Sv: Se hingsten live eller ej?
Om jag får möjlighet så skulle jag helst vilja se hingsten live men många av de hingstar som intresserar mig står inte i Sverige eller är för all del redan döda och begravna vilket försvårar möjligheten att se hingsten.
Så jag vill gärna se video på hingsten samt gärna att antal avkommor gärna även dom på video, då får man sig en uppfattning, nåt jag dock saknar på många av mina kandidater är en exteriör bild från sidan. Ska det vara så svårt att få fram liksom?
Jag har 3 ggr bestämt mig för hingsten först och sedan sett honom live och då bara blivit mer säker på att det var rätt. Everest på stationen när jag kom dit med stoet, Tornesch på hingsttåget och sedan Alligatorn på Flyinges hingsttåg. Då har jag även pratat med alla 3 i boxen.
French Buffet var jag väldigt intresserad av och eftersom han stod här i krokarna så åkte jag ut och tittade på han och valde honom, men vad gäller han så hade jag nog valt honom ändå även om jag inte hade fått möjlighet att se honom.
88an bestämde jag mig också för utan att ha sett han, men honom hade jag en annan avkomma efter så det gjorde inte valet så svårt.
Sen har jag valt hingst några ggr efter att bara ha sett en bild.. Förra året tex, har bara sett en uppställd bild och några avkommor på bild på Loredes men det blev lite panik som för Mitrolle. Stationen ringde och sa att det inte gick att få sperma på den tilltänkte och att jag var tvungen att byta NU. Så det blev det första som poppade upp i huvudet som dessutom tur nog var tillgänglig. Första hands alternativet hade jag sett live på hingstvisning, sett på web-tvn från bruks etc.
Ska bli spännande att se om den blir bra.
Jag har inga problem att välja hingst efter bild, men jag vill gärna se bilder helst film även på avkommor. Det ihop med tävlingsresultat eller resultat från bruks/30/70dagars eller dyl ger mig tillräckligt för att jag ska våga gå på magkänslan.