när jag kör agility (som hon förövrigt tycker är roligare) och tränar lite svårare tekniskt så efter ca en halvtimme, (inte intensivt såklart utan med småpauser då kompisarna kör) dör hon typ.. Lägger sig ner å jag kan inte få henne motiverad.. Inte ens med tunnlar eller bom som annars är henne favoriter.

Någon med samma problem? Vill ju kunna träna svårare än det jag gör nu då jag tävlar åxå.. Snälla kom med bra tips!

Sv: Seg cavalier...

Även om hon tycker det är roligt, med agillity, så orkar hon nog inte mentalt med träningen under längre stunder ännu.

Som med all lydnadsträning, så är det korta roliga pass som gäller, samt att träna in ett moment i taget.

Ex endast 10 miuters träning på vad det nu är du ska lära in och sedan inget mer den gången.

Det låter som att det blir "för mycket" för henne och då svarar hon med att lägga av.

Gnist skrev:
Även om hon tycker det är roligt, med agillity, så orkar hon nog inte mentalt med träningen under längre stunder ännu.

Som med all lydnadsträning, så är det korta roliga pass som gäller, samt att träna in ett moment i taget.

Ex endast 10 miuters träning på vad det nu är du ska lära in och sedan inget mer den gången.

Det låter som att det blir "för mycket" för henne och då svarar hon med att lägga av.

Tack för svaret men en annan fråga är hur ska jag öka svårighetsgraden då? Tycker jag tränar samma saker hela tiden just när det gäller AG iallafall..
Man tycker ju nästan att lydnaden borde vara svårare just inlärningsmässigt men där går det som dans. Har bara en korrekt apportering kvar sen är hon klar för 2an.

Håller med om att jag tror det blir "för mkt" men jag kan ju inte bara köra enkelt hela tiden man måste ju bygga vidare. Vet inte hur jag ska göra.. Har en kompis vars manchester terrier gör likadant och vi kan inte få bukt på problemet. Har du något annat tips?

Träna fysiken kanske?

Tror att problemet sitter i knoppen och inte i kroppen.. Ta en break från allt vad agillity är under någon vecka och testa sedan igen och gör det riktigt överdrivet roligt och bara korta pass.

Gnist skrev:
Tror att problemet sitter i knoppen och inte i kroppen.. Ta en break från allt vad agillity är under någon vecka och testa sedan igen och gör det riktigt överdrivet roligt och bara korta pass.

Jag brukar göra det också.. Kan det beror på rasen månne?

Det är väl inte den ras jag skulle valt i första hand om jag skulle satsa på agillity i alla fall..;) Det är nog bara att jobba på och försöka hitta rätt balans på lek och inlärning, så blir det nog bra i slutändan :)

Gnist skrev:
Det är väl inte den ras jag skulle valt i första hand om jag skulle satsa på agillity i alla fall..;) Det är nog bara att jobba på och försöka hitta rätt balans på lek och inlärning, så blir det nog bra i slutändan :)

Nä det har jag insett nu.. Haha! Men hon är min första hund.

Tack för dina svar!
Ska köpa papillon som nästa ras så det blir lite lättare..
Jag får väl köra lite 1-2 klasser med cavalieren hela livet.. Suck!

Vad hade du valt för hund då??
Vill ha en liten snabb hund utan för mkt pälsvård.

Papillon är en liten snabb hund. Bara du letar efter en kennel som föder upp hundar som har den mentaliteten. För vissa avlar mest för utställning och andra vill ha hundar som lämpar sig mer för ex agility & lydnad.

Någon form av terrier eller en sheltie, eller en pudel, de går ju att ha lammklippta och då är det ju inte så mycket bök med pälsen. A och O för en agillityhund, är (för mig) att de är pigga, vakna, livliga, lättlärda och arbetsvilliga.

Gnist skrev:
Någon form av terrier eller en sheltie, eller en pudel, de går ju att ha lammklippta och då är det ju inte så mycket bök med pälsen. A och O för en agillityhund, är (för mig) att de är pigga, vakna, livliga, lättlärda och arbetsvilliga.

Är inte papillon det då?? Terrier vill jag absolut inte ha då jag inte gillar deras temprament.
Vad har du för hund/hundar?

Ferrari skrev:
Papillon är en liten snabb hund. Bara du letar efter en kennel som föder upp hundar som har den mentaliteten. För vissa avlar mest för utställning och andra vill ha hundar som lämpar sig mer för ex agility & lydnad.

Jag ska kanske flytta till Uppsala om nåt år så om det är någon som vet nån bra kennel där är det bara att komma med förslag. Hittade en där ägaren tävlat i AGlandslaget och även hade border-collies. Det borde vara en bra uppfödare om man nu inte vill hålla på med utställningar.
Jag hade problem med att hitta min cavalier också iofs. Finns det kanske någon annan liten spaniel som passar?

Jag har ett gäng med Australiska Terriers, Border Collies, Jämthundar och Finsk Spets.
När jag körde agillity, så hade jag Finska Lapphundar. Det passade dem som handen i handsken :)
Nu är det mer en hobby, än det var då och det är Aussierna som jag tränar lite med och det är en ypperlig liten ras för agillity. Fördelen med Aussie är att de INTE är lika skarpa som de flesta andra Terrierraserna :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat