Se hingsten live eller ej?

Lemeie

Trådstartare
Undrar hur ni som är erfarna uppfödare tänker i denna fråga?

Är det viktigt för er att ha sett hingsten ni betäcker med i verkligheten eller nöjer ni er med hemsidor och bilder? Tycker ni att en film är tillräckligt för att avgöra hingstens egenskaper?

Vore intressant att veta om någon betäckt bara utifrån angivna meriter, bild och härstamning. Blev det som ni hoppades?

Sv: Se hingsten live eller ej?

Vill inte på något vis kalla mig själv erfaren uppfödare, men delar gärna med mig av mina tankar ändå :)

Personligen åkte jag och hälsade på Last Liberty vid 2 tillfällen innan jag bestämde mig. Först träffade jag honom i boxen för att se hur han var, (mycket cool och trevlig) sedan ville jag återkomma och se honom under ryttare. Hade innan detta studerat DVD:n där han hoppar bana ett antal gånger. Efter detta tog jag beslut och bestämde mig för hingsten.

Jag vill gärna få ett eget intryck om möjlighet finns, alternativt rådgöra med personer jag litar på som träffat hingsten och går i god för ett trevligt temperament :)

Jag vill ju inte betäcka med en surskalle som tex står o hugger i boxgallret eller vänder baken till när man vill hälsa i boxen ;)

Intressant att höra andras åsikter i frågan....

Skulle aldrig använda en hingst som jag inte sett!
Håller HELT med.
Jag kan inte avgöra utifrån foton eller filmer om hingsten har de egenskaper jag vill ha. Detta är en av orsakerna till att jag envisas med att besöka ASVHs bruksprov varje år även om jag inte har plan på att betäcka under det aktuella året - jag vill ha sett hingstarna med mina egna ögon för att se om de tilltalar mig. Poäng och meriter betyder ingenting om de inte talar till min magkänsla.

Instämmer!

Innan jag lät betäcka mitt sto med Feliciano såg jag honom på Flyinges hingstshow och hängde ut över sargen för att verkligen försäkra mig om att han satte ner föterna jämnt i backen:D

Vill dessutom även se avkommor till hingsten och höra om sådant som inte kan mätas i siffror som hovkvalitet.

Även jag måste säga att jag mkt gärna vill se hingstarna jag betäcker med, men det flesta finns ju att se på internet idag, viktigast är väl trits allt vad de ger så jag går mkt på avkommor också, användet mkt hingstar utomlands ifrån och då finns inte alltid möjligheten att åka och hälsa på dem först . Men sedan passar man ju gärna på när man väl är i krokarna att se flera hingstar:)

Jag tycker inte att sådana filmer är tillräckliga, de ger mig inte den information jag vill ha. Många gånger visas hingstar bara upp under ryttare och hingsten är inte filmad rakt framifrån så att man ser hur han sätter ner fötterna.

Jag vill gärna se hingsten men jag åker inte 50 mil för att göra det om det är så bråttom som det blev förrförra året när jag fick byta hingst väldigt plötsligt mitt i brunst...

De andra hingstarna jag betäckt mina ston med har jag sett live.

Om jag får möjlighet så skulle jag helst vilja se hingsten live men många av de hingstar som intresserar mig står inte i Sverige eller är för all del redan döda och begravna vilket försvårar möjligheten att se hingsten.

Så jag vill gärna se video på hingsten samt gärna att antal avkommor gärna även dom på video, då får man sig en uppfattning, nåt jag dock saknar på många av mina kandidater är en exteriör bild från sidan. Ska det vara så svårt att få fram liksom?

Jag har 3 ggr bestämt mig för hingsten först och sedan sett honom live och då bara blivit mer säker på att det var rätt. Everest på stationen när jag kom dit med stoet, Tornesch på hingsttåget och sedan Alligatorn på Flyinges hingsttåg. Då har jag även pratat med alla 3 i boxen.
French Buffet var jag väldigt intresserad av och eftersom han stod här i krokarna så åkte jag ut och tittade på han och valde honom, men vad gäller han så hade jag nog valt honom ändå även om jag inte hade fått möjlighet att se honom.

88an bestämde jag mig också för utan att ha sett han, men honom hade jag en annan avkomma efter så det gjorde inte valet så svårt.

Sen har jag valt hingst några ggr efter att bara ha sett en bild.. Förra året tex, har bara sett en uppställd bild och några avkommor på bild på Loredes men det blev lite panik som för Mitrolle. Stationen ringde och sa att det inte gick att få sperma på den tilltänkte och att jag var tvungen att byta NU. Så det blev det första som poppade upp i huvudet som dessutom tur nog var tillgänglig. Första hands alternativet hade jag sett live på hingstvisning, sett på web-tvn från bruks etc.
Ska bli spännande att se om den blir bra.

Jag har inga problem att välja hingst efter bild, men jag vill gärna se bilder helst film även på avkommor. Det ihop med tävlingsresultat eller resultat från bruks/30/70dagars eller dyl ger mig tillräckligt för att jag ska våga gå på magkänslan.

Är det möjligt så rekomenderar jag att alltid se hingsten live. Men vi bor i ett avlångt land så ibland får man nöja sig med att gå på rekomendationer, avkommor, resultat och bilder/film.

Jag vill se hingsten hanteras och ridas, och gärna provrida själv.

Studerar först tillgängliga hingstar och sedan åker jag och hälsar på dem jag har valt ut. Hur hästen ser ut samt hur den rör sig kan man ju se på bilder samt video men vad den har för "personlighet" kan man bara avgöra genom att hälsa på tycker jag. Dessutom "känner" man om det verkar rätt val om man besöker hingsten (sjätte sinnet).

Jag vill gärna se hingsten live.

men som några har sagt att ni vill se hingsten i boxen... att se hingstn i boxen hemma tycker jag inte ger nåt, där förutsätter jag att hingsten är lugn och lätthanterlig osv osv, däremot ser jag gärna en hingst i en främmande box där det är lite liv och rörelse, då ser man ju hingstens temprament bättre, hur pass lättpåverkad den är osv osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 558
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 098
Senast: viltmilla
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 015
Senast: Tonto
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat