Schyssta svettäcken

Chili

Trådstartare
Min bästa investering till hösten kommer antagligen att bli ett svettäcke. Har just nu två fleece till två hästar - men de håller på att svettas ihjäl om jag lägger på fleece när de är svettiga. Möjligtvis är fleecen ett bättre alternativ om det är mitt i vintern.

Så, nu behöver jag tips på bra svettäcken som coolar ner hästen lite, så de inte bli dundervarma. Den ena är en nordsvensk så stora täcken, speciellt i bogen, är varmt välkomna :bow: Den andra är en travare, så möjligtvis får jag köpa helt olika täcken till dem, men till denna finns det ju mer täcken som passar också.

Prisgränsen ligger runt 500, helt okej att beställa från internet också. Ett plus är om inte spån fastnar precis lika mkt som det gör i fleece... :smirk:
Tack för svar!

Sv: Schyssta svettäcken

Jag har Horsewear (Rambo?)cottoncooler och det är helt som svettäcke, dock har det rätt dålig passform. Har varit och känns på deras nya Amigo cooler som var jättefint och mycket billigare än rambotäcket. Kostar 300-400 kr. På bomull fastnar inte så mycket spån.

Horsewares Rambo Cotton Cooler är superbra. Amigos är också helt okej, verkar funka som Rambo men som någon sa, bättre pris!
Horseware har även ett som heter Rambo Net Cooler, det är också jättebra men kostar ju lite. Bucas har något liknande, Power Cooler Standard heter det enl. hemsidan och det verkar väldigt bra, min häst hade ett sådant innan han kom till mig. Sen har dom ett Power Cooler med hals, det tkr jag oftast är att föredra faktiskt.
Det finns även billigare som påminner om Rambos Net Cooler, ett sådant skulle jag satsa på om jag var du.

Senast ändrad:

Okej, det verkar vara helt okej ju. Har ingen egen erfarenhet av Horsewears täcken men alla andra älskar ju dem :smirk:

Men Rambo Net Cooler, är det som ett nättäcke eller är det ett "riktigt" täcke? Skulle föredra ett som inte är i nät, men det där med hals låter ju inte alls dumt! Får kolla in det.

Alltså det är som ett helt täcke, man ser knappt hålen men det är små, små hål över hela täcket och hästarna torkar verkligen på nolltid! Det är absolut inte som vanliga nättäcken med stora maskor, jättesmå fina hål är det.
Horsewares Dustbuster funkar oxå prima som svettäcke.
Ett fleecetäcke jag har är nog bland det bästa jag haft i svettäckesväg, från Källquist med en liten maggjord och bensnören. Jättefin, tunn fleece.

Coton Coolers är kart bäst om fleecen är för varm! :banana:

Har ett rambo som jag köpte för 150 spänn på falsterbo!

Tyckte cotton cooler var fin :) inte så himlans dyr heller, för att vara Horrseware. Det är utförsäljning nu på ett ställe i stan som åtminstone säljer Horsewares utetäcken, ska dra dit imorn o se vad de har ;)

Det finns ju mängder av olika material i svettäcken så du borde hitta ett du gillar. Men jag förstår inte att hästarna blir varma i fleece. Det blir ingen i stallet hemma. (De torkar snabbt med dem utan att bli för varma.)

Jadu, jag vet ej men båda verkar klara kyla bra. Nordsvensken är just nu överviktig så han svettas rejält av bara det :p

Men mina nordsvenskar har alltid blivit jättevarma av fleecen, om jag har lagt på det när de blivit svettiga har de aldrig torkat nästan, utan efter ett par timmar har jag lagt på ett andasregntäcke eller ett bomullstäcke i kanske 30 min, då har de torkat :confused: Ett tunnt bomullstäcke är ju inte direkt nåt bra svettäcke...

Men idag ska jag iväg till affären och se vad som finns där. De har huuuur mycket täcken som helst, så NÅGOT borde jag ju hitta :smirk:

Jacson (eller horsesaver) har ett nättäcke med fleece inlägg över ryggen och rumpan. Bra på sommaren. Kyler samt håller det viktgaste varmt.

Ja, visst hittar du täcken som passar. Som någon ovan skrev så finns det ju täcken i något tunt material med små, små hål i. Det borde passa dina hästar. Bara att hoppas att de inte är för dyra förstås. Men förresten, om de blir så varma kanske den gamla varianten av nättäcke kan fungera? Eller combitäcke? (det klassiska randiga) De är ju av bomullsblandning och borde inte göra hästen varm. Lycka till med letandet.

hansbos kombitäcken är oslagbara! enbart det på vår-höst, med ett fleece eller ylletäcke över på vintern! Enda nackdelen med dem är väl färgen, blir lätt fula fläckar på det vita...

Joo jag har funderat på nättäcken, ev. de med fleece i . Men jag vill ha något mer robust, som man kanske kan låta dem ha på sig över natten ifall jag har ridit sent.

Nu ligger jag och väger mellan Hansbos och Rambo Cotton Cooler, ev. Amigo Jersey Cooler men säljs de än? De enda ställen på internet jag hittat dem på var tradera, blocket osv.

Senast ändrad:

Hansbos kombitäcken(de randiga) är suveräna när det gäller att dra ut fukt från hästen men inte för den skull värma på det sättet ett tex flecce eller ylletäcke gör.
De håller mkt bra också.

Rambo Cottoncooler! :)

Inte alls dyrt, jättebra, och sitter tusen gånger bättre än typ Hansbo och liknande.

Jag har detta:

584305.jpg

använt den på hästen i transporten i + 30 grader och hästen har varit sval nör han kommigt ut.

det svarta på täcket är nät, ser att en här ovan gett förslag om detta täcke och det är absolut att prova. Även sambons nordis har jaft på detta när hon varit svettig och vipps så är dom torra.

Märket är jacson och jag betalde 175 kr på lillhästen i stav. man kan även lägga fast bensnören så ett extra + =)

Ett täcke jag inte kan vara utan =)

Även ett tålig täcke som hästen haft på många nätter. och lätt att få bort spånet på =)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar! Idag blev det en tripp till ridsportaffären som resulterade i... *dumdidum*
Amigo Jersey Cooler :)
Tyckte det verkade vara helt perfa, nästan samma sak som Rambo Cotton Cooler, men billigare :idea:

Ska bli intressant men ingen har ju hittills sagt något dumt om Horsewares täcken ;)

Dock är det där Jacson täcket rå-snyggt, kollade på det på nån internetsida. Finns alltid möjlighet till framtida köp, det är ju inte så dyrt =) Annars finns det ju ännu billigare på Eko tihi.

Liknande trådar

Utrustning Letar svettäcke/cooler . Fick hem ett bucas cooler idag som var alldeles för trångt kring halsen...höll på att strypa hästen:D Förstår...
Svar
10
· Visningar
1 583
Utrustning Blir galen igen på när allt fastnar i svettäcket. Vi har ett sånt där nättäcke med fleece längs ryggen. Idén är jättebra, inte för varmt...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Harbor
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 262
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har varit halt nu i 2 veckor ungefär, och vi vet inte riktigt vad det kan vara. Veterinären och hovslagaren säger två helt... 2 3
Svar
54
· Visningar
7 237
Senast: lillarut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka