Sedering och transportering

moiran

Trådstartare
Vid veterinärbesiktning på kliniken ingår tandkontroll med sedering och munstege. Ni som vet, går sederingen ur fort så att hästen sedan kan transporteras en längre sträcka (sörlänningsperspektiv - tänk drygt 20 mil) utan att den far illa fysiskt/psykiskt av det?

Sv: Sedering och transportering

Måste hästen sederas för tandkoll? Min häst kollades med stege utan sedering, inga problem.

Men om hästen behöver sederas så brukar dom ge såpass lite att det går över 30-60 minuter och då är det sen inga problem att köra hem hästen. Finns ju dessutom hästar som behöver sederas för att kunna köras och dom jag träffat har inte fått några men av det. :)

Jag väntar tills pålle är stadig på foten, sen promenerar jag en god stund och sen åker vi. Mina sover i släpet ändå men det känns ju bra om de är nyktra ;)

Måste hästen sederas för tandkoll? Min häst kollades med stege utan sedering, inga problem.

Det verkar som det är praxis. Hästen har aldrig sederats hos oss tidigare, varken vid tandkontrol/-raspning eller andra situationer. Har aldrig funnits någon anledning.

Vi har sederat väldigt få hästar över huvud taget, och de få gånger det skett har det varit under "akuta" situationer som att lägga drän, sy sår och sådant. Då har hästarna varit så stressade av situationen att vet behövt lägga rätt mycket sedering för att den skulle få verkan (sederat "för sent", om ni förstår vad jag menar). Hästarna har då, som jag upplevt det, behövt flera timmar på sig att "nyktra till" och se fräscha ut och jag hade inte gärna transporterat den någonstans alls den dagen om det inte var akut eller så.

Då därför har jag liten, eller kanske ingen, erfarenhet av hur "normal" sedering fungerar... :o Jag kanske bara sjåpar mig :D

Antingen ger man antidot eller så nyktrar hästen till efter en timme eller så. Jag brukar låta den vila i väntboxen, sedan en promenad för att piggna till.

Jag skulle aldrig kolla munnen utan sedering. Även en tålig häst kan i nyktert tillstånd rycka till, och precis i munnen finns stora möjligheter att punktera kärl som inte ska gå hål på om man vill hålla hästen i livet. Jag kräver sedering.

Jag skulle aldrig kolla munnen utan sedering. Även en tålig häst kan i nyktert tillstånd rycka till, och precis i munnen finns stora möjligheter att punktera kärl som inte ska gå hål på om man vill hålla hästen i livet. Jag kräver sedering.

Men vid en vanlig kontroll har man väl inga verktyg i munnen på hästen som kan punktera några kärl?

Okej, ja det är väl kanske så på vissa ställen speciellt klinik kan jag tänka mig :)
Har heller aldrig behövt sedera vid tandkoll, dock sederades min pålle när vargtänder drogs ut i våras och han piggnade till ganska omgående. Det enda ä ju att dom inte får äta förrän dom är helt med igen. Men jag tror inte att dom ger så mycket vid tandkoll så det bör gå över av en stund i boxen och promenix. :)

Antingen ger man antidot eller så nyktrar hästen till efter en timme eller så. Jag brukar låta den vila i väntboxen, sedan en promenad för att piggna till.

Fast kolla munnen och kanske eventuellt raspa så sederar ju inte jag om det inte behövs. Det är ju inte riskfritt att sedera heller och iallafall jag vill inte göra det mer än vad som är nödvändigt för hästens psyke och säkerhet.

Ett val man gör. Efter att ha hört från veterinären vad som kan hända om raspen åker lite, lite fel - absolut sedering för min del. Krav.

Kl

Här utför ingen vet munhålekoller/tandfix utan sedering och det är en ren säkerhetsåtgärd oavsett om hästen skulle tåla det utan. Hästar är flyktdjur och oberäknerliga, som nämnt så kan de rycka eller kasta sig utan egentlig orsak och det kan få förödande konsekvenser om det vill sig illa med alla verktyg i munnen, veterinär och personer i närheten kan också skadas illa. Jag skulle aldrig gå med på utan sedering heller.

Jag har låtit hästen stå i väntboxen ca 1 timma för då har han varit tillräckligt klar i skallen för att kunna lastas och åka hem.

Beror på. Oftast väntar ett tag, ev promenerar utomhus en stund också så hästen vaknar till lite. Sedan tar jag bort höet vid hemfärd så de inte sätter i halsen om de fortfarande är sömniga. Koll utan sedering funkar men om det ska åtgärdas något så brukar de alltid få en liten shot.

Det är olika hur påverkade de blir och hur känsliga de är för lugnande, så jag skulle inte räkna med att transportera hästen direkt efteråt. Det kan gå bra och ni kan få vänta kvar på kliniken i fem timmar.

Tycker inte de behöver drogas för att bara TITTA in i munnen....

Beror på vilken veterinär man anlitar. Jag åker alltid till Torbjörn i Söderköping eller anlitar en veterinär utbildad hos honom och de sederar alltid. De menar att det är svårt att se ordentligt annars. Vi brukar vänta ca 2 hr och sedan åker vi. Resan hem har ca 2 hr.

Väntar man bara tills hästen är tillräckligt pigg och har kontroll på sina rörelser så är det ok att köra.

Har man en lite svårlastad häst kan man ta tillfället i akt och knuffa in hästen i släpet när den fortfarande är lite flumsig :p.
Men man får såklart vända att köra ändå tills hästen är ok.

Min erfarenhet är att seriösa veterinärer som gör ordentlig undersökningar vill ha hästen sederade. Den som bara bänder upp munnen och kör runt med raspen lite där det känns vasst och ojämnt klarar sig bra utan när det gäller lugna hästar.

Min erfarenhet också.

Framförallt brukar de som inte har tillstånd att sedera (icke-veterinärer som munvårdare) tala sig varma om nackdelarna med sedering. Eftersom de inte får ge sedering.

KL

Jag hade aldrig velat att nån ens försökte sig på munstege på min nuvarande pålla, det skulle kunna bli riktigt farligt.

Förra pållan brukade dåvarande "tandis" (dvs en sån usa-utbildad pryl) slänga munstege på, kolla i munnen och sen raspa utav bara h-e medan hästen backade runt och gjorde allt för att bli av med tandis. Efter en gång beslutade jag att inte någonsin låta nån häst råka ut för det!

Sedering för tandfix, ja tack! För alla inblandades säkerhet.

/Lavinia, med 8 månaders intervall på tandkollandet och alltid åtgärder pga överbett.

Min häst saknar nu en framtand pga att vi inte sederade,så i framtiden kommer vi aldrig kolla tänderna utan!

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 993
Senast: Bowman
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 915
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 860
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III