Se hit ni som rider travare

Sv: Se hit ni som rider travare

Tackar tackar för tipsen.
Tintilar.. det var precis så jag tänkte från början att jag skulle göra, skönt att veta att jag inte var helt ute och cyklade.
Nu blir det bara till att träna och träna och träna....

Jag tycker att vid inlärning kan det vara en nackdel att bryta av för tidigt, det blir liksom en "avprogrammering" av galoppskänkeln om man har otur, speciellt om hästen tycker att det är svårt. Har tom stått och sett en (ansedd) ridlärare avprogrammera en ponny galoppen när hon bröt av den hela tiden för att den fattade fel galopp på volten när hon tömkörde. Hon var inte arg, hon bara bröt av den varje gång. Det tog bara en liten stund, så toktravade den istället för att fatta galopp.

Om man har ett väl etablerat språk med hästen kanske det går bra, men det kan vara bra att vara medveten om risken...

jag har läst alla svaren du fått. en del bra en del mindre bra.

ingen travare är lik den andra får man börja med att säga då...
har du en mycket travsäker typ så är det ej att rekomendera att springa in i galoppen utan försöka få den att ta den genom att hoppa ett hinder i ett hörn eller bara försöka ur ett hörn. ev. testa ute.
min kille är inte travsäker men har svårt att hålla den och då får man INTE bryta av utan låta hästen hålla den ett bra tag och bara ge den en massa tygel. när den sen 'finner' takten lite(det känns) kan man plocka ihop den lite. hjälpa den genom att hålla om ordentligt i yttertygel.
en travare som har lätt för galoppen och behöver lära sig fattningen kan man däremot jobba genom att fatta om ofta.
jag rekomenderar inte galoppjobb förrän hästen kan gå i någorlunda form i skritt och trav på volt.

lycka till!

Lena_B skrev:
Missförstår vi inte varandra? Det var ju frågan om att rida hästar som INTE rörde sig i balans! Tror du att det då är samma risk med skritt eller "lufstrav" som med "nytt hastighetsrekord på bogarna"?
På en häst som INTE rör sig taktmässigt och i bra balans, utan bromsar rörelsen framåt med frambenen, så spelar hastigheten naturligtvis roll!

Däremot så har Tacitus rätt i att NÄR hästen går i balans, bär sig bra på bakdelen och rullar på i jämnt tempo så bör inte belastningen på frambenen ändras nämnvärt med högre tempo. Men det var ju inte det frågan gällde ;)

Gelsomina skrev:
Hej!

Har precis tagit över ett varmblodssto som inte kan särskilt mycket än. Skulle gärna vilja ha lite tips på hur ni andra ha gjort för att lära era travare att galoppskänkel betyder galopp och inte "trava så fort jag kan"[/QUOTE

Var konsekvent och beröm.
Ta det lugnt och slappna av, det viktigaste är inte att det blir en perfekt galoppfattning, det kan ni fila på så småningom. Ett tips är att om ni rider ut och ni har fått galopp så lägger du till galoppskänklarna. Alltid när ni galloperar, då lär dom sig snabbt.

Lycka till! :D

Jag har en 3 åring nu och jag lärde honom de när ja longerade på kommando...Sen när vi red efter dem andra gjorde jag gallopskänkel och sa gallop :)

min travare som jag har.. han lärde sig galopp av andra hästar.. han går med en nordsvensk som galopperar mycket i hagen.. på det viset lärde sig min hst att han fick galoppera.. när han lärt sig det ordentligt började jag med galoppkänkel så varja gång precis innan jag kände att han skulle fatta galopp (eller på såna ställen jag visste att han brukar fatta galopp på) så gjorde jag galoppkänkeln och berömde honom varje gång han gjorde rätt.. så nu har jag ridit honom i ca 5månader och nu kan han det galant. numera galopperar han mycket hellre än att trava :love:

HA! DET ÄR MIN NORDSVENSK SOM LÄRT HONOM!! :love: :love: :love: .. hejsan emme

Ett tips är att lära in ett röstkommando för galopp tex vid longering och sedan använda detta från ryggen. Något annat som funkar bra är att låta hästen galoppera i en uppförsbacke där den gärna själv fattar galopp och då berömma den!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning