Se på kroppen, vinklar och förutsättningar

R

Rikkan

Kom gärna med synpunkter på det ni ser.
Vad kan bli "bättre" med hjälp av träning och utfodring?
Vad är denna hästens svaga punkter?

daloma1.jpg

:bow:

Sv: Se på kroppen, vinklar och förutsättningar

Min första tanke är "Oj, att hon inte ramlar framåt".
Sen ger ju det sina saker, fast inte så mycket som man kanske hade väntat. Ofta brukar ju underhalsen titta ut när de står så mycket under sig fram, men den är ju rätt buren ändå. Kanske det beror på hennes lilla/korta bog? Triceps som alltid stor när de står under sig så.

Unghäst?

Tycker hon ser rätt fin ut över länd och kors, men lite tunn i knästräckarna.

Vet inte exakt hur gammal hon är på bilden max 4.
Men du ska få se på en bild till...;)

Daloma2.jpg

Hon står i uppförsbacke på den första bilden...

min tanke oxå att det måste va en unghäst, skulle önska lite mer massa på rumpa o lår o lite på halsens översida

Oh, där ser hon uppdragen ut i buken. Inte så trevlig länd och kors där.

Bogen väldigt "Liten" som sagt, passar inte med bakdelen. Hmm, vet inte hur jag ska förklara. Tar bilden och fixar med lite:

hast.jpg

Om du tar bogen som en del, buken som en del och baken som en del. Då är bogen mycket mindre, de ska vara lika stora/långa. Om du förstår? Sen exakt vad det ger för problem har jag inte kommit underfund med riktigt än :p , men det ger inte ett harmoniskt intryck när de är olika stora.
Känns som om humerus inte passar ihop med scapula?

Jag är på intet sätt duktig på det här men tänkte ungefär samma som Psychogrrl att den har väldigt liten bog. OCh att den på sista bilden ser väldigt kantig ut.

Sen tycker jag även att den har väldigt raka haser. Det har min ena häst och hon har en tendens att släpa bakbenen efter sig och bli framtung. Fast det framtunga kan ha med hennes övriga kroppsbyggnad att göra. Hon har liksom svårt att få med baken ordentligt. Men det behöver ju inte betyda att alla rakhasiga hästar har samma problem.

Svarar alla:
Jag skulle själv önska mer massa överlag. På denna bilden så tycker jag att bogen är stupande. Det meför ju att kotorna blir mer anlitade eftersom sviken bli mindre.
Upplever hennes kors som relativt kort och även det stupande, men bilder kan ljuga lite.
Men det omdömme hon fick på utställning i maj var följande (intressant att läsa):

rasetype og preg:
knapt middelstor hoppe. god type 8 poeng

kroppsbygning og muskulatur:
god frampart, pent hode og hals. avskytende kryss. bra kroppsbygning 7 poeng

beinkvalitet og beinstilling: tåvid vf. ellers gode bein. 8 poeng.

bevegelser: noen trange, middels lange og lette bevegelser 7 poeng

helhet eksteriør: 7 poeng

lynne eksteriør dommer: 9 poeng

samlet vurdering:
hoppe med god frampart, avskytende kryss og bra
bevegelser.
uten egenprestasjoner. 6 poeng (egenprestasjoner teller 70% på utstilling for travere)

Jag håller inte med er, tycker den är trevligt vinklad och inga större fel i exteriören.
Lejonelle

Jaha där ser man, var inte helt ute och cyklade alltså :)
Lejonelle

Visst är det lite intressant?
Men om du skulle ta det ett steg vidare, vad tycker du ser ut att vara den svaga länken?

Det beror ju på hästens användningsområde. Om man vill ha sluttande bog eller inte, lite eller mycket vinklar. Hästens största exteriöra bekymmer, baserat på bara mitt första intryck enligt bilderna, är ett svårt sadelläge, långt bak, pga hög manke och sluttande bog. Detta kan möjligen bli ett problem. Sen kan den ju vara krokhasig och parallellförskjuten utan att jag kan se det från sidan :) Hur hasen är vinklad ser jag inte så jättebra pga svansen på bilderna och kotornas vinklar är också svåra då hon står på sluttande underlag på första bilden och den andra är så suddig att det inte syns hur hon är verkad. Men jag tycker det ser OK ut.

Lejonelle

Hej!

Jag ser följande; en häst som märkbart avlastar trakterna pga smärta. Högst troligt pga för höga hörnstöd som kör upp i hoven och trycker på området under strålbenet, den har också höga trakter vilket automatiskt innebär att den måste kompensera det "slack" som blir i djupa böjsenan med att räta ut bogleden och böja armbågsleden. Därav förklaringen till hästens förstorade triceps muskler och branta bog.

Man ser också tydligt på bild två att hästen försöker avlasta sin "dåliga" framdel genom att ställa under sej kraftigt bak. Borde ha problem med muskulaturen i kroppen överlag med denna kraftigt onaturliga benställning och säkerligen kommer detta bli bara värre och värre om inte grundorsaken tas bort, nämligen för höga trakter och alltså säkert också för höga hörnstöd (mkt smärtsamt).

Hästen kommer troligtvis behöva hjälp med att släppa på alla spänningar den jobbat upp. Ser inget större fel i exteriören, utan en häst med smärta som avlastar sej så att den ser konstig ut!

Lycka till!

Jag skulle aldrig uttala mig om en bild.. Först när jag får se hästen i verkligheten och i rörelse som jag kan bilda mig en uppfattning.

Det är här är inte verkligheten....utan bara en övning i vad man ser på en bild. Alla ser olika. Och det är just det som gör det hela intressant.
Detta är inget som jag på något sätt kommer att ta fasta på och använda mig av, eftersom jag inte äger hästen. ;)

Ska kludda lite vinklar och grejer en annan dag men angående träning - jag skulle vilja se henne med en finare balans i över och underlinje.

Jag upplever henne på båda bilderna som lite "typisk" för vissa travhästar. Det känns som om där finns en kamp mellan ryggmuskler och bukmuskulatur - uppdragen buk och samtidigt urholkad rygg. Magen (underlinjen) kortar av sej samtidigt som ryggen (överlinjen) försöker korta av sej. Det känns som om den står med konstant låst korsled - tänk ungefär som svävmomentet i trav, där hästen stabiliserar upp hela mellangärdet och blir ganska "stilla" i rörelse "fram och tillbaka". Jag tycker ofta det känns som om travhästarna har "fastnat" i den fasen hela tiden?! (obs, vissa travhästar)

Jag tänker att de stora muskelgrupperna som egentligen är rörelse-muskler, har tagit på sej ett statiskt hållningsjobb - som egentligen de mindre hållningsmusklerna ska sköta??
Kan man få den balansen, att de mindre hållningsmusklerna (till exmepel multifidus) sköter sitt jobb och stabiliserar och skapar hållning - så kan också de större rörelsemusklerna just få arbeta på det sätt de är tänkta för, dynamiskt jobb.

Hur andas en sådan här häst? Jag upplever det som att den häst som har en "kamp" mellan över & underlinje får väldigt ytlig och stötig andning.
När den hästen kommer "till hållning", låter långa ryggmuskeln slappna av och sträckas och andningsmusklerna äntligen får plats att arbeta, bröstkorgen kan vidgas, så ändras andningen radikalt (jo, oftast börjar ju hästen frusta och pusta också).

Nu var hon inte det mest extrema exemplet men jag tycker ändå att det är rätt tydligt även på henne, för mej i alla fall.

Fast jag tycker det är en trevlig häst i grund och botten!

Om du tar bogen som en del, buken som en del och baken som en del. Då är bogen mycket mindre, de ska vara lika stora/långa. Om du förstår? Sen exakt vad det ger för problem har jag inte kommit underfund med riktigt än :p , men det ger inte ett harmoniskt intryck när de är olika stora.

Vet inte men jag tycker att du har kapat av en hel del bog på henne med dina linjer, kanske det som gör att måtten inte stämmer så bra...
Men hon är ganska lätt i typen och ser väldigt gracil ut tycker jag. Men en bild på en häst är svår att ta så den visar hur hästen verkligen ser ut..

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 922
Senast: fio
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 767
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka