Se hit ni som har avkommor efter Emmerton

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trollmorsan
  • Startdatum Startdatum
T

Trollmorsan

Jag letar häst har har tittat på 3 st 2 åringar efter Emmerton. Alla tre är göör fula i kroppen just nu. Kantiga och tunna över revbenen. Börjar fundera (eftersom alla 3 är hos olika uppfödare) om Emmerton hästarna ser sådana ut när de växer... Hur såg din emmerton ut som 2 åring, och lägg gärna upp en bild på den idag om den är äldre nu...

Sv: Se hit ni som har avkommor efter Emmerton

Japp, min var också jätteful. Nästan så man ville stoppa undan henne så ingen kunde se...
Hon var fantastiskt fin som föl och har börjat blomma ut nu som treåring. Dock svår att få hull på, är helt enkelt inte speciellt intresserad av mat. Hon har varit STOR hela tiden, låååånga ben och växt mycket, är betäckt nu för att få ett extra år.
Det är en väldigt trevlig häst. Social, nyfiken gillar att göra saker och framförallt gillar hon att hoppa. Hoppar allt ("titthinder") vid löshoppning.
Dock helt omöjlig att hålla i hage. Hon hoppar in och ut som hon själv vill. Man vet inte om man ska skratta eller gråta...

jag har sett några. och dom har faktiskt varit ganska "fula" allihop, men däremot kan dom ju hoppa som bara den:)

Jag letar häst har har tittat på 3 st 2 åringar efter Emmerton. Alla tre är göör fula i kroppen just nu. Kantiga och tunna över revbenen. Börjar fundera (eftersom alla 3 är hos olika uppfödare) om Emmerton hästarna ser sådana ut när de växer... Hur såg din emmerton ut som 2 åring, och lägg gärna upp en bild på den idag om den är äldre nu...
Att de är kantiga och tunna över revbenen har INGET med härstamningen att göra, utan bara med näringstillförseln.
Tvååringar med proteinbrist kan se ut sådär, oavsett vem deras pappa är.

Att de är kantiga och tunna över revbenen har INGET med härstamningen att göra, utan bara med näringstillförseln.
Tvååringar med proteinbrist kan se ut sådär, oavsett vem deras pappa är.

Jag håller med till 200%!:)

Varför är det så svårt att fodra på sina unghästar när man ser och beskriver dom på detta sätt? Blir helt trött ibland...:mad:

Jag missade dom där raderna:o:angel:

De hästar jag har sett har varit äldre,ridna och inhoppade - inte särskilt vackra, men absolut inte tunna, snarare tvärtom.

Vi har ett två-årigt Emmerton sto, mamman är fullblod. Hon var liten, ynklig och outvecklad som föl, men nu som två-åring är hon jätte fin!
Ska se om jag kan knäppa ngt kort under dagen.

Håller annars med föregående talare att unghästar som är för tunna har fått för lite näring.

En emmertonavkomma i närheten är riktigt anskrämlig. Helt felbyggd, även som fyra- eller femåring (minns inte hur gammal han är nu).

Har två Emmerton-avkommor i min närhet och jag gillar båda! De har dock varit sena (stora och valpiga) men nu som 5-åringar är de snygga, långbenta och hoppar som satan. Den ena ue Cortez den andra minns jag inte...

Vi har ett två-årigt Emmerton sto, mamman är fullblod. Hon var liten, ynklig och outvecklad som föl, men nu som två-åring är hon jätte fin!
Ska se om jag kan knäppa ngt kort under dagen.

Håller annars med föregående talare att unghästar som är för tunna har fått för lite näring.

Och här kommer bilden, som tyvärr inte är så bra. Men man ser i alla fall att hon inte är direkt tunn & kantig :D.

DSC00652.jpg

Är det inte så att de hästar som blir ganska stora är sena och ser mer kantiga ut än de som blir lite mindre. Just Emilion blodet har jag sett en hel del ganska stora hästar ifrån. Såklart ska de inte vara magra.

Är det inte så att de hästar som blir ganska stora är sena och ser mer kantiga ut än de som blir lite mindre. Just Emilion blodet har jag sett en hel del ganska stora hästar ifrån. Såklart ska de inte vara magra.
VARFÖR skulle de se mer kantiga ut för att de är stora och/eller sena?

Nej, det handlar inte om något annat än tillgången på foder, rätt foder....

Slänger in bilder på 2 av mina uppfödningar vid 2 års ålder och undrar om de ser kantiga ut? Den bruna är ca 170 (3 år) och den svarta stannade på ca 175 cm (möjligen en aning tunn på bilden, han var grymt svårfödd som ung)...

pyg3.jpg

julle09253.jpg

Som 3 åringar brukar även en hel del stora kantiga hästar ha rundat till sig i kroppen. Det jag menade var att de stora som ofta växer ojämnt, ganska höga bak ofta jämfört med fram får ett kantigare utseende, speciellt i rörelse då de ofta ej heller koordinerar så bra när de är i sina växtperioder. Vi har en nu 4åring som gick i travgalopp med benen som 2 åring, han växte mycket och är i dag 174 cm, han är nu kvalad till championatet och är jättesnygg, det trodde man inte när han var 2 år, jag har visserligen aldrig sett en frisk häst vara såpass okoordinerad som han var då. Vi hade veterinär ute då vi faktiskt undrade vad som stod på, men han orkade helt enkelt inte gå i någon ordentlig gångart och speciellt inte i våra kuperade hagar. Det varierar såklart, en del stora unghästar runt 2 år kan mycket väl vara runda över bakdel/rygg, men det är nog vanligare att de ser lite kantiga ut i den åldern.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 260
Senast: JennyLz
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 324
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka