Sv: Se på kroppen, vinklar och förutsättningar
Ska kludda lite vinklar och grejer en annan dag men angående träning - jag skulle vilja se henne med en finare balans i över och underlinje.
Jag upplever henne på båda bilderna som lite "typisk" för vissa travhästar. Det känns som om där finns en kamp mellan ryggmuskler och bukmuskulatur - uppdragen buk och samtidigt urholkad rygg. Magen (underlinjen) kortar av sej samtidigt som ryggen (överlinjen) försöker korta av sej. Det känns som om den står med konstant låst korsled - tänk ungefär som svävmomentet i trav, där hästen stabiliserar upp hela mellangärdet och blir ganska "stilla" i rörelse "fram och tillbaka". Jag tycker ofta det känns som om travhästarna har "fastnat" i den fasen hela tiden?! (obs, vissa travhästar)
Jag tänker att de stora muskelgrupperna som egentligen är rörelse-muskler, har tagit på sej ett statiskt hållningsjobb - som egentligen de mindre hållningsmusklerna ska sköta??
Kan man få den balansen, att de mindre hållningsmusklerna (till exmepel multifidus) sköter sitt jobb och stabiliserar och skapar hållning - så kan också de större rörelsemusklerna just få arbeta på det sätt de är tänkta för, dynamiskt jobb.
Hur andas en sådan här häst? Jag upplever det som att den häst som har en "kamp" mellan över & underlinje får väldigt ytlig och stötig andning.
När den hästen kommer "till hållning", låter långa ryggmuskeln slappna av och sträckas och andningsmusklerna äntligen får plats att arbeta, bröstkorgen kan vidgas, så ändras andningen radikalt (jo, oftast börjar ju hästen frusta och pusta också).
Nu var hon inte det mest extrema exemplet men jag tycker ändå att det är rätt tydligt även på henne, för mej i alla fall.
Fast jag tycker det är en trevlig häst i grund och botten!