Science Plan Sensitive Skin

Lilljessicah

Trådstartare
Satan vad trött jag blir på det här med foder. Jag har bytt foder på hanen X antal ggr nu, och han bli bättre i pälsen efter ca 1½ månad med det nya fodret. Sen börjar han sakta att öka i sitt fällande av päls igen, och efter ca 2 månader så fäller han som en tok igen.

Detta gör han alltså året runt och det är kopiösa mängder som bara rasar av honom när han rör sig etc.
Dock har han fortfarande tät päls kvar, det är alltså inga kala fläckar.

Jag kikade lite på fodret som rubriken talar om, och funderar på att ännu en gång vänja in ett nytt foder och hoppas på bättre resultat.

Eller har ni andra tips?

Här är en liten lista på vad jag redan testat.
  • Färskfoder
  • Eukanuba Sensitive Skin
  • Eukanuba Large Breed
  • Royal Canin Sensitive Skin
  • Friskies More Meat
  • Magnussons Meat & Bisquit
  • Kronch Laxfoder Performance

Jag har även testat att komplettera med :

• Vetegroddsolja
  • Raps & Majsolja
  • Laxolja

Det är en ruggigt lång lista, och jag hoppas verkligen att den ska ta slut snart.
Att tillägga är väl att han är fullt frisk, pigg och levnadsglad. Det är "bara" pälsen det hänger på.

/Aningen desperat Lilljessicah..:confused:

Sv: Science Plan Sensitive Skin

Som jag har lärt mig så kommer pälsen i ordning först efter en 3 månader när man bytt foder. Har han ätit något foder i minst 4-5 månader? Jag känner bara till M&B av de sorterna du rabblar upp. Iaf för mina hundar så kan det vara för lite fett i maten för att pälsen ska bli tillräckligt fin och glansig. Men mina hundar har iofs jättefet päls :) Men minst 16-17% har jag för mig att de ska ha. Tips på foder skulle väl i så fall vara Standardt. Utan konstiga tillsatser, vetefritt och en hel del fett.

Vilken ras är det?

Många raser fäller mer eller mindre i princip hela tiden. Vet att du även har schipperke och då kan man bli lätt bortskämd med tydliga regelbunda men sällan förskommande fällningsperioder.

Kan lugnt påstå att det finns flertalet raser jag hade fått spel på att ha.

Som jag har lärt mig så kommer pälsen i ordning först efter en 3 månader när man bytt foder. Har han ätit något foder i minst 4-5 månader? Jag känner bara till M&B av de sorterna du rabblar upp. Iaf för mina hundar så kan det vara för lite fett i maten för att pälsen ska bli tillräckligt fin och glansig. Men mina hundar har iofs jättefet päls :) Men minst 16-17% har jag för mig att de ska ha. Tips på foder skulle väl i så fall vara Standardt. Utan konstiga tillsatser, vetefritt och en hel del fett.

Svarar till er båda.
Jag har rådfrågat veterinär som även kikat på hunden och rekommenderat att testa fodret jag nämner i rubriken. Men som alltid vill jag höra från buke också. ;)

Han åt Änglamarks hundfoder innan han kom till mig, vilket han inte heller funkade på.
Saken är ju det att han blir bättre vid byte, men efter ett par veckor så kommer fällande tillbaka. Vilket veterinären även tyckte var himla skumt.

Jo, jag har en schipperke också, och hon är rena rama drömmen vad gäller päls. Den ser alltid ren och glansig ut och fäller inte ett strå utöver fällperioderna.

Han är en Rhodesian Ridgeback/Amstaff och har någon sorts labbe,rottis päls. Så självklart "ska" det rasa av honom i tid och otid, men inte i sånna här mängder.

Hej
Jag tycker du ska prova ett fruset färskfoder som heter Klass.
Kan kännas lite läskigt att hantera från början men det blir en
vanesak. Våra hundar har alltid varit otroligt blanka och fina i pälsen
dessutom har dom aldrig några bekymmer med magen.

Gå in på www.klassfoder.se

Rekommenderas varmt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka