Se skillnad på lilla och stora blodmasken via blodprov?

95johsv

Trådstartare
Går det? Om man kollat hästens maskstatus via blodprov, och man ser att den har skyhöga värden på blodmask. Kan man se om det är lilla eller stora blodmasken? Visst är det bara ägg till blodmasken som kommer ut, inte vuxna djur? Dvs de kan inte ta sig runt utanför hagen/bajshögen de skets ut i sas?

Är lite orolig eftersom det har kommit en ny häst till stallet. Den var på skara för koll, fodervärden har inte skött hästen. Där kollade de maskstatus, och igår fick ägaren veta att det ABSOLUT INTE fick gå någon häst i den hagen hennes häst gått i pga de skyhöga värdena på blodmask. Hon fick dock inte veta om det var stora eller lilla, eller hur mycket skyhögt är. Hon ska försöka få reda på mer idag, men jag känner jag vill veta lite mer. Har inte fokuserat på blodmasken innan.

Min häst har redan tarmproblem och behöver verkligen inte stora blodmasken på de problem han redan har.

Så snälla bukare, hjälp! Hur är det? :bow:

Sv: Se skillnad på lilla och stora blodmasken via blodprov?

Men, har de tagit blodprov för att kolla blodmasken? Vad är det för prov och hur avgör de om det är mycket eller lite? Jättenyfiken!

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit och det går inte att skilja dess ägg från stora blodmaskens utan man får göra en odling. Det finns en teknik med DNA som kan urskilja stora blodmasken men hur tillgänglig den är vet jag inte.

Blodprov är annars bandmask man kollar.

Är hästen ny och har höga värden blodmask och avmaskas så är det ju bara att mocka ur hagen så är det lugnt sen. Och vad räknar de som skyhöga värden?

Det känns som något rejält upphausat. Lite mer verklighetsförankrad faktabaserad information skulle hjälpa till att lugna folk.

Precis! Det infon jag har skrivit ut är den infon ägaren fick via telefon. Hon ringde Skara nämligen för att höra hur det gick med provet och de hade inte tid att prata med henne utan personalen i receptionen fick förmedla. Jag vet tyvärr inte mer, men ville ändå fråga på det jag visste.

Att man måste odla för att se via träckprov det visste jag, men jag tänkte ifall att det var annorlunda via blodprov. Har aldrig hört talas om blodprov för koll av blodmask. Har bara gjort blodprov för bandmask.

Problemet är att ägaren tolkade det som att iom det var så höga värden att det kunde smitta mellan boxar, och mellan hagar. Hästen går själv just nu i en egen hage men den angränsar precis till andra hagar och andra hästar och blev nervös att det smittat emellan. Vissa masksorter har ju mellanvärdar, eller att masken kan ta sig via gräs till nya djur (eller är det sista inte för häst?).

Skara får när det är träckprov inte tillbaka extakt antal, utan bara låg, mellan, hög och "out of bounds".

Det kan ju vara bandmask då, att hon missuppfattat. Bandmasken har ju en mellanvärd i ett gräskvalster. Det är ju bara att avmaska så slipper man den smittan, och mocka förstås. Det går ju inte på nån dag för att all mark ska bli nersmittad.

Hoppas att jag får veta mer idag. Lite fundersam är man ju.

Men kan blodmask ta sig någonstans? Som bandmask kan? Har för mig att äggen torkar ut och dör om de inte hamnar inne i träckhögen?

Även blodmasken kan vandra (bara den stora dock! Finns en stor och en liten) och blodprov tas ju för att hitta antikroppar mot blodmasken vilket kan vara en säkrare metod än att detektera ägg eftersom äggutskiljningen inte är konstant (hästen kan alltså ha mask utan att utsöndra maskägg i träcken)

Hur vandrar den stora? Finns det någonstans man kan läsa mer?

Det var inte blodprov, det var träckprov. Utan odling.

Och hästen är avmaskad redan så det går ju inte att ta reda på nu :(

Hur vandrar den stora? Finns det någonstans man kan läsa mer?

Jodå, klart att det finns fakta om den. Är väl kanske itne så gott om svensk litteratur i ämnet, men internet är ju ett helt bibliotek så där kan du ju söka. Kan vara svårt med "stora blodmasken" då, använd istället det latinska "Strongylus vulgaris" finns ju en mask som heter nästan likadant "Strongylus ***nånting" (rå inte med att stava till den), men stöter du på det så är det lilla blodmasken och således inte intressant (den vandrar itne heller).

Hur den vandrar? Det vi fick lära oss är att den vandrar kring kärlen i tarmen och vandrar upp till själva krösroten (vet inte om det säger dig något hur det ser ut i hästen, men söker du på ämnet kan du säkert hitta bilder också) och tillbaka igen.

Tack!

Missförstod dig dock, trodde den kunde vandra utanför hästen och det var det som menades. Dvs infektera ett större område än själva träckhögen.

Har sökt lite mer och läst dina länkar, och som jag förstod det kan den ta sig korta sträckor, dvs någon/några dm. Men det står inte i klartext. Vet du eller någon annan?

Att jag ska vara så kass på att söka!

Larverna som kläcks ur äggen är så pyttesmå att det får plats måååånga i en liten vattendroppe (kanske du sett bilden från nån reklambroschyr, läcker bild!). Hur långt tror du de tar sig när de är så små? Och varför liksom? Vad tjänar de på att trötta ut sig när det enda de behöver göra är att ta sig upp på ett grässtrå för att bli uppätna.

Ojdå ;) Nej, de är inteanför hästen, jag emnade vandra runt i kroppen :p Det kan ju bandmasken också göra, den vandrar dessutom mer än vulgaris, men är ändå, oftast, ofarlig, men man misstänker att den kan ge kolik/tarmvred/invaginationer osv.

Asså, vulgaris, de vandrar upp så långt som till krösroten i vissa fall, och dit är det ju längre än ett par dm. Men vet inte om du tycker att det spelar ngåon roll? Vad jag förstår har din häst tarmproblem och du är rädd om honom och kanske orolig för att vulgaris kan ställa till problem. Och om det är det som är din fråga så är väl vulgaris en av de "farligaste", vandringen den gör kan vara mycket skadlig (även om det i meter inte är lika lång vandring som bandmasken) eftersom det kan resultera i blödningar som kan orsaka svåra kolikfall.

Men ni ska vara glada att ni upptäckte masken hos den nya hsäten och jag är övertygad om att det kommer gå bra det här :)

Tack!
Har sökt lite mer och läst dina länkar, och som jag förstod det kan den ta sig korta sträckor, dvs någon/några dm. Men det står inte i klartext. Vet du eller någon annan?

Ursäkta, nu missförstod nog jag dig, IGEN. Du menar fortfarande utanför hästen såklart? :crazy:
Ska kolla lite fusklappar om det... Hästarna infekteras genom att få i sig larver av vulgaris, inte ägg, och larver kan ju krypa, så de sprider sig nog över hela betet. De kan dessutom ta snålskjuts av regnvatten och liknande.

Nej tyvärr har inte sett den bilden.

Ok upp på närmsta grässtrå är det som gäller. Är / var lite orolig för smitta mellan hagar nämligen...

Intressant! Är intresserad av både och faktiskt :)

Från början var det mest utanför, men nu har ni väkt mitt intresse. Har också förstått det som att stora blodmasken ställer till med mer problem när den vandrar omkring i hästen än bandmask. Och med tanke på hur min häst mår idag (tagit drygt tre år att få ordning på honom och det är inte bra än, bara bättre) så är jag rent ut sagt livrädd för stora blodmasken!

Ja, det förstår jag att du är. Men det var ju enorm tur att ni upptäckte det här nu! Fortsätt ha koll så kommer det nog gå bra ska du se. Det värsta med de där rackarna är ju att de övervintrar på betet. Men de är inte infektiösa under vintertiden.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
880
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·
Hästvård Fick igår veta att mina två hästar och min kompis två hästar som går i samma lösdrift som mina har fått positivt odlingssvar på stora...
2
Svar
23
· Visningar
4 606
Senast: FJ_
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka