seg 4åring

Joyride

Trådstartare
Jag har en 4 åring som är jätte seg när man rider på bannan. När man rider ut är han piggare mer egen motor vilken inte fins på banan.
Han är inte riden länge alls...min tanke är att rida ut så mycket som möjligt för att han skall bjuda på själv men känner ändå att jag i bland vill rida på banan för att komma åt han bättre och utbilda han bättre oxå.

Och när jag skriver seg så kan man skänkla massor utan att det händer typ något eller gå på med spö(främst på bog och lite backom sadel då han är väldigt känslig)

Några tips eller idér om hur man kan få mer bjudning på han?

Sv: seg 4åring

Gör saker som hästen tycker är roligt, om det inte går att får framåtbjudning på banan så rid ut tills den finns. Att sparka och använda spö kommer nog inte att bli bra i längden. Rid gärna ut med sällskap som draghjälp.

Lägg ut bommar på banan och kanske ett minihinder om den tycker att det är kul att hoppa. Överaska och gå på hindret och bommarna ibland. Galoppera fram lite utanför banan om det piggar upp hästen och kräv inte för mkt av den. Den är bara 4 år. Rid korta och roliga pass och kräv lite mer när du rider ut istället och har framåtbjudning.

För att han ska lyssna mer på sänkel oså, så är det viktigt att det är inte blir ett ständigt drivande, utan en skänkel, och då ska han lyssna, har du testat rida med sporrar, det kanske kan hjälpa lite, men se då till att det inte blir ngt hackande utan 1 tryck framåt.. Sen är det ju viktigt att få han att tycka det är kul, för att han ska bjuda frivilligt, du sa att han var piggare i skogen, antagligen för att han tkr det är roligare, försök få dressyrövningarna roligare, varva dem med en ökad galopp eller något som han gillar ;) Sen ibörjan kan du ju testa lägga fram lite bommar och dyl. för att det ska bli lite mer spännande för honom, man får jag tänka på att han är rel. ung än så allt i början ska vara kul och inte allt för ansträngande, så glöm inte att den mesta ridningen ändå kan va bra att göra i skogen, jag menar, vem har sagt att man inte kan rida dressyr där? Det gör jag alltid med min ungponny :D:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en...
Svar
19
· Visningar
4 795
Senast: Lager
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna