Sebasil= FÖrbjudet PÅ HÄst???

J

jessy77

hej ingen av mina två vetrinärer vill skriva ut sebasil mot fotskabb på häst dom säger att de blivit förbjudet till hästar..är de så..??:confused: Vad gör man då alla verkar säga här att de är de enda som Verkligen fungerar!!:crazy:

Sv: Sebasil= FÖrbjudet PÅ HÄst???

Det skulle väl vara nått helt nytt isåfall? :confused: Vet massor med folk som fått sebacil till sina hästar...

Konstigt! Vet inte om det är förbjudet, men det är inte till hästar enligt Fass, utan till svin, får och hund. Kanske därför. Vet. som du har pratat med kanske inte vet att detta är mest effektivt mot fotskabb. Tex. alla shire uppfödaren använder Sebacil. Min det finns risk om hästen har mycket sår att det svider. Gjorde på min shire, men hon blev jättebra efter Sebacilbehandling 2 x.

Grejen är väl det att det inte är prövat på häst, därför får de inte skriva ut det till häst.

Få det utskrivet på hund i stället.

//E

Jag fick min utskriven på "djur" för djurbehandling tror jag... :angel:

TS - om du inte lyckas kan det gå att behandla skabbeländet med Frontline (finns receptfritt för hund på apoteket) tillsammans med switch pour on. Kommer bara inte ihåg var jag läste om den behandlingen och den blir mycket dyrare än med sebacilen.

Föreslår att du letar reda på allt som finns på nätet om skabb - tror att du kan söka på fotskabb hos hästar och chorioptes bovis/equi för att få fram info. Skriv ut det du hittar och ta med till veterinären. De veterinärer jag träffat på har tyvärr inte kunnat så mycket om just dessa problem utan bara trott att hästen har mugg.

Sebacil är de som får bukt på fotskabben och de ska en Veterinär skriva ut, så be å få det och förklara då att alla som föder upp Shirehästar använder sådant!! :smirk:

Nån som vet om det är okej att använda på dräktiga ston?! För hund står det att det inte ska användas i sista dräktighetsveckan, o då ska det väl inte vara farligt att använda på dräktigt sto eller?!

Har ingen aning - kan väl vara värt att ringa veterinär innan du behandlar tycker jag. Jag skulle då inte våga chansa annars.

Man kna köpa Eprinex (för nöt) på apoteket receptfritt och lägga på som en sträng över ryggen och även i hovskägget.
Personligen så tycker jag eprinexen fungerar bättre än sebacilen.Men har inte hört ngn veterinär neka att skriva ut sebacil till våra hovskäggsprydda hästar.

Min vet vägrade skriva ut sebacil, o sade bara frontline hela tiden.. Fick då tipset om Eprinex, så nu behandlar jag med det. Hoppas att det blir bra!

Jag har läst att om det vill sig illa kan man få en reaktion på hästen, typ att man förlamar andningen på dem eftersom Sebacil är ganska giftigt.

Och att man får behandla på egen risk samt att det finns någon veterinär att få tag i snabbt om det vill sig illa.

Jag har behandlat min förra vintern (utomhus då) och det skvätte rätt bra eftersom han inte stod särskilt stilla, förmodligen för att det sved kan jag tänka.
Fick några skvätt i ögonen då och det var INTE skönt!

Men alternativ behandling står ju att läsa på t ex Svenska Tinkersällskapets hemsida.

hej ingen av mina två vetrinärer vill skriva ut sebasil mot fotskabb på häst dom säger att de blivit förbjudet till hästar..är de så..??:confused: Vad gör man då alla verkar säga här att de är de enda som Verkligen fungerar!!:crazy:

Fick det utskrivet idag till min lilla shettis, så förbjudet är det inte...Och ja, det är supereffektivt...310 kr för en liten flaska, men den håller länge;)

Jag fick sebacil utskrivet när mina shettisar en vinter fick ohyra i pälsen

Det är fullt tillåtet att skriva ut till häst ffa som det inte finns några preparat som är registrerade mot ohyra på häst.
PL

*knapplån*
Tror det har med att det inte finns några studier som kan ligga till grund för slaktkarenstid, men om du noterar i ditt hästpass att hästen inte skall användas för livsmedelsproduktion så kommer du runt det probemet! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit