second hand butik, lite ideer tack!

lovehorses

Trådstartare
Hoppas detta är på rätt tråd!

Jag har nyligen startat en affär där jag säljer begagnade rid och sport utrustning.Har fått in mest häst/ryttarsaker.
Men kännar inte så himla bra på detta blir väl lite småsummor nu och då som kommer in men hur ska det räcka till hyran?!

Jag har själv lite ideer hur jag ska kunna utveckla detta senare... men skulle vilja få lite mera som man kanske kan göra nu och inte kostar en förmögenhet...

Ni som har/haft liknande butik hur gjorde ni? kom gärna med ideer!!!:banana:

Jag skulle gärna vilja fortsätta med denna affär jag har fått mycket positiva kommenatarer om att äntligen kommer en sådan butik. Men samtidigt är det sommar och många har semester och ligger hellre på stranden än sitter inne och grejar...vilket är helt förståligt. Men jag kan inte fortsätta om jag bara tjänar ett tiotals euro per dag.....

Sv: second hand butik, lite ideer tack!

Gjorde du inte en kalkyl innan du startade? Hur såg den ut?
Det tar ju normalt sett ganska lång tid innan en ny affär har blivit inkörd hos kunderna och ännu längre innan den går med vinst.
Kanske kan du starta en internetbutik också? Blanda nytt och begagnat? Gå en sadelutprovarkurs så att du kan hjälpa kunderna att prova ut sadlar? Både nya och begagnade.

Ett sätt är att anordna en temakväll, nån som håller en liten föreläsning och så bjuder du på kaffe och nån kaka. Då får folk upp ögonen för att du finns.

Ex på personer man kan bjuda in.

Om du även säljer foder så kan du anordna en liten foderkurs med de som du köper utav. Kanske bjuda in en sadelprovare och ha en kväll där ni får lära er lite mer om utrustning och sadlar. En hovslagare eller veterinär kanske skulle kunna tänka sig att hålla ett föredrag om hovar/hästhälsa. En djurskyddsrepresentant kan berätta lite om regler kring hästhållning. Finns ju många du skulle kunna samarbeta med för att ni båda ska kunna träffa fler kunder.

Tack för ideerna, gärna fler!
Visst har jag gjort kalkyl och vet att det alltid är lite trögstartat.Men vill ha ideer ändå för att få till något som ingen annan affär har!!!:D
Tema dagar har jag funderat på så det är att hitta på något smart och samla ihop lite folk....
:banana:

Tack för ideerna, gärna fler!
Visst har jag gjort kalkyl och vet att det alltid är lite trögstartat.Men vill ha ideer ändå för att få till något som ingen annan affär har!!!:D
Tema dagar har jag funderat på så det är att hitta på något smart och samla ihop lite folk....
:banana:

Jag tror att det är svårt att få det att gå ihop bara på begagnad utrustning. Även om du tar in andra sportsaker än hästrelaterat.

Över huvud taget är det väldigt svårt att få hästsportsbutiker att löna sig. Det finns tex så många nätbaserade företag som pressar priserna. ( Jag hade själv ridsportsaffär för ca tio år sedan, vi höll på i tre år men valde sedan att avveckla pga av väldigt dålig lönsamhet- inget kul att jobba gratis).

Vi hade även begagnatförmedling där folk kunde lämna in saker och så sålde vi på provision. men det gav kanske ett par tre tusenlappar om året och var väldigt omständigt att administrera.

Mitt tips är att kombinera med hästrelaterade presentartiklar- gärna hantverk då öppnar man ju upp ytterligare en kundkrets. Det är ju så att om morfar Olle ska köpa en present till banbarnet Karin som är hästtokig och har en egen ponny så vet han ju inte vilken storlek ponnyn har på tex grimmor och träns- eller lilla Karins ridbyxestorlek.

Då kan det bli en enkel lösning för morfar att köpa tex en vacker vägghängare med hästmotiv där lilla Karin kan hänga sina kläder eller varför inte sina halsband?

Ofta kan man komma överens med lokala hantverkare att de lämnar in sina saker till butiken och så får de betalt allt eftersom sakerna säljes. Dvs liknande system som med begagnade saker.

En kundkrets som kan vara intressant på Åland borde väl vara turister sommartid? Kanske läge att ordna en hörna i butiken med lokalt producerade souvenirer, vykort etc, Om det är ett flöde av turister på trakten kanske ha glassförsäljning? Till glassförsäljning av färdigförpackad glass behövs det ju bara en tillgänglig frys!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka