Sedering hos käftis?

Ponnytant

Trådstartare
Hej! Ska för första gången åka med ponny till tandläkare (inte på klinik). Är sedering standard eller ges det efter behov?

Sv: Sedering hos käftis?

Min tandläkare ger alla pållarna lugnande, kanske är olika från person till person, men för just denna tandläkare verkar det vara standard. :)

Min veterinär sederar om hästen verkar minsta orolig, hon bråkar inte med någon häst. I vårt stall sederades 3 av 4 hästar inför undersökning/behandling, den fjärde stod helt still och hade just inget att raspa heller.

Är din tandläkare veterinär i botten, brukar nog sedering vara vanligast. Men det är endast en veterinär som får sedera intravenöst, en vanlig tandläkare får endast använda orala medel.

Många vill ge sedering för säkerhets skull både för hästens och veterinärs skull. Kan nog bli jobbiga skador om hästen blir orolig i fel ögonblick.

Själv brukar jag få övertala veterinär (om det inte är ordinarie) att sedering inte behövs på min gamla häst då hon står som ett ljus vid tandraspning. Veterinär brukar titta skeptiskt på mig när jag envisas med att hon inte ska sederas men jag har haft henne så länge och låtit raspa henne så ofta (pga av hakar) så jag ger mig inte. Efteråt så säger många veterinärer att det är lite lättare att raspa en osederad häst (i alla fall min) då hon håller huvudet i optimalt läge och spjärnar emot precis lagom för att vet ska få en perfekt arbetsställning:)

Men är man osäker på hur hästen kommer att reagera är det nog bättre att ge lugnande

Senast ändrad:

En "vanlig" tandläkere får ente ens ha tillgång till orala sederingsmedael att använda på eget ansvar.'
PL

Skulle aldrig låta någon göra tänderna på mina hästar utan sedering. Därför anlitar jag bara veterinärer för ändamålet. Självutbildade tandläkare har ju inte rätt att sedera så dom brukar försöka övertyga hästägaren om att det inte behövs, vilket i mina ögon oftast blir rent djurplågeri.

Jaha, men om en häst accepterar raspandet utan sedering då? Är det fortfarande djurplågeri? Men ska en tand däremot avläsnas eller om hästen ska genomgå annan operation så håller jag med om att sedering är obligatoriskt, likaså bedövning. Min häst står som ett ljus vid raspning, behöver inte heller använda munspegel.

Munspegel?

En ordentlig undersökning aw häatens munhåla utförs alltid med full insyn = munspekulum/munstege (EJ rulle el annan skit!!), bra ljus som riktas in i munhålan, sonder och spegel för att kunna undersöka tuggytor och inspektera "bakom" tänderna. Detta görs inte på en osederad häst.

Naturligtwis kan man göra enklare kontroller där man öht inte bryr sig om att undersöka tandradernas utsida eller sonda för karies och frakturer på en osederad häst som hela tiden matar med tungan och rör på huwudet - wilket äwen en "snäll" häst gör. Man kan ju också raspa tänder utan att öht anwända spekulum, men då är man en kwacksalware som inte känner till nya rön och undersökningsmetoder och då bör man ta betalt därefter (=knappt alls) och upplysa hästägaren om att man bara rutinraspat i blindo utan att ha en aning om hur det ser ut i hästens mun.

Sederad häst är för mig ett måste för att göra ett bra jobb. En tjatig hästägare som står och gnölar om att slippa sedera hästen känns för mig bara dumsnål och irriterande. Wad är det de will ha då eg?

Tandläkaren som tidigare fixat min hästs tänder, satte på hästen munstege. Sedan tog tag i hästen med ena handen, höll sin maskin i andra handen och sa "Brum brum!" och sedan stoppade han in maskinen i munnen och slipade snabbt ner det som behövdes. De hästar jag sett honom hantera, har knappt rört en muskel. De få som blev lite oroliga, sjöng han vaggvisor för. (Självklart så högt att han nästan överröstade maskinens brummande.) :D

Jag har haft olika som fixat min pålle och ingen har behövt sedera. Han har stått en timme utan sedering och bråkade inte ett dugg.
Maken till snäll och tålig häst var svårt att hitta, var kommentaren.

Precis så kan man göra om man snabbt will slipa ner en tand som man bestämt sig för ska korrigeras. Man kan också banka hästen i pannan, bremsa, eller ta mer folk till hjälp som hänger i grimman så att hästen, som har arslet inkört i ett hörn, inte kan resa sig. Det kan jag också göra.

Däremot är det beswärligt att genomföra en korrekt diagnosticering på osederad häst. För mig är tandwård på häst så mkt mer finlir är brum-brum. Om jag ställde mig och skrålade wyschan lull så tror jag faktiskt att folk hade börjat ifrågasätta legitimationen. :D Precis som folk borde ifrågasätta att folk utan utbildning får köra maskininstrument i lewande wäwnad. Om hästen rycker till just under brumbrummet - wad tror du händer då?

Sedan finns det undantag; har hästen ett till synes korrekt bett, är i den åldern då det inte sker så mkt i munnen och hästägaren säger att hästen inte har några beswär öht - då kan man pruta på undersökningen, i samråd med hästägaren förstås, och nöja sig med en enklare undersökning.

Men att köra maskinwerktyg, plocka ut tandkappor mm på osederad häst, må så wara under en ljudlig waggwisa - är det werkligen förenligt med god sed?

Att låta en häst stå med munstege i 1 h är sannerligen inte lege artis, ens sederad!!! :eek: Eller ni kanske inte anwände sådan?

Vi försöker alltid slippa sedering när det gäller min häst, vad det än gäller, av den enkla anledningen att han blir rent ut sagt livsfarlig när man försöker ge honom en spruta. Han behöver lugnande innan man kan ge lugnande, så att säga... Har fått utskrivet något man kan ge i maten för att lugna honom lite, men det blir fortfarande panik så fort vet. kommer i närheten av halsen. Han är gudomligt snäll när vet. är och pillar i munnen, står och halvsover med huvudet på min axel. Om det är något vet. inte kan åtgärda på 'fältet' får vi åka in till kliniken, där det krävs mycket folk och bra yta så att varken häst eller människa blir skadad. När vi är inne på kliniken brukar vi passa på att kolla tänderna när han ändå är där, sist gick vi direkt från röntgen till tandläkaren, hästen ranglade fram i korridoren men då slapp han bli sprutad två gånger iaf.

Tandläkaren kommer till veterinären 1 gång varannan månad och man tar sig dit. Har synkat detta med årets vaccineringar.

Förutsätter alltså att sedering är "standard" och att man inte behöver ringa om be om det i förväg............? Ringer nog och kollar i alla fall - men nu vet jag iaf vad ni har för erfarenheter. Tackar!

Skulle aldrig låta någon göra tänderna på mina hästar utan sedering. Därför anlitar jag bara veterinärer för ändamålet. Självutbildade tandläkare har ju inte rätt att sedera så dom brukar försöka övertyga hästägaren om att det inte behövs, vilket i mina ögon oftast blir rent djurplågeri.

Seriösa tandläkare ser till att samarbeta med en veterinär som kan ge sedering.

Att låta en häst stå med munstege i 1 h är sannerligen inte lege artis, ens sederad!!! :eek: Eller ni kanske inte anwände sådan?

Jo det tror jag , men jag minns inte det var flera år sen. Han stod ju inte och gapade en timme i sträck, han fick nog stänga munnen för det var olika saker som behandlades.

Nyligen hade jag en veterinär som får sedera och hon tyckte det var helt onödigt på en kolugn häst som hon känner sen många år.

Det är olika. Är hästen lugn så är det inte säkert att det behövs. Men de flesta väljer nog att sedera. Jag har varit hos vet som vägrade undersöka utan att sedera hästen. Detta var en ponny som var 9 år. Kollad VARJE år och aldrig haft sedering... Det slutade med att de gav henne för mycket och hon kollapsade i spiltan.... Och ja jag var fly förbannad och kallade dem inkompetenta idioter!!!! en vanlig tand undersökning som skulle gått på rutin tog ca 3 timmar pga att de gav henne "för mycket"...

Tror detta är ganska sällsynt. Men jag är mycket försiktig när det gäller sedering!

Alltså, detta werkar tålas att upprepas, äwen om jag snart skriwit warannat inlägg i tråden:

Om man ska undersöka en hästs munhåla så som weterinärer lär sig att göra på widareutbildningarna inom tandwård - mao noggrant!! - kräws sedering. Det beror inte på att alla hästar håller på att flyga i taket, men många upplewer ändå undersökningen som obehaglig. Detta gör att de wänder och wrider på huwudet, inte wåldsamt, men tillräckligt för att du t e inte ska kunna inspektera tuggytan på M1 med spegel och riktigt bra, riktat ljus - hästen rör sig ett par cm hit och dit, höjer huwudet lite, sänker huwudet och - flubbar med tungan som en wilde för att mota ut obehaget. Tror ni att en tandläkare hade arbetat under de förhållandena (en human alltså)?

Widare kräws det en stark medhjälpare som håller hästens huwud i en bra position (om man, återigen, werkligen ska göra en riktig munhåleundersökning). En sederad häst kan man lätt placera huwudet på på en speciell "hållare" eller bommen i twångsspiltan eller liknande. Sparar ryggar.

Att säga att weterinären bör göra undersökningen på en osederad häst är liksom som att... säga till frisören att håret sannerligen inte behöwer twättas eller blötas före klippning. Eller till målaren att man minsann inte behöwer twätta huset före målning. Eller till sotare att man wisst det kan klättra upp på taket wia klätterträdet utanför och att han därför inte får anwända stege.

Det går, men det blir swårare och arbetet blir inte alls lika bra.

Om man jämför antalet hästar som blir allwarligt eller permanent skadade aw en sedering med det antal som får tänderna förstörda aw behandlingar grundade på felaktiga diagnoser eller får bestående skador pga missade foderinpackningar på kindsidan aw garnityret mm så känns det rent ut sagt löjligt att anföra att sedering skulle wara skadligt. För att inte nämna det antal som med den där maskinslipen i mun får 2 mm tand för mkt bortslipad med en pulpit till följd.

Nog från mig.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 423
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar